کد خبر: 940381
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
مقامات رژیم صهیونیستی پس‌از چانه‌زنی‌های بسیار سرانجام توانستند رئیس‌جمهور امریکا را متقاعد کنند که خروج امریکا در فاصله زمانی کوتاه از سوریه ممکن نیست و به مدت زمان بیشتری نیاز است تا این تصمیم عملی شود؛ تلاش‌هایی که تنها توانسته مکث مقطعی در خروج نیرو‌های امریکایی ایجاد کند و دونالد ترامپ به جای یک ماه به پنتاگون چهار ماه فرصت داد تا به تدریج از سوریه خارج شود.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا تصمیم نهایی خود را برای خروج از سوریه گرفته و نگرانی‌های رژیم صهیونیستی و مخالفت مقامات واشنگتن هم نتوانسته او را به عقب‌نشینی از این تصمیم وادار کند. روزنامه نیویورک‌تایمز دو شنبه شب به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد: «ترامپ در سفری که به عراق داشت و پس از دیدار محرمانه‌اش با ژنرال پل لاکمرا، فرمانده عملیات ضد داعش تصمیم گرفت که ضرب‌الاجل ۳۰ روزه برای خروج نیروهایش از سوریه را به چهار ماه تبدیل کند. ترامپ دلیل اصلی برای خروج امریکا از خاک سوریه را اجرای وعده انتخاباتی‌اش دانست». بر اساس این گزارش، «طراحان نظامی امریکایی می‌گویند برای طرح‌ریزی خروج منظم از سوریه و تعیین مقصد انتقال تجهیزات از این کشور، به حدود ۱۲۰ روز، یعنی چهار ماه زمان نیاز دارند». این درحالی است که ترامپ در فرمان اولیه‌اش از فرماندهان ارتش امریکا خواسته بود ظرف ۳۰ روز تمام نظامیان این کشور را از سوریه خارج کنند. این تصمیم با واکنش منفی نظامیان، متحدان ترامپ در سنا و کارشناسان سیاسی امریکایی مواجه شد که مدعی شده‌اند خروج سریع از سوریه می‌تواند منافع امریکا را در معرض خطر قرار دهد. لیندسی گراهام، سناتور امریکایی روز یک شنبه پس از دیدار با ترامپ گفت که ترامپ به او اطمینان داده خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه با آرامی صورت بگیرد. مقامات امریکایی مدعی بودند که خروج سریع امریکا از سوریه، به نفع ایران و روسیه است و این کشور‌ها خلأ قدرت به وجود آمده را پر خواهند کرد.
نیویورک‌تایمز نوشته که مقام‌های نظامی امریکایی از تعیین چارچوب زمانی مشخص برای خروج از سوریه خودداری می‌کنند، اولاً به دلیل ملاحظات امنیتی و ثانیاً از آنجا که شرایط در مورد این تصمیم هنوز تثبیت نشده و ممکن است ترامپ هر لحظه نظرش را تغییر دهد و تسریع این روند را خواستار شود. ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح امریکا روز جمعه برای بحث در مورد جزئیات دستور ترامپ، در کاخ سفید با جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ دیدار کرد. قرار است بولتون ظرف روز‌های آینده برای بحث در این مورد، به ترکیه و فلسطین اشغالی سفر کند. تصمیم جنجالی ترامپ مبنی بر خروج سربازان امریکایی از خاک سوریه قربانیان بسیاری داشت از جمله جیمز ماتیس، وزیر دفاع این کشور و مک گورک، رئیس ائتلاف امریکایی ضد داعش در اعتراض به این تصمیم از سمت خود کناره‌گیری کردند و همچنین دانا وایت، سخنگوی پنتاگون پس از یک سال و نیم خدمت روز سه شنبه از این سمت استعفا داد. گفته می‌شود امریکا تصمیم دارد نیرو‌های امریکایی در خاک سوریه را به کشور‌های همجوار سوریه انتقال دهد تا همچنان در منطقه حضور داشته باشند. اخیراً اخباری مبنی بر انتقال نیرو‌های امریکایی از سوریه به اقلیم کردستان عراق منتشر شده که قصد دارند در این منطقه مستقر شده و پایگاه‌های جدیدی احداث کنند؛ اقدامی که واکنش تند مقامات بغداد را در پی داشته است. تصمیم انتقال نیرو‌های امریکایی از سوریه به عراق پس از سفر مخفیانه دونالد ترامپ به عراق انجام شد و ترامپ مدعی است که با حضور در عراق می‌تواند نفوذ ایران در منطقه را بهتر مهار کند. ادامه حضور امریکایی‌ها در عراق درحالی است که مقامات و فرماندهان بسیج مردمی عراق از امریکا خواسته‌اند تا نیروهایش را از این کشور خارج کند در غیر این صورت، برای خروج امریکایی‌ها به زور متوسل می‌شوند.

فشار تل‌آویو
وقفه چند ماهه در خروج امریکایی‌ها از سوریه، به نظر می‌رسد با ملاحظات صهیونیست‌ها مدنظر بوده است. یک مقام ارشد صهیونیست دیروز از گفت‌وگو‌های پشت پرده تل‌آویو و واشنگتن در زمینه خروج نظامیان امریکا از سوریه خبر داد. به نوشته روزنامه «هاآرتص» این مقام ارشد سیاسی صهیونیست گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از ترامپ خواسته نسبت به خروج تدریجی نیرو‌های امریکا از سوریه اطمینان یابد. این تماس تلفنی دو روز پیش از اعلام ترامپ مبنی بر عقب‌نشینی از سوریه انجام شد. درخواست نتانیاهو در شرایطی است که ترامپ پیش‌تر بر خروج فوری و سریع از سوریه تأکید کرده بود. رژیم صهیونیستی از نفوذ ایران در سوریه نگران است و خواستار تداوم حضور امریکا در سوریه است و به محض اعلام تصمیم ترامپ، نگرانی خود را از این مسئله ابراز کرد و نتانیاهو گفت که بعد از این اسرائیل برای تأمین امنیت خود باید بیشتر به خود متکی باشد. رژیم صهیونیستی از نزدیک شدن ایران به مرز‌های شمالی خود نگران است و به همین منظور هر از گاهی حملاتی را به نیرو‌های مقاومت در سوریه انجام می‌دهد. نتانیاهو تلاش‌های زیادی کرده تا نیرو‌های ایرانی را به خروج از سوریه وادار کند، اما موفقیتی کسب نکرده است و به جای ایران، این نیرو‌های امریکایی هستند که خاک سوریه را ترک می‌کنند. تلاش صهیونیست‌ها برای خروج ایران از سوریه درحالی است که ایرانی‌ها به درخواست دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارند.

اروپا به جای امریکا
کشور‌های اروپایی که از خروج امریکا از سوریه نگران هستند و آن را تهدیدی برای امنیت خود می‌دانند، سعی دارند جای خالی امریکا را پر کنند. وزیر دفاع فرانسه که برای دیدار با نظامیان این کشور در منطقه وارد اردن شده، گفت: «پاریس با تحلیل‌های «ترامپ» درباره سوریه اشتراک نظر ندارد و اولویت ما ادامه راه تا پایان است». به گزارش خبرگزاری فرانسه، فلورانس پارلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «با وجود تصمیم دولت امریکا برای خارج کردن نیروهایش از سوریه، نظامیان فرانسه به حضور در این کشور ادامه خواهند داد». در این بیانیه آمده است: «داعش تضعیف شده، اما هنوز نه ریشه‌های آن از بین رفته و نه از روی نقشه محو شده است. لازم است که آخرین بازمانده‌های این سازمان تروریستی به طور کامل از لحاظ نظامی شکست داده شوند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
0
0
هشدار...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار