کد خبر: 940327
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۸
نگاهی به هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا
کارشناسان معتقدند قهرمانی تنها انتظاری است که از ملی‌پوشان کشورمان می‌رود، هر چند کی‌روش رسیدن به نیمه‌نهایی آسیا را رؤیای ایرانی‌ها عنوان می‌کند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: امارات از شنبه آینده میزبان هفدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیاست؛ رقابت‌هایی که برای اولین بار با حضور ۲۴ تیم آسیایی برگزار می‌شود تا همه نگاه‌ها در قاره کهن در چهار هفته آینده به سوی دوبی، شارجه، العین و ابوظبی باشد. شاگردان کی‌روش در حالی به این رقابت‌ها پا می‌گذارند که ۴۳ سال از آخرین قهرمانی تیم ملی کشورمان در جام ملت‌ها می‌گذرد و خیلی از کارشناسان معتقدند قهرمانی تنها انتظاری است که از ملی‌پوشان کشورمان می‌رود، هر چند کی‌روش رسیدن به نیمه‌نهایی آسیا را رؤیای ایرانی‌ها عنوان می‌کند.

۴۳ سال پس از آخرین قهرمانی

جام ملت‌های ۱۹۷۶ آخرین باری بود که جام قهرمانی فوتبال آسیا روی دست کاپیتان ایران بلند شد، آن هم در تهران و در ورزشگاه آزادی با گلی که علی پروین با یک ضربه کاشته دیدنی وارد دروازه کویت کرد تا شاگردان حشمت مهاجرانی جشن قهرمانی بگیرند. این سومین قهرمانی متوالی نسل طلایی فوتبال ایران بود که پیش از این در سال ۱۹۶۸ تهران و سال ۱۹۷۲ تایلند، هم قهرمان شده بود تا با سومین قهرمانی نامشان در بالاترین جای تاریخ فوتبال ایران ثبت شود. پس از آن بود که ترمز موفقیت‌های فوتبال کشیده شد و در ۱۰ دوره گذشته جام ملت‌ها، فوتبال ایران نتوانسته خاطره نسل طلایی را برای تکرار قهرمانی زنده کند. از سال ۲۰۰۷ تا به امروز ایران درگیر طلسم مرحله یک چهارم نهایی شده و دوبار مقابل کره جنوبی و یک بار مقابل عراق در این مرحله حذف شده است تا شکستن طلسم قهرمانی از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۹ برای تیم کشورمان ادامه داشته باشد.

چشم‌بادامی‌ها رکورددار هستند

ژاپنی‌ها رکورددار قهرمانی در جام ملت‌ها هستند. چشم‌بادامی‌ها با توجه به درخشش خیره‌کننده در جام‌جهانی روسیه یکی از مدعیان هستند که چهار بار در آسیا قهرمان شده‌اند. البته ایران و عربستان تا قبل از شروع قرن بیست و یکم با داشتن سه قهرمانی در این رقابت‌ها رکورددار بودند تا اینکه ژاپن به عنوان غول شرق قاره از خواب بیدار شد و بعد از قهرمانی خانگی در سال ۱۹۹۲ طی پنج دوره برگزاری این مسابقات از سال ۲۰۰۰ به بعد سه بار دیگر قهرمان شد تا با چهار قهرمانی رکورددار باشد. تیم کشورمان در حالی با سه قهرمانی از تیم‌های پرافتخار آسیاست که همواره در جام ملت‌ها جزو مدعیان بوده است. تیم کشورمان در ۱۳ دوره حضور خود ۱۲ بار به یک چهارم نهایی رسیده، هشت بار به جمع چهار تیم رسیده و سه بار هم به فینال رسیده است و تنها در جام ملت‌ها ۱۹۹۲ ژاپن بود که تیم کشورمان نتوانست از مرحله گروهی صعود کند. چهار بار نیز تیم ایران در سال‌های ۱۹۸۰، ۱۹۸۸، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴ به مقام سوم رسیده است.

ایران تنها قهرمانی می‌خواهد

تیم کشورمان در حالی در امارات چهاردهمین دوره حضور در جام‌ملت‌ها را تجربه می‌کند که خیلی‌ها از تیم کی‌روش انتظار قهرمانی دارند و کارشناسان فوتبال آسیا، تیم ایران را جزو گزینه‌های قهرمانی می‌دانند. با این حال کی‌روش در مصاحبه‌هایش که جنجال‌های زیادی به همراه داشته، با انتقاد از حمایت نشدن تیم کشورمان در راه جام‌ملت‌های امارات، رؤیای ایران را رسیدن به نیمه‌نهایی می‌داند؛ هدفی که واکنش کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال را به همراه داشته و آن‌ها اشاره کرده‌اند که تیم ایران در ۱۳ دوره گذشته هشت بار به نیمه‌نهایی رسیده است و این مرحله یک رؤیا نیست.

در چنین شرایطی است که خیلی‌ها معتقدند تنها قهرمانی هواداران فوتبال را راضی می‌کند، به خصوص که با توجه به نتایج نسبتاً خوب در جام‌جهانی و بازیکنانی که تیم ملی در اختیار دارد، همه رؤیای قهرمانی را دور از دسترس نمی‌دانند. در چنین شرایطی شاگردان کی‌روش که در گروه D. در کنار تیم‌های عراق، ویتنام و یمن قرار گرفته‌اند، از ۱۷ دی مأموریتشان را در مرحله گروهی برای قهرمانی آغاز می‌کنند. در این روز تیم کشورمان مقابل یمن قرار می‌گیرد و در ادامه در روز‌های ۲۲ دی مقابل ویتنام و ۲۶ دی مقابل عراق به میدان می‌رود. البته تیم کشورمان رقبای سرسختی برای قهرمانی دارد، ژاپن و کره مانند همیشه از مدعیان همیشگی هستند. استرالیا که در دوره پیش به مقام قهرمانی رسید، در امارات به عنوان مدافع قهرمانی حریف سرسختی است، هر چند کانگور‌ها در جام جهانی نتایج ضعیفی را کسب کردند. عربستان هم پس از چند سال افت دوباره در حال بازگشت به جایگاه همان تیم مدعی همیشگی است. امارات میزبان و قطر که میزبان دوره بعدی جام جهانی نیز است هم از دیگر تیم‌هایی هستند که نباید دست کم گرفته شوند.

جمع مربیان بزرگ جمع است

مرحله نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا شاهد نام‌های بزرگی روی نیمکت‌ها خواهد بود؛ نظیر مارچلو لیپی که با ایتالیا قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶ شده و تماشای او با تیم ملی چین جالب توجه خواهد بود یا زاکرونی مربی سابق میلان که پس از کسب قهرمانی با ژاپن، حالا به دنبال قهرمانی به عنوان میزبان رقابت‌ها با امارات است. فیلیپین هم که برای اولین مرتبه به مرحله نهایی راه یافته، اریکسون با تجربه را روی نیمکتش می‌بیند که تجربیات زیادی از حضور در فوتبال ایتالیا و سرمربیگری در تیم ملی انگلستان دارد. باید به هکتور کوپر روی نیمکت ازبکستان اشاره کرد و کارلوس کی‌روش که یکی از مربیان پرافتخار فوتبال دنیا در رساندن تیم‌ها به جام‌جهانی به شمار می‌رود. پائلو بنتو سرمربی سابق تیم ملی پرتغال و باشگاه المپیاکوس که هدایت کره جنوبی را بر عهده گرفته دیگر نام بزرگ حاضر در امارات است تا این رقابت‌ها به نوعی جنگ مربیان بزرگ فوتبال دنیا هم باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار