کد خبر: 940096
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱
یادداشت

امید رشیدی حقوقدان

 

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، در حقوق مدنی ایران، امکان اجرای حقوق و انعقاد قراردادها، مستلزم احراز بلوغ و رشد است.

فلسفه وضع این قوانین که کودکان و نوجوانان را از معامله و انعقاد قرارداد منع نموده، برای حمایت از حقوق آنان است.

آنچنانکه برای انجام بسیاری از امور اولیه زندگی اجتماعی، وجود بلوغ و رشد [سن 18 سال] ضرورت دارد مانند،خدمت سربازی، اخذ پاسپورت و ویزای مستقل، اداره اموال توسط صغیر، اخذ گواهینامه رانندگی، و اینک این سوال مهم قابل طرح است که آیا در موضوع ازدواج، رعایت سن بلوغ و رشد(حداقل18 سال) لازم نیست؟؟

به نظر می‌رسد، موضوع ازدواج بسیار مهمتر از انعقاد قرارداد مالی و اخذ گواهینامه رانندگی و سایر امور زندگی است، بنابراین باید قانونگذار با وضع قانون، مانع ازدواج زودهنگام کودکان و نوجوانان شود و جنبه حمایتی قوانین را در حوزه ازدواج گسترش دهد.

ازدواج زودهنگام می‌تواند زمینه ناهنجاری و اختلافات شدید و نزاع خانوادگی و طلاق را  فراهم نماید.

در جوامع امروزی، به دلیل تنوع فرهنگی، رفاه خانوادگی و تغییر سبک زندگی، کودکان و نوجوانانی که با موضوع ازدواج مواجه می‌شوند، قادر به تحمل و مدیریت تضادهای فکری، خانوادگی و مشقت نیستند و خانواده تبدیل به کانون بحران خواهد شد. لذا بازنگری در قوانین، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

کودک‌همسری را متوقف کنیم 

هر سال پانزده میلیون دختر زیر 18 سال در جهان ازدواج می‌کنند و  سالانه ۷۰  هزار دختر زیر 18 سال بر اثر حاملگی زودهنگام جان خود را از دست می‌دهند. 

سال گذشته بیش از یک هزار و ۴۰۰ مورد ازدواج دختران زیر 15 سال در ایران ثبت شده و این در حالی است که تعداد ازدواج‌های ثبت نشده بیشتر از این است.

آسیب‌هایی مثل خشونت، خیانت، طلاق، افسردگی، آمار بالای سقط جنین، انزوای اجتماعی، ترک تحصیل، شیوع پدیده کودک‌بیوه، فرار از خانه و اعتیاد از تبعات ازدواج زودهنگام کودکان است.

با آگاهی خانواده‌ها و منع ازدواج کودکان از مخاطرات ناشی از این آسیب‌ها کاسته می‌شود.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر