کد خبر: 940055
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱
اگر شهروندی از عملکرد بانکی گلایه داشت یا ظلمی از سوی بانک یا مؤسسه مالی به او شده بود، گزارش دهد. اگر شهروندی شاهد تعطیلی کارخانه‌ای یا بیکاری کارگری بود، گزارش دهد. این روز‌ها زیاد درباره احتکار می‌شنویم.
نيره ساری
گزارش درباره تخلفات محتکران هم جزو همین اگر‌ها می‌شود. موضوعات مرتبط با محیط‌زیست مانند آتش‌سوزی و تخریب جنگل و مواردی از این نوع، با ضمیمه مدارک مربوطه نیز می‌تواند موضوع گزارش مردمی باشد، اما نه به عنوان «شهروند خبرنگار» بلکه در جایگاه حقوق از دست‌رفته‌ای که قابل پیگیری است.
«سجام»! سامانه جامع اطلاعات مردمی که به مردم این امکان را می‌دهد، مسائلی، چون احتکار، قاچاق کالا و ارز، تخلفات بانکی و زمین‌خواری و سایر مفاسد اداری مرتبط با حقوق عامه را گزارش دهند.
اعلام نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای، معرفی متخلفان اقتصادی و گزارش‌های نواقص فنی و بهداشتی حوزه‌های کارگری و صنعتی، موارد نقض حقوق عامه و استفاده غیرمجاز از اموال دولتی از دیگر موضوعاتی هستند که دیده‌بانان می‌توانند به صورت گزارش به سامانه سجام ارسال کنند.
با نظر معاون اجتماعی قوه‌قضائیه چند ماهی می‌شود سامانه سجام، در سراسر کشور شروع به فعالیت کرده است؛ از این رو، مردم می‌توانند به عنوان ناظران و دیده‌بانان پیشگیری، ورود عملیاتی داشته باشند و قوه‌قضائیه نیز در این راستا متعهد شده تا به نظارت‌های مردم ترتیب اثر دهد و با کمک آنان بر نظارت مردمی تمرکز کنند.
طبق گفته مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه این سامانه به همه نهاد‌های دولتی متصل است و با در دسترس بودن برای کارکنان نهاد‌های کشور باعث می‌شود تا در صورت دریافت گزارش تخلف، به سرعت پیگیری کنند. سیدعلی‌اصغر رفاهی با اعلام اینکه تاکنون حدود ۷۰هزار نفر عضو سامانه سجام شده‌اند، می‌گوید: امیدواریم حداقل ۵ /۱ میلیون نفر از جمعیت کشور تا فروردین ۹۸عضو سامانه سجام شوند.
گزارش‌های مردمی در این سامانه کاملاً محرمانه است و هیچ اطلاعاتی از فرد اعلام‌کننده تخلف، جایی اعلام نمی‌شود و فقط سازمان‌های مربوطه گزارش را دریافت می‌کنند و به اطلاعات هویتی فرد گزارش‌دهنده دسترسی ندارند.
به گفته مسئولان قضایی، شهروندان این نکته را هم باید مدنظر قرار دهند که در سامانه سجام به مسائل شخصی و خصوصی مردم ترتیب اثر داده نمی‌شود؛ چراکه رویکرد این سامانه پیشگیرانه و کاهش پرونده‌های قضایی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار