کد خبر: 939576
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
۴۵ درصد نیاز فاکتور‌های دارویی توسط سامان داروی هشتم تأمین می‌شود
واحد تحقیق و توسعه شرکت سامان داروی هشتم از سال ۱۳۸۸ با رویکرد تولید فاکتور هشت نوترکیب به‌عنوان نخستین استراتژی خود شروع به کار کرد. در سال ۱۳۹۲، سافاکتو تولید و پس از انجام مراحل کارآزمایی بالینی (Clinical trial)، در سال ۱۳۹۴ وارد بازار دارویی کشور شد.
آرزو مستأجر حقيقى
سرویس ایران جوان آنلاین: دسترسی به فناوری‌های نوین دارویی جهان و خودکفایی دارویی به‌ویژه در حوزه دارو‌های بیماران خاص، یکی از مهم‌ترین اهداف پژوهشی کشور است. شرکت سامان داروی هشتم وابسته به آستان قدس رضوی نیز به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان در آبان ماه ۱۳۸۷ تأسیس و پروژه تحقیقاتی تولید فاکتور هشت نوترکیب انسانی را تحت پوشش خود قرار داد. در سال ۱۳۹۴، این شرکت موفق به تولید «سافاکتو AF» به عنوان اولین فاکتور هشت انعقادی نوترکیب ایرانی شد و نویدی خوش را به بیماران رنج دیده هموفیلی کشور داد، چراکه شرکت سامان داروی هشتم به‌عنوان چهارمین شرکت دنیا به این فناوری مهم دست یافته بود و حالا می‌توانست چشم‌های دنیا را به سمت خود بچرخاند.

واحد تحقیق و توسعه شرکت سامان داروی هشتم از سال ۱۳۸۸ با رویکرد تولید فاکتور هشت نوترکیب به‌عنوان نخستین استراتژی خود شروع به کار کرد. در سال ۱۳۹۲، سافاکتو تولید و پس از انجام مراحل کارآزمایی بالینی (Clinical trial)، در سال ۱۳۹۴ وارد بازار دارویی کشور شد. واحد تحقیق و توسعه این شرکت در گام بعدی خود، افزایش بیان فاکتور هشت نوترکیب تولید شده را در دستور کار قرار داد و در این راه توانست اقدامات بسیار ارزشمندی انجام دهد به گونه‌ای که در حال حاضر شاهد تولید ۸ برابری این محصول نسبت به سال ۱۳۹۴ هستیم. امروزه تعداد قابل توجهی از بیماران هموفیلی کشور، مصرف‌کننده محصول فاکتور هشت نوترکیب شرکت سامان داروی هشتم هستند. دکتر نادر مقصودی معاون توسعه محصول شرکت سامان داروی هشتم می‌گوید: «این شرکت در حال حاضر، نیاز ۳۰ تا ۳۵ درصد بیماران هموفیلی نوع A. کشور را تأمین می‌کند که با توجه به افزایش مصرف داروی فاکتور هشت توسط بیماران هموفیلی در شرایط اورژانسی مانند عمل جراحی یا تصادفات، از نظر میزان مصرفی سافاکتو، بین ۴۰ تا ۴۵ درصد بازار کشور را تحت پوشش خود قرار داده است». شرکت سامان داروی هشتم به‌عنوان یکی از شرکت‌های وابسته به هلدینگ سلامت و داروی آستان قدس رضوی همواره به دنبال تأمین شاخص‌ترین نیاز‌های دارویی کشور بوده است چنان که با تولید سافاکتو توسط این شرکت، قیمت محصولات وارداتی فاکتور هشت و همچنین میزان واردات آن به‌طور چشمگیری کاهش یافت و صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی برای کشور به همراه داشت. البته این امر در حالی است که پیش از تولید سافاکتو توسط شرکت سامان داروی هشتم فقط فاکتور هشت پلاسمایی در کشور وجود داشت، اما با تولید این محصول، سایر کشور‌های تولیدکننده فاکتور هشت نوترکیب مانند شرکت فایزر اقدام به وارد کردن محصول خود یعنی «زینتا» به کشور کردند.

تولید محصولی با کیفیت درجه یک

فعالیت‌های واحد تحقیق و توسعه شرکت سامان داروی هشتم محدود به تحقیق در محیط آزمایشگاهی نمی‌شود. این واحد در حوزه بازار داخلی و همچنین جهانی بررسی و مطالعه کرده و با در نظر گرفتن بُعد اقتصادی، نیاز ملی و توانمندی‌های شرکت وارد یک حوزه دارویی جدید می‌شود. مقصودی تأکید می‌کند: «این شرکت در حال حاضر چند طرح پژوهشی را با محوریت مطالعه بر روی آنتی‌بادی‌های مونوکلونال MAb)) که در ردیف دارو‌های انکولوژی (سرطانی) است، در دستور کار دارد. دو محصول شرکت در این حوزه نیز تا ۲- ۳ سال آینده وارد بازار خواهد شد». سایت شرکت سامان داروی هشتم با بالاترین استاندارد‌های جهانی و مدرن‌ترین تجهیزات با هدف ارتقا و تثبیت کیفیت محصول ساخته شده است. وی با اشاره به جایگاه اعتقادی خاصی که مجموعه آستان قدس رضوی در بین مردم دارد، می‌افزاید: «عملکرد شرکت سامان داروی هشتم توسط سازمان غذا و داروی کشور و همچنین سازمان اقتصادی رضوی رصد می‌شود، از این‌رو تمامی کارکنان این شرکت با دقت و حساسیت ویژه‌ای کار می‌کنند تا محصولی درجه یک در اختیار بیماران هموفیلی قرار گیرد».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار