کد خبر: 939905
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
اخبار جدید برای بازگشت دلار به کانال ۹ هزار تومان
معاملات دیروز بازار ارز با حرکت دلار در نیمه کانال ۱۰ هزار تومانی آغاز شد و فعالان بازار بر این باور هستند که اخبار و علائم نشان از بازگشت دلار به کانال ۹ هزار تومان دارد.
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: معاملات دیروز بازار ارز با حرکت دلار در نیمه کانال ۱۰ هزار تومانی آغاز شد و فعالان بازار بر این باور هستند که اخبار و علائم نشان از بازگشت دلار به کانال ۹ هزار تومان دارد.
به گزارش «جوان» روز گذشته دلار بار دیگر به کانال ۱۰ هزار تومان بازگشت و به ۱۰ هزار ۶۰۰ تومان رسید. همچنین هر گرم طلا ۱۸ عیار گرم ۱۸ عیار ۳۲۶ هزار تومان خرید و فروش شد.

روز‌های میانی هفته گذشته، نرخ دلار تا مرز ورود به کانال ۱۲ هزار تومان هم بالا رفت و در بازار آزاد نرخ از سوی برخی دلالان، اندکی بالای ۱۲ هزار تومان هم معامله شد، اما با دخالت مؤثر بازارساز، روز پنج‌شنبه مجدد یک کانال پایین آمد و هفته جدید باز هم به کانال ۱۰ هزار تومانی بازگشت.

نرخ دلار در روز‌های آتی در کانال ۹ هزار تومانی

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت: وگو با خانه ملت پیش‌بینی کرد که در روز‌های آتی نرخ ارز تا ۹ هزار تومان کاهش یابد، البته تأکید می‌کند که شرایط اقتصادی جامعه ظرفیت دارد که نرخ ارز تا سقف ۷‌هزار تومان کاهش یابد.
سیدتقی کبیری با اشاره به نوسانات نرخ ارز در روز‌های اخیر گفت: بر اساس تجربه هر سال در ژانویه، نوسان‌هایی در بازار ارز رخ می‌دهد که محدود و موقتی است. وی افزود: نرخ ارز باید حداقل زیر ۹‌هزار تومان باشد، اما عده‌ای سوداگر و سودجو سعی کردند در فضای روانی ژانویه تکانی به این بازار بدهند و نرخ ارز را بالا ببرند. مهار نوسانات ارز در روز‌های اخیر پیام خوبی به جامعه منتقل کرد که اگر بانک مرکزی و دولت اراده داشته باشند و به بازار ورود کنند می‌توانند بازار ارز را مدیریت و از افزایش نرخ دلار جلوگیری کنند.

ادامه روند کاهشی نرخ ارز

وی با بیان اینکه در ادامه که موقعیت‌هایی همانند ایام عید رخ می‌دهد، دولت می‌تواند بازار ارز را مدیریت کند، به یک ثبات رساند و کاهش منطقی داشته باشد، افزود: پیش‌بینی‌ها این است که در روز‌های آتی شاهد کاهش نرخ ارز تا ۹ هزار تومان خواهیم بود، البته شرایط اقتصادی جامعه ظرفیت دارد که نرخ ارز تا سقف ۷ هزار تومان کاهش یابد. علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز تسویه حساب شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و سفر‌های ژانویه را عامل نوسانات نرخ ارز در روز‌های اخیر عنوان کرد و گفت: بر اساس رویه طبیعی که در سنوات گذشته وجود داشته در پایان سال میلادی به دو دلیل تقاضای اضافی به بازار ارز وارد می‌شود که دلیل نخست بحث تسویه حساب‌های شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بوده که در پایان سال میلادی با طرف‌های خارجی خود انجام می‌دهند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دلیل دیگر برای افزایش تقاضا موضوع خرید ارز برای مسافرت‌هایی بوده که پایان سال انجام می‌شود، افزود: برخی در ماه‌های ابتدایی سال میلادی به سفر رفته و برخی برای مسافرت عید ارز خرید می‌کنند که این عامل نیز میزان تقاضای ارز را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه همیشه در ایام ژانویه بازار ارز شاهد افزایش تقاضا است، ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در سال جاری در بازار ارز وجود داشت و آثار سوء ناشی از فضای روانی در بازار و جو روانی که در این بازار ایجاد شده بود، مسئولان بانک مرکزی و دولت باید توجه کنند که هرگونه شوک به بازار ارز می‌تواند زحمات و دستاورد‌های دولت طی چند ماه اخیر را برای تثبیت نرخ ارز و ثبات در این بازار از بین ببرد. وی اظهار داشت: دولت باید شوک‌های ارزی موجود در بازار را که در مقاطع زمانی مختلف ایجاد شده مدیریت کند تا شاهد تداوم و ثبات نرخ ارز در بازار باشیم.

کاهش تقاضا با کاهش ارزش ذاتی دلار

در همین حال برخی از کارشناسان بر این باورند که رشد بدهی‌های امریکا و احتمال کاهش ارزش ذاتی دلار نیز می‌تواند در کاهش تقاضای این پول خارجی مؤثر باشد. داده‌های جدید وزارت خزانه‌داری امریکا نشان می‌دهد که بدهی امریکایی‌ها در یک سال گذشته ۳۷ /۱ تریلیون دلار افزایش یافته‌است.

بدهی ملی امریکا در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸ به ۲۱ تریلیون و ۸۶۳ میلیارد و ۶۳۵ میلیون و ۱۷۶هزار و ۷۲۴ دلار رسید، در حالی که در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۷ برابر با ۲۰ تریلیون و ۴۹۲ میلیارد و ۸۷۴ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۲۸۲ دلار بوده‌است. طبق محاسبات اولیه به ازای هر فرد امریکایی، بدهی کریسمس تا کریسمس او ۱۰ /۴۱۷۸ دلار افزایش یافته است. که این به معنای آن است که هر خانواده امریکایی به طور متوسط ۸۲ /۱۰۷۴۳ دلار بدهی دارد. به علاوه از پایان سال مالی قبلی تا ۲۰ دسامبر، دولت فدرال ۳۴۰ میلیارد دلار به بدهی خزانه این کشور افزود. این به معنای آن است که بدهی امریکا روزانه ۸ /۳ میلیارد دلار افزایش یافته یا به تعبیری، ۴۴۰۰۰ دلار در ثانیه بیشتر شده‌است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود با توجه به کاهش وابستگی تجارت‌های خارجی به این ارز، ارزش ذاتی این پول بین‌المللی در قیاس با سایر ارز‌های خارجی کاهش یابد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
0
0
نمی دانم الآن که ارزش دلار در بازار جهانی در مقابل ارز های دیگر کاهش یافته چرا در ایران مردم از خرید دلار خودداری نمی کنند تا ارزش این ارز را کاهش دهند ؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار