کد خبر: 940244
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴
لیندسی گراهام: ترامپ در حال بازنگری خروج است
مراکز قدرت در واشنگتن از جمله بعضی سناتور‌های طرفدار اسرائیل و ضدایرانی در واشنگتن تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا ترامپ را متقاعد کنند دستور خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه را متوقف کند یا حداقل از سرعت خروج بکاهد و می‌گویند تا حدودی نیز موفق شده‌اند، با این وجود ناظران معتقدند تصمیم ترامپ تأثیر خود را گذاشته و بازگشایی سفارت‌های کشور‌های عربی تأثیر دومنیووار خود را در غرب خواهد گذاشت و کشور‌های اروپایی یکی پس از دیگری خارج از اراده امریکا به دمشق بازخواهند گشت.
به گزارش «جوان»، لیندسی گراهام، عضو کمیته نیرو‌های مسلح مجلس سنا که به داشتن روحیه ضدایرانی و حمایت از رژیم صهیونیستی معروف است روز دوشنبه اعلام کرد دونالد ترامپ در حال تجدیدنظر در تصمیمش درباره نحوه خروج نظامیان امریکایی از سوریه است. این سناتور امریکایی بعد از یک ضیافت ناهار دوساعته با ترامپ، در بیرون کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «رئیس‌جمهور ضرورت اتمام این وظیفه [شکست داعش]را درک می‌کند.» اواخر آذرماه رئیس‌جمهور امریکا پس از یک مکالمه تلنفی با همتای ترکی خود ناگهان اعلام کرد ۲ هزار نیروی نظامی امریکا از سوریه خارج می‌شوند. این تصمیم ترامپ باعث غافلگیری همگان حتی وزیر خارجه، دفاع و مشاور امنیت ملی امریکا شد و حتی جیمز ماتیس در اعتراض به این تصمیم از مقام خود کنار رفت. ترامپ از همان ابتدای بحران سوریه مواضعی مخالف شورشیان و سیاست‌های اوباما داشت و در جریان رقابت‌های انتخاباتی و پس از ریاست جمهوری چند بار اعلام کرده بود قصد دارد از سوریه خارج شود، اما هر بار مراکز قدرت به اسرائیل و عربستان سعودی تصمیم او را به عقب انداختند. اما حالا به نظر می‌رسد ترامپ آن‌ها را در یک کار انجام شده قرار داده و رسانه‌های نزدیک به لابی‌های اسرائیلی نیز حملات گسترده‌ای علیه این تصمیم ترامپ به عمل آورده و آن را «تقدیم پیروزی به ایران» خواندند.
یکی از مهم‌ترین اهدافی که مراکز قدرت در واشنگتن برای نیرو‌های امریکایی مستقر در بعضی مناطق شرقی سوریه مطرح کرده‌اند، مهار نفوذ ایران در منطقه است. از زمان اعلام تصمیم ترامپ سیاستمداران برجسته امریکایی از جمله سناتور گراهام تلاش کرده‌اند تصمیم او را عوض کنند. با این وجود به نظر می‌رسد تلاش آن‌ها فقط منجر به کند شدن فرآیند خروج امریکا خواهد شد و ترامپ تغییری در تصمیم خود ایجاد نکرده است، هرچند هر احتمالی در فرآیند خروج نیرو‌های امریکایی می‌رود، به‌ویژه اینکه رسانه‌های امریکایی دائماً درباره احتمال بازگشت داعش و خلأ قدرت هراس ایجاد می‌کنند. سناتور گراهام به خبرنگاران گفت: «ترامپ در تصمیمش برای خارج کردن نظامیان امریکایی از سوریه تغییری ایجاد نکرده. این توقف موقت در اجرای برنامه برای این است که وضعیت میدانی مورد ارزیابی قرار گیرد.» بر اساس گزارش رسانه‌های امریکایی قرار بود نیرو‌های امریکایی طی یک ماه از سوریه خارج شوند، اما الان گفته می‌شود حداقل شش ماه طول خواهد کشید.
همانطور که انتظار می‌رفت لیندسی گراهام دلیل اصرار خود برای حضور نیرو‌های امریکایی در سوریه را به ایران گره زد و در صفحه توئیترش نوشت: «رئیس‌جمهور اطمینان حاصل خواهد کرد هر طرحی برای خروج از سوریه به نحوی انجام می‌شود که موارد زیر را تضمین کند: ۱- داعش برای همیشه شکست خورده باشد؛ ۲- در نهایت، ایران خلأ‌ها را پر نکند و ۳- متحدان کُرد ما تحت حمایت قرار گیرند.» ترامپ که معمولاً به اینگونه مواضع در توئیتر واکنش نشان می‌دهد تا عصر روز دو شنبه هیچ اشاره‌ای به صحبت‌های لیندسی گراهام نکرد.
ناظران معتقدند حتی اگر فرآیند خروج نیرو‌های امریکایی در سوریه طولانی شود یا ترامپ از تصمیم خود عقب‌نشینی کند، اعلام ناگهانی قبلی او تأثیر خود را در سطوح سیاسی گذاشته است. کرد‌ها وارد مذاکرات جدی با دمشق شده‌اند و فرآیند احیای روابط دیپلماتیک با سوریه شتاب قابل‌توجهی به خود گرفته است. «نیکولاس هاس» کارشناس مسائل سوریه و نزدیک به مخالفان که گفته می‌شود به دولت ترامپ نیز مشاوره می‌دهد به خبرگزاری فرانسه گفت: «واشنگتن به کشور‌های عربی پیام داد که باید با [بشار]اسد بر اساس معیار‌های خاص خود تعامل داشته باشند.» به نظر می‌رسد امریکایی‌ها دچار نوعی سرگردانی در سوریه شده‌اند. آن‌ها نه می‌خواهند مناطق تحت کنترل را در شرق به دولت سوریه تحویل دهند و نه از ابزار‌های لازم برای حضور بلندمدت در این منطقه برخوردار هستند.
خارج از اراده امریکا
فرآیند تحولات سوریه به مرحله‌ای رسیده که خارج از اراده واشنگتن است. نه تنها کشور‌های منطقه بلکه کشور‌های اروپایی نیز آماده احیای روابط با دمشق می‌شوند. «پیتر فورد» سفیر پیشین انگلیس در سوریه و بحرین به شبکه «المیادین» گفت: زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده و امریکا قدرت کافی را برای جلوگیری از بازگشت روابط کشور‌های عربی با دمشق ندارد. سفیر سابق انگلیس در دمشق سپس به کشور‌های اروپایی اشاره کرد و گفت که «چه بسا شاهد بازگشت سفرای انگلیس و فرانسه به سوریه در سال آینده باشیم؛ بازگشت این روابط با سوریه بدون هیچ شرطی انجام خواهد شد، زیرا وضعیت اجازه تعیین هیچ پیش‌شرطی را نمی‌دهد.»
کشور‌های اروپایی از ابتدای بحران سوریه اعلام کردند بشار اسد باید از قدرت برود و با حمایت از گروه‌های تروریستی سلفی خود نقش زیادی در ویرانی‌های سوریه داشتند که با نتایج منفی برای آن‌ها همراه بود. علاوه بر اینکه حملات تروریستی در شهر‌های اروپایی در چند سال اخیر افزایش یافته، هجوم سیل گسترده آوارگان باعث ایجاد شکاف‌های جدی در میان کشور‌های اروپایی شده است. گفته می‌شود اروپا نسبت به سیاست اروپایی در پرونده سوریه اعتراض دارد و احتمالاً جزو اولین کشور‌های خواهد بود که سفارت خود را در دمشق بازخواهد کرد، به همین دلیل کشور‌های اروپایی مجبور هستند برای حل بحران آوارگان وارد تعامل سازنده با دمشق شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار