کد خبر: 940501
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
گزارش «جوان آنلاین» از وعده توسعه فضای سبز منطقه ۱۳ تهران که بی‌عمل ماند
حدود ۱۰ سال است که موضوع کمبود فضای سبز در منطقه ۱۳ تهران از سوی مسئولان مطرح می‌شود و البته راهکار‌هایی برای آن ارائه شده، اما این راهکار‌ها در طول یک دهه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
سرویس اجتماعی جوان آنلاین – مهسا گربندی: در شرق تهران به‌خصوص منطقه ۱۳ پایتخت، کمتر فضای سبز یا پارکی دیده می‌شود. این منطقه تبدیل به محلی برای تردد ماشین‌ها شده است و در آن اماکن تفریحی و رفاهی برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان به‌سختی یافت می‌شود. حدود ۱۰ سال است که موضوع کمبود فضای سبز در منطقه ۱۳ تهران از سوی مسئولان مطرح می‌شود و البته راهکار‌های زیادی برای آن ارائه شده، اما این راهکار‌ها در طول یک دهه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

سال گذشته شهردار وقت منطقه ۱۳ در حضور خبرنگاران و نشست خبری درباره برنامه شهرداری برای جابه‌جایی دو پادگان بزرگ در منطقه یکی کارخانه اسلحه‌سازی و دیگری پادگان نیروی هوایی صحبت کرد و از برنامه‌های این منطقه برای تبدیل پادگان‌ها به فضای سبز، به‌دلیل کمبود سرانه فضای سبز خبر داد. حالا مدتی است که کارخانه اسلحه‌سازی واقع در خیابان پیروزی به حالت نیمه‌تعطیل در‌آمده و زمزمه‌هایی درباره انتقال این کارخانه به محل دیگری به گوش می‌رسد. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا هنوز اقدامی برای توسعه فضای سبز منطقه ۱۳ انجام نشده است؟!

ساکنان منطقه ۱۳ در انتظار وعده چند ساله مدیران شهری

فروردین ماه امسال، مرتضی رحمان زاده، شهردار منطقه ۱۳ تهران، یکی از رویکرد‌های کاری سال ۹۷ را توسعه فضای سبز در نواحی که با کمبود سرانه فضای سبز برشمرد و گفت: «با شناسایی فضا‌های مستعد به ویژه در نواحی کم برخوردار و بافت فرسوده نسبت به تملک زمین و احداث بوستان اقدام خواهد شد.» این در حالی است که حدود ۲ ماه تا پایان سال ۹۷ باقی مانده و احداث پارک یا ایجاد فضای سبز در منطقه ۱۳ به چشم نمی‌خورد.

به همین دلیل ساکنان منطقه ۱۳ از بی‌توجهی مدیران شهری نسبت به عدم ایجاد فضای سبز در این منطقه گله‌مندند. زهرا که یکی از همین افراد است، درباره نبود پارک و مراکز تفریحی مناسب در نزدیکی محل زندگی‌شان به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «در اطراف خانه ما فضای سبزی برای گذراندن اوقات فراغت‌مان وجود ندارد. تنها جایی که نمی‌توان نام آن را پارک گذاشت حدود ۲۰۰ متر فضای سبز و دو نیمکت داخل آن است که به محلی برای نشستن پیرمردان و پیرزنان تبدیل شده.»

او ادامه می‌دهد: «از سال‌ها قبل درباره توسعه فضای سبز منطقه ۱۳ زمزمه‌هایی شنیده می‌شد، اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و این موضوع مشکلات زیادی را برای ساکنان این منطقه ایجاد کرده است، زیرا که آن‌ها ناچارند برای تفریحات خانوادگی مسافت زیادی را در ترافیک بمانند تا خودشان را به یک پارک مناسبی برسانند.»

منطقه ۱۳ «هیچ» پارکی ندارد

احمد میرزابیگی، رئیس اداره املاک و مستغلات شهرداری منطقه ۱۳ تهران با اشاره به اینکه این منطقه هیچ پارکی ندارد به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «در منطقه ۱۳ با توجه به بافت متراکم مسکونی با کمبود سرانه فضای سبز مواجه هستیم. همچنین ساکنان منطقه از برخی سرانه‌های خدماتی و فضای سبز محروم بوده‌اند تا جایی که می‌شود گفت: هیچ پارک خوبی در این منطقه وجود ندارد.»

او ادامه می‌دهد: «به طور کلی مردم شرق تهران از وجود پارک‌های بزرگ و خوب محروم هستند و این فقط مربوط به منطقه ۱۳ نمی‌شود. اما در مناطق مرکزی و غرب تهران پارک‌هایی، چون پردیسان، نهج‌البلاغه، طالقانی و آب و آتش قرار دارد و نیاز‌های ساکنان را تا حدودی تامین کرده است.»

به گفته میرزابیگی، شهرداری منطقه ۱۳ در نظر دارد تا از فضای موجود کارخانه اسلحه‌سازی پیروزی استفاده کند و سرانه‌های خدماتی و فضایی سبز برای گذراندن اوقات فراغت ساکنان شرق تهران را فراهم کند.

رئیس اداره املاک و مستغلات شهرداری منطقه ۱۳ در پاسخ به این سوال که چه زمانی طرح توسعه سرانه سبز در این منطقه اجرایی می‌شود، اظهار می‌گوید: «استفاده از محل کارخانه اسلحه‌سازی برای توسعه فضای سبز منطقه از طریق اداره کل شهرسازی معماری در معاونت شهرسازی و معماری در حال طراحی است تا بعد از مشخص شدن درصد سرانه‌ها قسمتی از فضای کارخانه اسلحه‌سازی را به فضای سبز اختصاص می‌دهند و بخش‌های دیگر را برای خدمات به شهروندان طراحی کنند.»

تکمیل طرح استفاده از محل کارخانه اسلحه‌سازی پیروزی، بهار سال آینده

احمد میرزابیگی با اشاره به اینکه همزمان با اتمام طراحی‌ها، کارگاه اسلحه‌سازی نیز به محل دیگری منتقل می‌شود و طرح به مرحله اجرا می‌رسد، اظهار می‌دارد: «تا بهار سال آینده طراحی‌ها برای استفاده از محل کارخانه اسلحه‌سازی پیروزی تکمیل خواهد شد.»

او درباره مجسمه‌های سربازان هخامنشی که روبه‌روی کارخانه اسلحه سازی پیروزی قرار دارد می‌گوید: «مجسمه‌های موجود در مقابل درب کارخانه اسلحه‌سازی قرار نیست جابه‌جا شوند و به‌طور حتم در همان نقطه می‌ماند، زیرا که این مجسمه‌ها سنبلی برای همین محل است و اگر به جای دیگری منتقل شود معنا و مفهومش را از دست می‌دهد. بر اساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها و اظهارنظر سازمان میراث فرهنگی قرار شده تا محلی که مجسمه‌ها در آن قرار گرفته‌اند را تبدیل به موزه کنیم.»

میرزابیگی درباره تدابیر اندیشیده شده درباره ترافیک ایجاد شده برای اجرایی شدن سرانه‌های خدمات و فضای سبز در خیابان پیروزی به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «به طور حتم پارکینگ‌های مکانیزه‌ای طراحی خواهد شد تا ترافیک مضاعفی را در این منطقه ایجاد نکند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شهروند
|
United States
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
0
2
با سلام
انشالا بزودی اسلحه سازی به فضای سبز و مکان امنی برای ساکنین این ناحیه تبدیل شود
امید است استفاده تجاری و ساخت و ساز در این فضا منع گردد
این ناحیه بیشتر به اکسیژن نیاز دارد
بینام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
0
2
با سلام یکسال گذشت و هیچ تغییر برای ساکنان این ناحیه ، ناحیه ۱ منطقه ۱۳ از لحاظ ایجاد فضای سبز محدوده تسلیحات حاصل نشد, گفتند بهار ۹۸ فضای سبز به این ناحیه قدم می‌ذاره ولی نذاشت، نهال کاری هم نصفه نیمه رها شد متاسفانه
سالها میان و میرن، چقدر زمان برای ما ارزشمنده!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار