کد خبر: 939616
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹
۴۵ اثر از پنج استان در حالی در فهرست آثار ملی منقول به ثبت رسید که ۷۰ پرونده مورد بحث و بررسی کارشناسان و صاحبنظران اموال فرهنگی، تاریخی و میراث فرهنگی قرار گرفت.
فرهاد نظری مدیر کل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی گفت: آثاری از کاوش‌های باستان شناسی گورستان جزلان تپه طارم زنجان متعلق به عصر آهن، ۱۲ اثر از موزه مردم شناسی سیستان و بلوچستان حاصل یافته‌های کاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته در گورستان شهر سوخته با قدمت هزاره سوم قبل از میلاد شامل پیکره‌هایی از جنس سنگ مرمر، جام‌های منقوش سفالی، پیاله وجام‌های مرمری، مهره صابونی و سرمه‌دان در فهرست آثار ملی منقول کشور به ثبت رسید.
نظری با اشاره به ثبت آثاری از یافته‌های کاوش‌های باستان شناسی در محوطه‌های چم قوله، برزقوله، چغابل در شهرستان‌های کوهدشت و رومشگان و سرخ دم لکی در کنار حوزه آبریز سد سیمره لرستان متعلق به دوره‌های کالکولیتیک میانی، عصر آهن، ساسانی و اشکانی شامل ظروف تدفین منقوش دار، پایه ستون، سنجاق طلایی، گچبری افزود: در این کمیته آثاری حاصل کاوش‌های باستان شناسی محوطه باستانی حسنلو متعلق به اواخر هزاره دوم قبل از میلاد موجود در موزه‌های حسنلو، ارومیه و نقده به ثبت رسیده است. وی گفت: در این نشست همچنین ۱۵ اثر از گورستان توران پشت استان یزد با سنگ قبر‌هایی از جنس سنگ‌های رسوبی و آهک متعلق به قرن پنجم تا ۱۱ هجری قمری با خط کوفی و نسخ، طرح‌های گیاهی و هندسی، کتیبه کاشی مسجد چهل محراب از مساجد تاریخی شهر یزد، کتیبه سنگی آب انبار کلار میبد با تاریخ ۱۰۷۰ ه. ق، دو زیلو با نقوش گیاهی و هندسی شامل زیلوی حصار رکن‌آباد شهرستان میبد و زیلوی شیخ احمد بلیمان، سنگ حنای حمام از جنس مرمر متعلق به دوره قاجار، سنگ کتیبه کلیسا با تاریخ ۱۹۲۸ میلادی و دو عقد نامه از دیگر موضوعات مورد تأیید کمیته ثبت آثار منقول محسوب می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار