کد خبر: 939749
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
نماینده مردم گرگان در مجلس، به تازگی در نطق میان دستورش خبر داده که در دهه گذشته رتبه ایران در محیط‌زیست حدود ۴۰ پله سقوط کرده است!
عليرضا سزاوار
این در حالی است که سال ۹۲ وقتی ابتکار به ریاست محیط‌زیست رسید، خبر داد که طی ۱۰ سال گذشته ایران در رده‌بندی جهانی شاخص‌های محیط‌زیستی ۶۱پله سقوط کرده و شاخص‌های ملی هم این موضوع را تأیید می‌کنند.
اما بررسی گزارش جهانی دو سالانه محیط‌زیست (EPI) نشان می‌دهد، آمار‌هایی که این مدیران اعلام کرده‌اند صحیح نیست؛ چراکه با یک تحقیق ساده می‌توان به اصل موضوع رسید.
گزارش جهانی محیط‌زیست در برگیرنده دو وجه سلامت انسانی و پایداری اکوسیستم یا بوم‌سازه‌هاست. این گزارش براساس مطالعه روی ۲۲شاخص زیست‌محیطی، از جمله منابع آب، آلودگی هوا، تنوع‌زیستی و ... را در کشور‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد.
تازه‌ترین رتبه کشورمان در این گزارش ۱۰۵ بوده و دقیقاً ۱۰ سال قبل از آن، رتبه ۸۸ را داشتیم. یعنی برخلاف گفته نماینده گرگان فقط ۱۷ رتبه سقوط داشته‌ایم. زمانی هم که ابتکار به ریاست محیط‌زیست رسید، یعنی سال ۲۰۱۲، رتبه ایران ۸۳ بود در حالی که ۱۰ سال قبل یعنی ۲۰۰۲ رتبه ۹۰ را داشتیم. یعنی برخلاف گفته ابتکار حتی در این حوزه رشد هم کرده بودیم. جالب اینکه سال ۲۰۰۲ که رتبه ناخوشایند ۹۰ را یدک می‌کشیدیم هم ابتکار (در دولت اصلاحات) رئیس سازمان محیط‌زیست بود.
درست است که از لحاظ محیط‌زیستی وضعیت مناسبی نداریم، اما مسئولان هم نباید برای موجه جلوه‌دادن جایگاه خودشان با دستکاری در آمار‌های جهانی، لگدی به محیط‌زیست بزنند. وظیفه آن‌ها ارائه قانون و برنامه برای حل مشکلات‌زیست محیطی است نه آمار‌هایی که مسئولان اعلام می‌کنند.
بررسی گزارش جهانی دوسالانه محیط‌زیست نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۲ تاکنون بدترین رتبه متعلق به سال ۲۰۱۶ با رتبه ۱۰۵ برای کشور بوده است.
این در حالی است که رئیس‌جمهور رسیدگی به وضعیت محیط‌زیست را از اولویت‌های دولت یازدهم خوانده بود، اما سال ۹۶ را در حالی آغاز کرد که دو بنیاد بزرگ اروپایی در مورد غیرقابل سکونت‌شدن مناطق گسترد‌ه‌ای از ایران به دلیل خشکسالی هشدار داده بودند.
بنیاد «هاینریش بل» در آلمان و بنیاد «اسمال مدیا» در انگلستان در آستانه سال ۹۶ گزارشی ۱۶۰صفحه‌ای منتشر کردند و هشدار دادند که بحران آب همواره مناطق بیشتری از ایران را غیرقابل سکونت می‌کند. در این گزارش ریشه‌های بحران زیست‌محیطی کشورمان، نتایج آن در آینده و استراتژی لازم برای مقابله با آن بررسی شده بود.
در کمپین انتخاباتی برای دولت دوازدهم هم ۱۰ محور معرفی شد که «برنامه‌های محیط‌زیست و توسعه پایدار» یکی از آن‌ها بود، اما هیچ برنامه مشخصی در این زمینه عملیاتی نشده است.
بحران محیط‌زیست، یکی از بزرگ‌ترین و شاید بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی رئیس‌جمهور به شمار می‌رود. به‌رغم این وضعیت اسفبار، سهم امور محیط‌زیست در سال جاری تنها حدود 0//2 درصد بودجه عمومی بود. حال باید دید، افزایش ۴۷ درصدی این بودجه در سال آینده گرهی از مشکلات محیط‌زیستی را باز می‌کند یا خیر؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
0
0
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار