کد خبر: 939792
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور غرب آسیا با استقبال از تصمیم کشورهای عربی برای احیای روابط با سوریه، گفت این کشورها دریافته‌اند که قطع رابطه با دمشق تصمیم غیرسازنده‌ای بوده است.
 

جوان آنلاین: «میخائیل بوگدانوف» نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور غرب آسیا با استقبال از احیای روابط شماری از کشورهای عربی با سوریه، گفت این کشورها دریافته‌اند که قطع رابطه با دمشق تصمیم درستی نبوده است.

وی که در مسکو با شبکه «بلومبرگ» مصاحبه می‌کرد، در پاسخ به سوالی در مورد بازگشایی سفارت چند کشور عربی در دمشق، گفت: «بسیاری از کشورهای عربی دریافته‌اند که آن تصمیم فکرنشده و حتی غیرسازنده بوده است.»

سال ۲۰۱۱ پس از آغاز بحران در سوریه، شماری از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی، سفارت خود در سوریه را تعطیل کردند. همچنین کرسی سوریه در اتحادیه عرب هم از دولت این کشور سلب شد. 

اکنون پس از نزدیک به هشت سال، کشورهای عربی به مرور در حال بازگشت به سوریه هستند. چند هفته پیش «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان به دمشق سفر کرد و دو روز پیش هم امارات و بحرین اعلام کردند که سفارتشان در دمشق فعالیت خود را از سر می‌گیرد. گزارش‌هایی هم از عادی‌سازی قریب‌الوقوع روابط اردن با سوریه منتشر شده است.

روزنامه «گاردین» روز پنج‌شنبه گزارش داد که کشورهای عربی در حال نزدیک شدن به اجماع برای بازگرداندن کرسی سوریه در اتحادیه عرب هستند. دیروز هم برخی منابع نوشتند که عربستان سعودی اعلام کرده که با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مخالفتی ندارد. بر اساس این گزارش‌ها، گویا سفر بشیر به دمشق هم با هدف راضی کردن دولت سوریه به حضور در اتحادیه عرب صورت گرفته است.

حتی ترکیه نیز که از حامیان سرسخت گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه است، ماه گذشته اعلام کرد در صورتی که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در یک «انتخابات دموکراتیک» پیروز شود، رابطه با وی را بررسی می‌کند.

بوگدانوف در این مورد گفت: «این‌ها تحولات بسیار مهمی هستند و ما از آن‌ها استقبال می‌کنیم.»

او در مورد احتمال برگزاری انتخابات در سوریه و اینکه آیا اسد در چنین انتخاباتی پیروز می‌شود یا نه، گفت: «قطعا اینطور فکر می‌کنم... او کاملا محبوب است. اگر اینطور نبود که نتیجه [اتفاقات] چند سال اخیر، طور دیگری می‌شد.»

روسیه با همراهی ایران و ترکیه در حال پیشبرد روندی سیاسی موسوم به «روند آستانه» است. این روند که به برقراری آتش‌بس در چند نقطه سوریه منجر شد، در نهایتا قرار است به تدوین قانون اساسی جدید سوریه و برگزاری انتخابات در سوریه منتهی شود.

بوگدانوف در بخش دیگری از این مصاحبه گفت مسکو حاضر است در صورت نیاز میان کردها و دولت سوریه وساطت کند. کردها روز جمعه از ارتش سوریه خواستند برای مقابله با تهاجم احتمالی ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان وابسته به این کشور به شهر «منبج»، کنترل این شهر را به دست گیرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار