کد خبر: 939913
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
مديرعامل شرکت شهرک هاي صنعتي استان مرکزي
مديرعامل شرکت شهرک هاي صنعتي استان مرکزي گفت: با توجه به پتانسيل هايي که در روستاي سمقاور شهرستان کميجان در صنعت چوب وجود دارد، راه اندازي ناحيه صنعتي چوب در اين محدوده مدنظر است. مصطفي آمره مديرعامل شرکت شهرک‌ هاي صنعتي استان مرکزي در جمع خبرنگاران در اراک، اظهار داشت: توسعه و گسترش شهرک ها و نواحي صنعتي استان مرکزي با هدف توسعه و رونق اقتصادي و افزايش اشتغال در دستور کار شرکت شهرک هاي صنعتي استان مرکزي قرار گرفته است.

شهرستان کميجان يکي از شهرستانهاي تابعه استان مرکزي ايران است که با مرکزيت شهر کميجان  در 96 کيلومتري اراک قرار گرفته است. مردمان اين ديار به زبان ترکي و فارسي سخن گفته اما در چند روستاي شمالي اعم از چهرقان، وفس، فرک و گورچان گويش خاصي از زبان پارسي اصيل که به "تاتي" معروف است، رايج است.

 وجود آثاري مانند تپه‌هاي باستاني "چهل‌گزي" و "ميلاجرد" و روستاهاي کهنه اي مانند وفس، آمره، فردقان و ... و وجود سنگ‌نگاره‌هاي دوران پارينه‌سنگي کاملا مشخص است که از زمان‌هاي قديم سکونت و تمدن در اين منطقه وجود داشته است.

 سمقاور قطب منبت کاري کشور

در گذشته توليد محصولات دستي که امروزه جزئي از هنر محسوب مي‌شوند، در سراسر ايران رونق بسيار داشت، اما امروزه به دلايل آشکار و پنهان، فقط تعداد انگشت‌شماري در اين حرفه مشغول به کارند.  روستاي "سمقاور" روستاي منبت‌کاري و توليد مبل و ميز و صندلي چوبي کشور است، اين روستا در 10 کيلومتري شرق کميجان واقع شده و بيش از 70 درصد هالي اين روستا داراي کارگاه و يا درگير توليدصنايع دستي منبت‌کاري سفارشي هستند.

 چوب مورد نياز اين کارگاه‌ها بيشتر از شمال کشور و از جنس راش بوده و محصولات توليد شده توسط اهالي اين روستا بيشتر به شهرهاي بزرگ مانند تهران - تبريز - شيراز و ... صادر مي‌شود. براي گسترش اين صنعت، مي‌طلبد حمايت بيشتري از توليدکنندگان اين روستا صورت گيرد.

 فعاليت گسترده اهالي روستاي سمقاور باعث شد تا مسئولين شهرستان کميجان و استان مرکزي بستر برگزاري اولين جشنواره منبت روستاي سمقاور را در اين روستا فراهم کنند.

مديرعامل شرکت شهرک هاي صنعتي استان مرکزي گفت: با توجه به پتانسيل هايي که در روستاي سمقاور شهرستان کميجان در صنعت چوب وجود دارد، راه اندازي ناحيه صنعتي چوب در اين محدوده مدنظر است. مصطفي آمره مديرعامل شرکت شهرک‌ هاي صنعتي استان مرکزي در جمع خبرنگاران در اراک، اظهار داشت: توسعه و گسترش شهرک ها و نواحي صنعتي استان مرکزي با هدف توسعه و رونق اقتصادي و افزايش اشتغال در دستور کار شرکت شهرک هاي صنعتي استان مرکزي قرار گرفته است.

مديرعامل شرکت شهرک‌ هاي صنعتي استان مرکزي افزود: هم اکنون 32 شهرک و ناحيه صنعتي در استان مرکزي فعال هستند. در سال جاري هم، ايجاد، توسعه و گسترش چند ناحيه صنعتي ديگر در حال پيگيري است.

وي ادامه داد: پيگيري ايجاد ناحيه صنعتي سمقاور مورد نظر است که پس از تصويب در ستاد اقتصاد مقاومتي مطالعه مکان سنجي آن انجام و در جلسه توسعه و برنامه‌ريزي استان هم مصوب شده، هم اکنون در حال تملک زمين هستيم و مطالعات فاز يک نيز در دست اجرا است.

مديرعامل شرکت شهرک‌ هاي صنعتي استان مرکزي خاطرنشان کرد: سمقاور از پتانسيل خوبي در حوزه صنعت چوب ازجمله منبت و مبل برخوردار است، که با ايجاد ناحيه صنعتي در روستاي سمقاور صنعت چوب در يک منطقه ساماندهي مي‌شود. چرا که صنعتگران چوب در روستا پراکنده هستند و با ايجاد اين ناحيه صنعتي صنعتگران در يک مکان مناسب متمرکز مي‌شوند و مي‌توانند فعاليت خود را توسعه دهند و با شکل گرفتن اين ناحيه و استقرار صنعتگران چوب، زمينه توسعه کسب و کار در روستا فراهم مي شود.

وي با اشاره به اينکه پيگيري ناحيه صنعتي آوه نيز در دستور کار قرار دارد، بيان داشت: کار مطالعات مکان‌يابي در حال انجام است و پيش‌بيني مي‌شود سال آينده بتوانيم کار عملياتي را در اين منطقه آغاز کنيم.

آمره خاطرنشان کرد: همچنين توسعه چند شهرک صنعتي ديگر در دستور کار است، از جمله توسعه ناحيه صنعتي شهيد سعيدي به ميزان افزايش 20 هکتار، که در مراحل پاياني است.

مديرعامل شرکت شهرک‌ هاي صنعتي استان مرکزي ادامه داد: همچنين موضوع عمليات اجرايي توسعه ناحيه صنعتي پرندک در حال پيگيري است. در اين ارتباط تملک زمين و مطالعات فاز 1 و 2 هم انجام شده و به زودي عمليات اجرايي شروع مي شود.

وي بيان داشت: مطالعات فاز يک ناحيه صنعتي خنجين به اتمام رسيده و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال جاري عمليات اجرايي در اين منطقه آغاز شود.

مديرعامل شرکت شهرک‌ هاي صنعتي استان مرکزي تصريح کرد: هم اکنون بيش از 2700 واحد صنعتي طرف قرارداد شرکت شهرک هاي صنعتي استان هستند. همچنين از ابتداي سال جاري تاکنون قريب 90 واحد صنعتي ديگر با ما قرارداد بسته اند و بيش از 70 هکتار زمين نيز واگذار شده است.

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر