کد خبر: 940517
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
اتخاذ سیاست‌های ضد و نقیض در بخش واردات و صادرات مرغ و جوجه یک‌روزه در ماه‌های اخیر موجب نابسامانی بازار این کالای پر تقاضا شده‌است. از جمله این سیاست‌های متناقض می‌توان به صدور مجوز واردات و صادرات جوجه یک‌روزه اشاره کرد. مصرف‌کنندگان همچنان در انتظار تنظیم بازار مرغ و گوشت و کوتاه‌شدن دست دلالان هستند، اما ظاهر‌اً موازی‌کاری‌ها و نبود نظارت دقیق بر عملکرد زنجیره تولید مانع از سر و سامان یافتن بازار شده‌است و هرکس در این زنجیره ساز خودش را می‌زند.
در پی بروز نابسامانی‌ها در بازار مرغ و افزایش قیمت آن در دوهفته اخیر، وزارت جهاد کشاورزی تلاش می‌کند تا با روش‌های مختلف مانند توزیع مرغ منجمد و مرغ گرم با نرخ دولتی، عرضه و تقاضا را در بازار به تعادل برساند، اما این راه‌ها نه‌تن‌ها مشکل کمبود مرغ را مرتفع نکرد، بلکه در روز‌های اخیر دیگر قسمت‌های مرغ مانند جگر، دل و بال نیز گران شد. این آشفتگی‌ها در حالی است که همچنان مأموران سازمان تعزیرات در میدان بهمن پایتخت غایب هستند و گزارش‌های رسیده از همکاری صمیمانه و دوستانه مأموران مستقر در میدان بهمن با دلالان و عمده‌فروشان مرغ حکایت دارد.
البته روز گذشته خبر‌هایی مبنی بر بازرسی مأموران تعزیرات از میدان مرغ و ماهی میدان امام‌حسین منتشر شد. این مأموران با مراجعه به خرده‌فروشی‌ها، واحد‌های صنفی را از نظر رعایت نکات بهداشتی مورد بررسی قرار دادند و چند واحد خرده‌فروشی را پلمب کردند. این بازرسی‌ها درحالی است که هیچ ناظر و بازرسی در سطح عمده فروشی‌ها وجود ندارد. میدان بهمن تهران محلی است که روزانه قیمت مرغ، ماهی و گوشت استخراج شده و با ۱۰ درصد سود بیشتر در سطح شهر توزیع می‌شود، اما به‌رغم انتشار گزارشات مکرر از بروز تخلفات دلالان و گرانفروشی در این منطقه، هیچ خبر‌ی از حضور ناظران جدی تعزیرات و سازمان حمایت نیست. ظاهراً چند ناظری که در میدان بهمن حضور دارند با دلالان هماهنگ هستند ودر مقابل گرانفروشی مرغ و گوشت و عدم صدور فاکتور از سوی عمده فروشان هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهند. روز گذشته دلالان فعال در میدان بهمن تهران از ساعت ۹تا یک بعد از ظهر سه بار قیمت مرغ را تغییرداد‌ند، به طوری که مرغ از کیلویی ۱۱۵۰۰ تومان در ابتدای ساعا‌ت کاری به ۱۴ هزار تومان افزایش یافت.

واردات جوجه یک‌روزه از ترکیه
در میان اخبار مختلفی که از نابسامانی‌های بازار مرغ و گوشت منتشر می‌شود، روز گذشته خبری از واردات جوجه یک‌روزه منتشر شد. در حالی که در ماه‌های گذشته شاهد صادرات جوجه یک روزه بوده‌ایم، وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات جوجه یک‌روزه با ارز ۴۲۰۰ تومان را داده‌است. براساس نامه‌ای که از سوی وزارت جهاد کشاورز‌ی خطاب به معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ارسال شده اجازه واردات ۷۰۰‌هزار قطعه جوجه یک روزه با ارز ۴۲۰۰ تومانی به این استان از کشور ترکیه داده‌شده‌است.
این رانت در شرایطی به وجود آمده‌است که تولید‌کنندگان این محصول، تولید خود را با ارز یارانه‌ای تولید می‌کنند و، اما آن را با ارز به نرخ بازار آزاد صادر و سود هنگفتی ناشی از این رانت به دست می‌آورند، این امر باعث کاهش زمینه عرضه در بازار داخلی شده‌است و از طرفی برای تأمین نیاز داخلی دوباره مجبور به واردات جوجه یک‌روزه به نرخ دولتی (۴۲۰۰‌تومانی) هستیم. با وجود اینکه برای تولید مرغ دو مرتبه ارز داده می‌شود، اما به دلیل سودجویی‌ها، این محصول به دلیل اختلاف قیمت از کشور خارج می‌شود و به دست مصرف‌کننده مورد نظر نمی‌رسد و مصرف‌کنندگان مجبور هستند که این محصول را با قیمت بالایی خریداری کنند و در نهایت مرغ نیز به قیمت بالایی به دست مردم می‌رسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار