کد خبر: 939782
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
امام جمعه تبریز:
امام جمعه تبریز گفت: افزایش فشارها و تحریم‌ها، افزایش زیاده‌خواهی از سوی برخی دولت‌ها و افزایش امید دشمنان برای براندازی نظام اسلامی از اثرات مخرب رفتار برخی خواص و از خیانت‌های فتنه‌گران در سال ۸۸ علیه ملت بزرگ ایران بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم  در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز با اشاره به ارائه لایحه بودجه سال آینده توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بررسی این لایحه نیازمند دقت، شفافیت و چابکی دارد، چراکه به دلیل قرار گرفتن کشور در جنگ اقتصادی و مقابله با تحریم‌های اقتصادی این بودجه اهمیت زیادی را دارد.

چالش بودجه سال ۹۸، میزان تحقق درآمدهای صادرات نفتی است

وی با بیان اینکه از جمله موارد چالشی بودجه سال ۹۸، میزان تحقق درآمدهای صادرات نفتی است، افزود: شرایط تحریمی نشان می‌دهد که نمی‌توان روی درآمدهای نفتی به صورت حداکثری حساب کرد، چراکه کشورهای اروپایی به تعهدات خود ذیل برجام عمل نکردند و راهکاری هم برای ایران از لحاظ اینکه بتوانیم نفت‌خام خود را به فروش برسانیم، ارائه ندادند و حتی بعید به نظر برسد که اروپایی‌ها در این خصوص کاری انجام دهند.

وی افزود: البته دولت نیز نمی‌تواند روی فروش نفت حداکثری حساب باز کند، از این‌رو قید این موضوع در تنظیم بودجه بسیار موثر بوده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید دقت بیشتری در بررسی بودجه پیش از برآورد واقعی از فروش نفت انجام دهند، چراکه مشکلات ناشی از نبود منابع درآمدی گریبانگیر کشور شده و دست دولت را برای پرداخت و عدم پرداخت به بخش‌های مختلف را باز می‌کند.

امام جمعه تبریز متذکر شد: هم اکنون که زمان بررسی بودجه سال ۹۸ است، باید حداکثر احتیاط‌های لازم با شرایط ویژه در نظر گرفته شود.

 ۹ دی روز بصیرت امت و ولایت است

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ۹ دی روز بصیرت امت و ولایت است، تصریح کرد: یکی از اقدامات فتنه‌گران که در دوران فتنه انجام دادند، هجمه به ارزش‌ها و باورهای دینی بود به طوریکه عاشورای ۸۸ نشان داد که جریان دین‌ستیز همواره در کمین بوده تا ارزش و باور دینی و اعتقادات مردم را از بین ببرد.

آل‌هاشم افزود: مردم قهرمان تبریز در ۸ دی‌ماه و یک روز قبل از ۹ دی سراسری با حضور و تدبیر نماینده ولی فقیه وقت به وظیفه دینی خود عمل کرده و سپس در ۹ دی‌ماه نیز مردم ایران اسلامی بصیرت خود را به همگان نشان دادند.

فتنه 88 موجب تشدید فشارها و تشدید تحریم‌ها علیه ایران شد

وی با اشاره به پیامدهای منفی جریان فتنه و ماندگاری آنها توضیح داد: بعد از فتنه ۸۸، فشارها و تشدید تحریم‌ها علیه ایران اسلامی افزایش یافت به طوریکه فتنه باعث شد تا آمریکا تصور کند که فرصت برای راهبرد اصلی که همان براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده،  فرا رسیده است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه ۸ مردادماه سال ۸۸ تحریم شرکت‌های صادرکننده بنزین تصویب شد، گفت: بعد از فتنه ۸۸، افزایش مطالبات دشمن در موضوع هسته‌ای افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: در ۲۰ خردادماه در حالی که مردم خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آن سال آماده می‌کردند، همه شاهد عقب‌نشینی غرب و موضع‌گیری آنها بودیم به طوریکه باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا، نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشت و با صراحت اعتراف کرد که بدون حضور ایران حل مسائل منطقه امکان‌پذیر نیست.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: بعد از فتنه سال ۸۸، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در منطقه از احتمال حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داد به طوریکه این جریان باعث شد تا فشارها علیه ایران افزایش یافته و  قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت علیه کشور صادر شود.

وی، به افزایش فشارها در حوزه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای علیه ایران در زمان بعد از فتنه ۸۸ تصریح کرد: متاسفانه بعد از این جریان امید دشمن برای براندازی نظام افزایش یافت و گمان کردند که می‌توانند کاری کنند.

امام جمعه تبریز با استناد به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه بزرگترین خیانتی که به کشور شد، این بود که دشمن امیدوار شد که می‌تواند ضربه سنگین به ایران اسلامی بزند،گفت: با مرور تاریخ و سفر برخی از مسوولان و دست‌اندرکاران به کشورهای اروپایی و کمک ۱۸ میلیون دلاری عربستان به گروه‌های خارج‌نشین به منظور جلب حمایت‌های خارجی برای انتخابات، همه ناشی از یک برنامه از پیش تعیین شده بود.

9 دی، تقویت پیوند ناگسستنی مردم با انقلاب را نشان داد

وی با تاکید بر اینکه ۹ دی ماه نقش بی‌بدیل انقلاب در خنثی‌سازی توطئه دشمن را ثابت کرد و تقویت پیوند ناگسستنی مردم با انقلاب را نشان داد، افزود: از آثار و برکات ۹ دی‌ماه می‌توان به نقش بصیرت و ولایتمداری مردم در برابر توطئه‌های دشمن اشاره کرد.

خطیب نماز جمعه تبریز با بیان اینکه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مردم غیور برای برگزاری مراسم 40 سالگی انقلاب آماده هستند تا مشت محکم دیگر بر دهان دشمن بزنند، گفت: دشمن  برای 40 سالگی انقلاب نقشه کشید تا یک تابستان داغ برای مردم رقم بزند و به تبع بازگشت تحریم‌ها به براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی هم فکر کنند ولی در پرتو تدابیر رهبر معظم انقلاب و بصیرت و هوشیاری مردم، تمام فتنه‌های دشمن در سال‌جاری خنثی شد.

مردم و مسوولان هوشیار باشند تا دشمن سوءاستفاده نکند

وی تصریح کرد: البته همان طور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که شاید دشمن برای سال ۹۸ نقشه بکشد، از این رو همه مردم و مسوولان باید هوشیار بوده و نباید به‌گونه‌ای عمل کرد که دشمن سوءاستفاده کند.

آل‌هاشم اضافه کرد: امیدواریم مردم با وحدت و همدلی بار دیگر توطئه‌های دشمن را به یاس تبدیل کنند و  پس از برگزاری چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، شاهد تحویل این انقلاب به صاحب اصلی یعنی حضرت امام زمان (عج) باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ملت بابصیرت ایران با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری در برابر  توطئه‌های دشمنان خواهند ایستاد گفت: رویای تابستان داغ دشمن با اتحاد و یکدلی ملت ایران به یاس و شکست این توطئه تعبیر شد.

ضرورت توسعه فضای سبز

خطیب نماز جمعه تبریز به برخی عوامل آلودگی هوا از جمله صنعتی، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: از جمله راهکارها برای حل این معضل و بهبود وضعیت موجود، توسعه فضاهای سبز است.

وی افزود: توسعه فضای سبز راهکاری مهم برای حل مشکلات زیست محیطی است ولی متاسفانه در چند هفته اخیر شاهد گزارشاتی از جمله قطع، قلع و قمع درختان در جنگل‌های ارسباران و قره‌داغ هستیم که قلب تپنده آذربایجان است.

مسوولان در رابطه با قطع درختان ارسباران روشنگری کنند

نماینده ولی فقیه در استان به پیگیری‌های خود از مدیریت منابع طبیعی، محیط زیست استان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در رابطه با قطع درختان ارسباران، تاکید کرد: حرف‌های مختلفی شنیدم که گزارشات حاکی از آن است که اصلا درختان قطع نمی‌شود ولی عکس‌های منتشر شده این ادعا را تکذیب می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی‌ گزارشات نیز حاکی از آن است که درختان از باغات شخصی قطع شده و ربطی به جنگل‌های ارسباران ندارد، ادامه داد: البته برخی‌  نیز مدعی‌اند که این درختان قطع شده را به شمال کشور برده و قاچاقچیان از منطقه شمال آنها را در کارخانجات خود استفاده می‌کنند.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه قطع درختان جنگل‌ها به توجه ویژه نیازمند است، تصریح کرد: از مسوولانمی‌خواهیم تا به این مسئله توجه کنند، چراکه جنگل‌های ارسباران و منطقه قره‌داغ قلب تپنده این منطقه بوده و همه موظف به حفظ و حراست آنها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: البته رئیس سازمان کشاورزی استان بخشنامه‌ای اخیرا صادر کرده و پیوستی از آن را برای من نیز ارسال کرده است که به تبع آن فعلا از قطع درختان منطقه اعم از درختان بیمار، پیر و سالم خودداری شود، از این رو از آقای فتحی کمال تشکر را داریم که جلوی این اقدام را به صورت موقت هم شده است،گرفته‌اند.

آل‌هاشم خطاب به رئیس صدا و سیما گفت: بنده پیشنهادی به مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان‌شرقی دارم تا هرچه سریع‌تر گفت‌وگویی با منابع طبیعی، محیط زیست و جهاد کشاورزی استان تشکیل دهند و مردم را در جریان قطع درختان بگذارند.

وی ادامه داد: از استاندار آذربایجان‌شرقی می‌خواهیم تا کمیته ویژه‌ای در استانداری تشکیل داده و این مشکل را بررسی کنند و در نهایت نتیجه بررسی این مشکل با مردم مطرح شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان با قدردانی از برخورد صریح و سریع قوه قضائیه در رابطه با رسیدگی قاطع نسبت به مفاسد اقتصادی گفت: از آنها کمال تشکر را داریم و خواستار ادامه این حرکت انقلابی برای جلب اعتماد عمومی هستیم.

وی ابراز کرد: رزمایش‌های برپا شده توسط نیروهای مسلح موجب ترس و وحشت دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و یک پیامی برای کشورهای همسایه از جمله پیام صلح و دوستی را به همراه داشت، از این‌رو از همه شرکت‌کنندگان در رزمایش‌ها از جمله رزمایش پیامبر اکرم(ص) کمال تشکر و قدردانی داریم.

آل‌هاشم در اعلام مناسبت‌های تقویمی هفته ابراز کرد: سالگرد ابلاغ پیام تاریخی امام راحل به گورپاچفاست که با آن پیام بیداری اسلام را به جهانیان نشان دادند.

وی خاطرنشان کرد: این روزها در غم و ماتم از دست دادن آیت‌الله شاهرودی و ۱۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات تهران هستیم و به همه مردم و رهبر معظم انقلاب تسلیت عرض می‌کنیم.

امام جمعه تبریز افزود: آیت‌الله شاهرودی روحانی پرهیزگار، عالم خدمتکار و برادر سه شهید و یک انقلابی واقعی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

وی در ادامه با تبریک میلاد حضرت مسیح(ع) و آغاز سال میلادی به تمام مسیحیان گفت: در کجای دنیا سراغ دارید که اقلیت‌ها به راحتی و با مسالمت در کنار هم زندگی کنند و این به برکت انقلاب اسلامی ایران ممکن شده است.

خطیب نماز جمعه تبریز، پنجم دی‌ ماه، سالروز حفاظت هواپیمایی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در سایه برادران حفاظت هواپیمایی، صاحب امن‌ترین فضا در دنیا هستیم که این به برکت تلاش نیروهای امنیتی، انتظامی و حفاظتی است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت امام راحل در دی ماه سال ۱۳۵۸ یک فرمان تاریخی برای تشکیل نهضت سوادآموزی دادند که یک کار ارزشمندی بود و اثرات آن تا به امروز قابل ملموس است به طوریکه برای حتی یک زندانی بی‌سواد، سرباز بی‌سواد و یا هر قشر بی‌سواد دیگر کلاس سوادآموزی گذاشته‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در استان ادامه داد: برخی از افراد در جامعه هستند که از طریق نهضت سوادآموزی، سواد آموخته و به دانشگاه راه یافته‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر