کد خبر: 939733
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
یک عکاس که رگه‌های ضدخانواده و موهن درباره زنان مسلمان در عکس‌هایش بار‌ها حاشیه‌ساز شده بود، در اقدامی عجیب به عنوان داور یازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر انتخاب شد. حال به نظر می‌رسد برگزارکنندگان این اشتباه خود را اصلاح کرده‌اند و شخص دیگری به جای وی برای داوری جشنواره انتخاب شده است.
فرزین ماندگار
شادی قدیریان که با پروژه‌های عکاسی «قجر»، «مربع سفید»، «هیچ به هیچ» و «شاپرک خانم» در فضای هنری شناخته شده است، از جمع داوران رشته عکاسی یازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر خط خورد. انتخاب قدیریان که در آثارش بر عقاید فمینیستی از نوع افراطی آن تأکید دارد و به طور مشخص به زن مسلمان ایرانی طعنه می‌زند، برای داوری در جشنواره‌ای که مزین به نام «فجر» است- آن هم در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی - به شدت سؤال‌برانگیز بود و مورد انتقاد هنرمندان انقلابی و دغدغه‌مند قرار گرفت، هر چند هادی مظفری رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره معتقد است: «خط‌کشی بین هنرمندان و اینکه هنر انقلاب داریم و هنر ضدانقلاب، کار درستی نیست.» این سخنان مسئول برگزاری جشنواره تجسمی فجر در حالی صورت گرفت که اساساً فردی که گرایش افراطی به نشان دادن تفکرات ضد خانواده ایرانی از خود نشان می‌دهد نباید از ابتدا برای جشنواره‌ای که عنوان فجر بر آن اطلاق می‌شود انتخاب می‌شد. پالودن جشنواره فجر از تفکراتی که در ضدیت کامل با رویکرد‌های فطری انسانی است کمترین انتظاری است که از برگزارکنندگان این رویداد می‌رود.
با این حال به نظر می‌رسد مسئولان برگزارکننده جشنواره اشتباه خود را پذیرفته‌اند و نسبت به حذف این داور از جشنواره تجسمی فجر اقدام کرده‌اند؛ اقدامی که البته برخلاف رویه معمول جشنواره، از سوی ستاد اطلاع‌رسانی آن رسانه‌ای نشد و صرفاً به درج آن در صفحه اینستاگرام جشنواره بسنده شد! و البته دلیل این برکناری، همزمانی داوری آثار با حضور قدیریان در اسپانیا (به دعوت مرکز نیمایر آستوریاس برای نمایش مجموعه آثار) عنوان شده است.
با حذف قدیریان از فهرست داوران بخش عکس که دبیری آن بر عهده کیارنگ علایی است، «محمدرضا شریف‌زاده» دکترای تخصصی فلسفه هنر، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده هنر تهران مرکز به عنوان داور جایگزین معرفی شده است. این اقدام برگزارکنندگان یازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر گرچه دیرهنگام و در سکوت خبری صورت گرفت، اما از آنجا که در راستای اصلاح است، اقدامی مثبت تلقی می‌شود، هر چند بهتر بود مسئولان جشنواره از اعلام تصحیح اشتباه خود نمی‌هراسیدند و این موضوع را مانند دیگر اخبار روزانه جشنواره، رسانه‌ای می‌کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار