کد خبر: 939744
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
رئیس‌جمهور با هدف مثبت جلوه‌دادن سیاست‌های اخیر و اتخاذ بعضی تصمیمات از روی اجبار، اسکناس ارز بانک مرکزی را تا پیش از اجرای سیاست‌های اخیر صفر اعلام کرد.
به گزارش «فارس»، روحانی حین ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ در مجلس نکاتی در خصوص مسائل اقتصادی مطرح کرد که یک مورد آن به مسئله بازار ارز مربوط می‌شد. رئیس‌جمهور گفت: «چرا یک مرتبه در ماه‌های اولیه سال ۹۷ کشور و اقتصاد ما با التهاب مواجه شد. دلیلش این بود که اولاً تحریم‌ها توانست بر بازار ارز به طور عملی و روانی تأثیر بگذارد. مردم ما شاید همه ریزه‌کاری‌ها را ندانند. ما در مقطعی در اوایل سال ۹۷ قرار گرفتیم که ذخیره اسکناس ما تقریباً صفر بود، منظورم اسکناس ارزی است و آن التهاب‌ها در بازار به وجود آمد و دولت ناچار شد برای آرام کردن بازار تصمیماتی ولو سخت و برای دولت با اولویت نه اول و دوم بلکه سوم اجرا کند تا بتواند کشور را از التهاب نجات دهد.»
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تصمیم‌گیری برای کنترل نرخ ارز با تزریق گسترده نقدی ارز به بازار تصمیمی نبود که تنها در بانک مرکزی اتخاذ شود، بلکه تصمیم و اراده دولت پشت این اقدام بود.
بعد از اینکه دولت متوجه شد این روش مدیریت بازار ارز جوابگو نیست، به سیاست ارز ۴۲۰۰ تومان روی آورد. پس از اعلام این سیاست عدم پذیرش نرخ بازار توسط دولت و بستن صرافی‌ها بانک مرکزی دیگر نیازمند مداخله در بازار ارز نبود. نتیجه آنکه از همان آغاز سال ۹۷، ذخایر اسکناسی بانک مرکزی رو به افزایش گذاشت و می‌توان گفت: این رشد ذخایر اسکناسی تنها نفع سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی بود.
بنابراین تغییر سیاست ارزی از فروردین ماه عامل اصلی افزایش ذخایر اسکناسی بانک مرکزی بود و با تغییر رئیس کل بانک مرکزی، این روند متوقف نشد و بانک مرکزی در دوره جدید مدیریت هم با وجودی که بازار آزاد در شهریور و مهر ماه دچار التهاب شد از مداخله حجیم در بازار و ذوب کردن ذخایر پرهیز کرد.
اعلام صفر بودن ذخایر اسکناسی توسط رئیس‌جمهوری چند سؤال را به وجود می‌آورد؛ اول اینکه مسئول صفر شدن ذخایر اسکناس ارز بانک مرکزی کیست؟ آیا نمی‌توان سهم بزرگ و مهمی برای دولت در کاهش ذخایر اسکناس ارز بانک مرکزی و سیاست‌های غلط در این حوزه در نظر گرفت؟ اگر این گونه باشد، می‌توان گفت: رئیس‌جمهوری تنها برای نشان دادن جنبه مثبتی از اقدامات ارزی، در مورد وضعیت منابع اسکناس ارز قبل از اعمال سیاست جدید اغراق کرده است.
صحبتی که به مذاق بازار هم خوش نیامد و با اعلام «تقریباً صفر» بودن ذخایر اسکناسی در ابتدای سال، قیمت ارز در بازار رو به افزایش گذاشت.
این جمله شبیه همان جمله‌ای بود که روحانی در دوران مذاکرات هسته‌ای گفت: «خزانه را خالی تحویل گرفتیم.» علاوه بر اینکه این جمله صددرصد خلاف واقع بود، حتی با فرض واقعیت چنین جمله‌ای، در آن شرایط، بیان آن کاملاً مخالف منافع ملی بود.
شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که بعد از بحران ارزی سال ۷۴ مسئول ارزی دولت با وجود اینکه حداکثر موجودی ارز کشور ۵۰۰ میلیون دلار بود، اعلام کرد دولت ارز فراوانی دارد و نیازی به ارز بخش خصوصی هم ندارد و تخصیص ارز را با روند نزولی قیمت انجام می‌دهد. همین صحبت باعث شد بسیاری از دارندگان ارز منابع ارزی خود را به بازار عرضه کنند و موج کاهش قیمت و خروج دلالان از بازار ارز آغاز شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
0
0
متاسفمممم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار