کد خبر: 939737
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
رئیس‌جمهور امریکا چهار شنبه شب همانند اسلاف خود در سفری محرمانه و خارج از عرف دیپلماتیک به پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار رفت تا کریسمس را در جمع سربازان امریکایی جشن بگیرد؛ سفری که ترامپ می‌گوید، به‌رغم هزینه ۷ تریلیون دلاری امریکا در خاورمیانه، مجبور است مخفیانه و دزدانه و تحت شدید‌ترین تدابیر امنیتی به عراق سفر کند. مقامات عراقی سفر مخفیانه ترامپ را نقض حاکمیت ملی و اهانتی آشکار به ملت عراق اعلام کردند. سفری که دقیقاً یک هفته پس از اعلام تصمیم امریکا برای خروج از سوریه انجام شد. گفته می‌شود اقلیم کردستان عراق مقصد آتی نیرو‌های امریکایی است.
روح الله صالحی
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برخلاف صراحت لهجه‌ای که دارد در سفر‌های خود به خاورمیانه دست به عصاتر عمل کرده و به دور از چشم دیگران مسافرت می‌کند که حتی دولت میزبان نیز از آن خبردار نمی‌شود. ترامپ چهار شنبه شب بدون اعلام رسمی به دولت عراق، مخفیانه به این کشور سفر کرد تا از پایگاه‌های امریکایی در خاک عراق دیدن کند. به گزارش پایگاه الکوثر، ترامپ با حضور در پایگاه عین‌الاسد، در استان الانبار عراق با حضور در بین نیرو‌های امریکایی با اذعان به مخفیانه بودن سفرش گفت: «ما از ۳ یا ۴ هفته پیش برای انجام این سفر در حال برنامه‌ریزی بودیم، اما این سفر چندین بار به دلایل امنیتی لغو شد، چون اطلاعات آن به بیرون درز کرده بود». ترامپ گفت: «خیلی غم‌انگیز است که شما ۷ تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کنید، اما ناچار باشید این‌طور مخفیانه و با اسکورت نظامی به منطقه سفر کنید و عملیات پوششی گسترده‌ای را با هواپیما‌ها و با بهترین تجهیزات موجود در جهان به اجرا بگذارید تا بتوانید سالم به مقصد برسید!» رئیس‌جمهور امریکا در ادامه با بیان جزئیات بیشتری از نحوه ورودش به عراق به خبرنگاران گفت: «کاش می‌دیدید که ما برای انجام این سفر مجبور شدیم چه کار‌هایی انجام دهیم. هواپیما در تاریکی عمیق فرو رفته بود. همه پنجره‌ها بسته شده بودند. هیچ چراغی روشن نبود. همه جا تاریکی مطلق بود. تاکنون چنین چیزی ندیده بودم. من سوار هواپیما‌های زیادی شده‌ام؛ از همه نوع و همه شکل و همه اندازه. اما هرگز چیزی شبیه به این ندیده بودم». به گزارش خبرگزاری الفرات، ترامپ در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا پیش از آنکه بخواهد به عراق سفر کند، ترس و نگرانی هم داشته است یا نه، جواب داد: «قطعاً همین طور است. من نه‌تن‌ها برای خودم بلکه برای همسرم ملانیا نیز نگرانی داشتم. من در خصوص ریاست جمهوری امریکا هم نگران بودم.»
دونالد ترامپ که برای نخستین بار در مقام رئیس‌جمهور امریکا از نظامیان این کشور مستقر در منطقه‌ای ناآرام دیدار می‌کرد گفت: قصد ندارد ۵ هزار و ۲۰۰ نظامی امریکایی مستقر در عراق را از این کشور خارج کند. با وجود اینکه سفر سر زده ترامپ به عراق چند ساعت بیشتر طول نکشید، اما اهانت‌هایی که به این کشور وارد کرد به مراتب گسترده‌تر بود. ترامپ نه تنها این سفر را بدون اطلاع بغداد انجام داد بلکه انتظار داشت که نخست‌وزیر عراق به دیدار وی در پایگاه نظامی امریکا در عراق برود. همچنین ترامپ تمام فداکاری‌های مردم و نیرو‌های نظامی و امنیتی عراق را در مبارزه فراگیر با داعش نادیده گرفت و آن را به حساب نظامیان امریکایی مستقر در این کشور گذاشت که حتی یک کشته هم در مبارزه با داعش ندادند. این اولین باری نیست که از زمان اشغال عراق از سوی امریکا، رئیس‌جمهور این کشور بدون اطلاع قبلی وارد عراق می‌شود. پیش از این، جرج بوش و باراک اوباما نیز بار‌ها به طور سرزده به این کشور سفر کرده بودند، اما هیچ‌یک صراحتاً اعلام نکرده بودند که برای دیدن نیرو‌های خود در کشوری که ۱۵ سال پیش آن را اشغال کردند، مجبورند دزدکی به آن سفر کنند.

تلاش برای مهار ایران
ترامپ که مقابله با ایران در منطقه را یکی از اصول سیاست خارجی دولت خود اعلام کرده است، در سفر به عراق هم این مطلب را دوباره یادآوری کرد. به گزارش العالم، ترامپ درباره حضور نظامی امریکا در عراق مدعی شد: «حضور نظامی ایالات متحده در عراق برای جلوگیری از احیای داعش و محافظت از منافع ایالات متحده ادامه خواهد داشت و همچنین ما هرگونه تغییر احتمالی در داعش را بررسی می‌کنیم. حضور ما در عراق به معنی نظارت ما بر اعمال ایران است و به این نظارت ادامه خواهیم داد». ادعای ترامپ برای مقابله با نفوذ ایران در عراق درحالی است که ایران هیچ حضور نظامی در عراق ندارد و این نیرو‌های امریکایی هستند که به‌رغم نابودی داعش همچنان به اشغالگری خود در این کشور ادامه می‌دهند. این درحالی است که ایران در نبرد با داعش اولین کشوری بود که در کنار عراقی‌ها ایستاد و مقامات عراقی بار‌ها بر این مسئله تأکید کرده‌اند. همچنین فرماندهان نیرو‌های مردمی عراقی از امریکا خواسته‌اند تا نیروهایش را فوراً از عراق خارج کند و در غیر این صورت به زور متوسل می‌شوند. ادعای ترامپ برای مقابله با داعش در عراق درشرایطی است که نیرو‌های امریکایی در چهار سال گذشته با ارسال تسلیحات نقش پشتیبانی از تروریست‌ها را ایفا می‌کردند و در عملیات آزادسازی شهرها، به فرماندهان تکفیری‌ها کمک می‌کردند تا از مهلکه فرار کنند و همچنین به جای نابودی داعش، مواضع نیرو‌های عراقی را مورد هدف قرار می‌دادند. سفر دزدکی ترامپ به عراق دقیقاً یک هفته پس از تصمیمش برای خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه و افغانستان انجام شد. برخی رسانه‌ها اخیراً اعلام کرده‌اند که نیرو‌های امریکایی پس از خروج از سوریه قصد دارند در اقلیم کردستان عراق مستقر شوند.

واکنش عراقی‌ها
سفر مخفیانه ترامپ به عراق که بدون اطلاع دولت این کشور انجام شد موجی از واکنش‌ها را علیه این سفر به راه انداخته است. احزاب و شخصیت‌های عراقی سفر مخفیانه ترامپ به بغداد را اهانتی آشکار از سوی ترامپ به دولت و ملت خود تلقی کرده و خواستار احضار سفیر واشنگتن در بغداد و اعتراض به وی شده‌اند. به گزارش شبکه السومریه‌نیوز، نمایندگان در پارلمان عراق خواهان رأی‌گیری برای اخراج نظامیان امریکایی از عراق شدند و قول دادند نشست فوق‌العاده‌ای برای بحث و بررسی موضوع در پارلمان ترتیب بدهند. همچنین جعفر الحسینی، سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق نیز گفت که «این نیرو‌های مقاومت اسلامی هستند که امریکا را مجبور خواهند کرد نیروهایش را از عراق بیرون بکشد». شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق هم در توئیتی نوشت: «دیدار ترامپ از یک پایگاه نظامی امریکا در عراق بدون رعایت عرف دیپلماتیک، ماهیت طرح آنان برای عراق را نمایان می‌کند». همچنین جریان اصلاح ملی به رهبری ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه سابق عراق در بیانیه‌ای «خواستار احترام به عرف دیپلماتیک و حاکمیت ملی عراق شد و استفاده از خاک عراق برای انجام عملیات علیه کشور‌های همسایه را غیر قابل قبول دانست». ائتلاف سازندگی عراق هم تأکید کرده است که این سفر، سوالات بسیاری درباره ماهیت حضور نظامی امریکا در عراق و اهداف واقعی آن مطرح می‌کند که از جمله آن می‌تواند مورد تهدید قرار گرفتن امنیت عراق باشد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم روز پنج شنبه با انتقاد از سفر خارج از عرف دیپلماتیک ترامپ، آن را بی احترامی به حاکمیت ملی عراق خواند و گفت: «دولت‌ها و ملت‌های منطقه هیچ‌گاه اجازه سوء استفاده به بیگانگان متجاوز و منفور برای تفرقه افکنی میان کشور‌های منطقه را نخواهند داد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
0
0
دلقک آمریکایی بدون پشیزی احترام به حاکمیت عراق آمد از قرارگاهش دیدن کرد و کلی یاوه سرایی هم کرد و رفت همچنان که ناوگانش خلیج فارس و تنگه هرمز را اشغال کرده و جیک کسی در منطقه در نیامده.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار