کد خبر: 939906
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۸
کنترل ارتش سوریه بر شهر شمالی
در شرایطی که ترکیه خود را برای عملیات احتمالی در شهر راهبردی منبج آماده می‌کرد، ارتش سوریه با ورود به این شهر هرگونه طرح تجاوزکارانه برای اشغال این منطقه را از بین برد.
سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: در شرایطی که ترکیه خود را برای عملیات احتمالی در شهر راهبردی منبج آماده می‌کرد، ارتش سوریه با ورود به این شهر هرگونه طرح تجاوزکارانه برای اشغال این منطقه را از بین برد. روسیه و ایران با استقبال از این اقدام آن را نشانه تثبیت حاکمیت دولت مرکزی بر مناطق کردنشین اعلام کردند، اما آنکارا ورود ارتش به منبج را در چارچوب یک جنگ روانی توصیف کرد.

نیرو‌های ارتش سوریه و هم‌پیمانانش در ادامه پیشروی‌های خود در شمال سوریه جمعه شب توانستند کنترل شهر استراتژیک منبج در استان حلب را به دست بگیرند. به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، ستاد کل ارتش و نیرو‌های مسلح سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یگان‌های ارتش وارد منطقه منبج شدند و پرچم سوریه را در این منطقه به اهتزاز درآوردند. ستاد کل ارتش سوریه در این بیانیه تأکید کرد که نیرو‌های ارتش امنیت کامل همه شهروندان سوری و تمام ساکنان این منطقه را تضمین می‌کند. فرماندهی نیرو‌های دموکراتیک سوریه روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «این نیرو‌ها از شهر منبج واقع در شمال شرق سوریه عقب‌نشینی می‌کنند و از دولت سوریه می‌خواهند با حضور در این مناطق، حمایت لازم را از این نیرو‌ها در برابر حمله احتمالی ترکیه به عمل آورد». در این بیانیه آمده است: «در سایه تهدیدات پی‌درپی ترکیه در خصوص لشکرکشی به مناطق شمالی سوریه و ویران کردن این مناطق و بیرون راندن ساکنان آن‌ها مانند آنچه که در جرابلس، اعزاز، الباب و عفرین صورت گرفت ما اعلام می‌کنیم که بعد از عقب‌نشینی از منبج تمام تلاش خود را برای مبارزه با داعش در شرق فرات و دیگر مناطق به کار می‌گیریم». همچنین شورای عشایر و قبایل سوریه هم دیروز از فرماندهان و سیاستمداران حاضر در گروه موسوم به نیرو‌های دموکراتیک سوریه خواست که باقی مانده مناطق تحت تسلط خود را به ارتش سوریه تحویل دهند تا ارتش بتواند وظیفه ملی خود را در دفاع از خاک و ملت سوریه انجام دهد. شورای شیوخ و قبایل سوریه تأکید کرد که ورود ارتش به منبج بسیار مبارک است و ارتش تنها ضامن حمایت از ملت و حفظ حاکمیت سوریه است.

استقبال روسیه و ایران

ورود قدرتمندانه نیرو‌های مقاومت سوری به شهر منبج همچنین واکنش مقامات روسی را نیز به دنبال داشت. به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روسیه ضمن استقبال از ورود نیرو‌های ارتش سوریه به شهر منبج در شمال سوریه، آن را پیروزی بزرگی نامید که نشانه تثبیت حاکمیت دولت مرکزی سوریه بر مناطق کردنشین است. پسکوف همچنین ورود ارتش سوریه به منبج را گامی روبه جلو در مسیر دستیابی به ثبات و صلح داخلی در سوریه پس از هفت سال جنگ در این کشور عنوان کرد. پسکوف افزود: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور با اعضای شورای امنیت ملی روسیه دیدار و با آنان درباره مهم‌ترین مسائل بین‌المللی از جمله اوضاع سوریه گفت‌وگو کرد». ایران هم از ورود ارتش سوریه به منبج استقبال کرده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمعه شب با اشاره به ورود نیرو‌های سوری به شهر منبج گفت: «ایران با تأکید بر لزوم احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه، برافراشته شدن پرچم ملی سوریه در شهر منبج را گامی مهم در تثبیت حاکمیت دولت قانونی سوریه بر سراسر خاک این کشور و قدمی تازه برای حل بحران در این کشور می‌داند و از آن استقبال می‌کند». ایران و روسیه حامی دولت سوریه هستند که در هفت سال گذشته در کنار ارتش سوریه قرار گرفتند و پیروزی‌های بزرگی را در مقابل تروریست‌ها به دست آوردند.

خنثی شدن حمله ترکیه

هنوز ساعاتی از ورود ارتش سوریه به منبج نگذشته بود که فرافکنی آنکارا در این خصوص شروع شد. به گزارش شبکه المیادین، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه جمعه شب ورود ارتش سوریه به شهر منبج را در چارچوب یک جنگ روانی توصیف کرد. اردوغان تأکید کرد: «هنوز ورود ارتش به این شهر تأیید نشده است». اردوغان همچنین گفت: «یک هیئت از سوی ترکیه عازم روسیه می‌شود و در خصوص مسئله شهر منبج با طرف روسی رایزنی می‌کند و ممکن است من با ولادیمیر پوتین دیدار داشته باشم». وی همچنین افزود: «ترکیه می‌خواهد به کرد‌های مسلح در سوریه درس بدهد. آنکارا با تجزیه سوریه مخالف است و هدف ما خروج گروه‌های تروریستی از آن است و در صورت تحقق این هدف هیچ کاری برای انجام دادن در این کشور نداریم.»

ورود ارتش سوریه به منبج درحالی است که دولت ترکیه مدت‌هاست که اعلام کرده قصد دارد شهر کردنشین منبج در نزدیکی با مرز‌های ترکیه را مورد هجوم قرار دهد. مقامات آنکارا هدف از این عملیات قریب‌الوقوع را استقرار نیرو‌های دموکراتیک کرد سوری در منبج اعلام کرده‌اند. کرد‌ها دو سال پیش با کمک امریکا توانستند این منطقه را از دست تروریست‌های داعش خارج کرده و متصرف شوند و از آن زمان تاکنون ترکیه دنبال فرصتی برای اشغال این شهر راهبردی بود و با اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه اعلام کرد که به زودی ارتش ترکیه وارد منبج می‌شود. ادعای ترکیه درحالی مطرح شده است که شهر منبج به طور کامل جزو اراضی سوری محسوب می‌شود و هرگونه عملیات نظامی خارجی در آن بدون مجوز دولت دمشق، نقض حاکمیت ملی و وحدت اراضی سوریه به شمار می‌رود. به همین خاطر، ارتش سوریه و هم‌پیمانانش برای جلوگیری از هرگونه اقدام تجاوزکارانه از آن سوی مرز‌های سوریه، دیروز وارد منبج شدند و کنترل این شهر راهبردی را به دست گرفتند. کرد‌ها که از تسلط ترکیه بر شمال سوریه نگران هستند اخیراً اعلام کرده‌اند که آماده هستند مناطق تحت کنترل خود را تحویل ارتش سوریه دهند. شهر منبج واقع در حلب از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است و همین اهمیت و ویژگی موجب شده مقامات آنکارا تصمیم به انجام عملیات نظامی در این شهر بگیرند. اهمیت استراتژیک دیگر شهر منبج نزدیکی آن به مرز‌های ترکیه است که حدود ۴۰ کیلومتر از مرز‌های ترکیه فاصله دارد. ترکیه به دنبال این است با تسلط بر بخش‌های شمالی سوریه مانع قدرت‌گیری کرد‌ها و خودمختاری آن‌ها در مرز‌های جنوبی خود شود و این مسئله نیز ذهن حاکمان ترکیه را به خود مشغول ساخته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار