کد خبر: 939568
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷
گزارش «جوان آنلاین» از مشکلات کاری و معیشتی رانندگان تاکسی
تاکسیرانان نه مرخصی دارند، نه پاداش و عیدی! تمام دستمزدشان همان کرایه ماشینی است که از مسافران می‌گیرند. اگر بخواهند مسافرتی بروند و استراحت کنند یا حتی بیمار شوند و نتوانند چند روزی را کار کنند، از دستمزد آن چند روز محروم می‌شوند.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین – مهسا گربندی: سرما و گرما نمی‌شناسد. هوا خوب باشد یا بد، باید قبل از روشن شدن هوا و طلوع خورشید سوییچ ماشین را بردارد، از خانه بیرون بیاید و مسافرکشی کند.

اگر ماشین خرج روی دستش نگذارد و مسافران زیادی را پیدا کند، آن‌روز، روز خوش‌شانسی‌اش است و درآمد خوبی به‌دست می‌آورد. اما امان از روزی که ماشین به خرج بیوفتد و زمان و هزینه زیادی را از او بگیرد. آن‌وقت با شرمندگی به خانه می‌آید و با غصه بی‌پولی شبش را به صبح می‌رساند.

تاکسیرانان نه مرخصی دارند، نه پاداش و عیدی! تمام دستمزدشان همان کرایه ماشینی است که از مسافران می‌گیرند. اگر بخواهند مسافرتی بروند و استراحت کنند یا حتی بیمار شوند و نتوانند چند روزی را کار کنند، از دستمزد آن چند روز محروم می‌شوند و برای جبران آن ناچارند که روز‌های بعدی را سخت‌تر و بیشتر کار کنند تا برای مخارج خانه، پول کم نیاورند.

میدان فاطمی تا ونک، ۲ هزار و ۲۰۰ تومان

از ساعت ۸ صبح یا حتی زودتر از آن در میدان فاطمی تهران تاکسی‌های زیادی را می‌بینید که در صف منتظر مانده‌اند تا نوبت‌شان شود و مسافر سوار کنند. البته خیلی از مسافران که عجله دارند و احیانا برای رسیدن به محل کار یا دانشگاه دیرشان شده تا پر شدن ظرفیت تاکسی‌ صبر نمی‌کنند و سوار یکی از ماشین‌های گذری می‌شوند. برای همین اولین ماشینی که آن‌ها را به مقصد برساند را انتخاب می‌کنند و سوار می‌شوند.

یکی از رانندگان تاکسی میدان فاطمی تا ونک، نامش مصطفی است. او درباره مشکلاتش به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «زمان زیادی را منتظر می‌مانیم تا ۴ مسافر سوار پیدا کنیم و برویم. می‌بینید که خیلی از مسافران چند دقیقه هم صبر نمی‌کنند.»

مصطفی ادامه می‌دهد: «کرایه این خط ۲ هزار و ۲۰۰ تومان است و این رقم از اول سال تعیین شده بود. اما حالا با گرانی‌های اخیر که اتفاق افتاده و اکثر کالا‌ها گران شده، قیمت کرایه تاکسی هیچ تغییری نکرده و واقعا این موضوع مشکلات مالی زیادی را برای ما ایجاد کرده است. از طرفی نیز سازمان تاکسیرانی برای برداشتن بار مالی از دوش ما راننده تاکسی‌ها اقدامات جدی و موثری انجام نداده است.»

این راننده تاکسی با ناراحتی می‌گوید: «بعد از گرانی‌های اخیر، مجبور شده‌ام تا زمان بیشتری را در بیرون از خانه کار کنم، این‌قدر کارم را زیاد کرده‌ام که وقتی از خانه بیرون می‌آیم بچه‌هایم خوابند و وقتی هم برمیگردم آن‌قدر دیر وقت است که خوابشان برده است.»

اگر طرح ترافیک گذاشته‌اند چرا آن را می‌فروشند؟!

نام یکی دیگر از این رانندگان تاکسی، امین است و ۳۵ سال دارد. او تا سال ۹۵ در یک شرکت خصوصی کار می‌کرد، اما به دلیل مشکلات مالی شرکت از آنجا تعدیل شد و، چون شغل مناسب دیگری پیدا نکرد، حدود ۲ سال می‌شود که راننده تاکسی شده است. امین درباره مشکلات رانندگان تاکسی می‌گوید: «در تهران طرح ترافیک گذاشته‌اند، اما این طرح را می‌فروشند. آن‌وقت خیلی از ماشین‌های شخصی طرح می‌خرند و در خطی که ما کار می‌کنیم مسافرکشی می‌کنند. آن‌وقت ما که تنها درآمد زندگی‌مان از مسافرکشی تامین می‌شود، زمان زیادی را منتظر می‌مانیم تا ۴ مسافر پیدا شود و یک سرویس مسافر ببریم. از طرفی وقتی طرح ترافیک را می‌فروشند، ترافیک سنگینی در این خیابان‌ها ایجاد می‌شود و گاهی برای رفتن از سر خط تا ته خط یک ساعت در راه هستیم.»

او ادامه می‌دهد: «طرح ترافیک یعنی طرح ترافیک! و یعنی هیچ ماشینی حق ندارد وارد این محدوده شود! اگر کسی کار ضروری دارد می‌تواند با اتوبوس، مترو یا تاکسی در این محدوده تردد کند. به‌نظرم اگر قرار است برخی با پول طرح ترافیک بخرند و وارد محدوده شوند، لغو آن به صلاح همه است.»

این راننده ۳۵ ساله می‌گوید: «من لیسانس الکترونیک دارم و، چون کار مناسبی پیدا نکردم به‌سراغ این شغل آمده‌ام. اگر می‌دانستم که درس خواندن یا نخواندن من تاثیری در پیدا کردن شغل ندارد هیچ‌وقت دانشگاه نمی‌رفتم و برایش هزار تومان هم هزینه نمی‌کردم.»

مسافرکشی با ماشین کرایه‌ای!

در میان این رانندگان تاکسی، کسانی هستند که ماشین برای خودشان نیست! آن‌ها برای کار کردن در خط، ماشین را کرایه کرده‌اند. این رانندگان برای هر ماه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به صاحب ماشین پرداخت می‌کنند و اگر با کسر هزینه بنزین و روغن و سایر هزینه‌ها، پولی برایشان بماند، دستمزدشان محسوب می‌شود!

احسان که یکی از همین رانندگان است که با ماشین کرایه‌ای مسافرکشی می‌کند، به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «روزی ۵۰ هزار تومان برای کرایه ماشین کنار می‌گذارم و یعنی برای تامین این پول باید ۶ بار مسافر سوار کنم و آن‌ها را تا میدان ونک ببرم.»

او با گلایه از شلوغی ایستگاه تاکسی میدان ونک ادامه می‌دهد: «یکبار به میدان ونک بیایید و صف طولانی رانندگان تاکسی را در آنجا ببینید. آن‌قدر این ایستگاه شلوغ است که ساعت‌ها در آنجا منتظر می‌مانیم تا نوبت‌مان شود. از طرفی ترافیک مسیر و آلودگی هوا هم امان‌مان را بریده است و باید برای رفع مشکلات ما رانندگان تاکسی مدیریت دقیق و عمیقی انجام شود.»

اقداماتی برای رفاه تاکسیرانان

مهدی ابراهیمی؛ معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی درباره اقدامات رفاهی برای تاکسیرانان به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «به‌تازگی با کارخانه‌های تولید داخل برای قطعات یدکی تاکسی‌ها صحبت‌هایی انجام داده‌ایم تا قرارداد‌هایی را در این زمینه منعقد کنیم و این قطعات را با قیمت‌های عمده و حتی کمتر از نرخ دولتی در اختیار تاکسیرانان قرار دهیم. در حال حاضر تاکسیرانان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان برای دریافت لاستیک خودرهایشان ثبت نام و سپس آن را دریافت کنند. تاکنون بیش از ۳۰ هزار حلقه لاستیک نیز بین تاکسیرانان توزیع شده است.»

او ادامه می‌دهد: «در مورد سایر موارد مصرفی مورد نیاز تاکسیرانان نیز کار‌هایی انجام شده است. در واقع یک باشگاه مشتریان و یک باشگاه رفاه تاکسیرانان ایجاد کرده‌ایم که تاکسیرانانی که دارای پروانه هوشمند هستند، می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند.»

ابراهیمی با اشاره به سایر خدمات رفاهی درنظر گرفته شده برای تاکسیرانان می‌گوید: «از خردادماه امسال موضوع بیمه تکمیلی رایگان را برای تاکسیرانان درنظر گرفته‌ایم و همچنین آن‌ها می‌توانند اعضای خانواده شان را در بیمه تکمیلی و با ۸۰ درصد تخفیف ثبت نام کنند؛ که این موضوع کمک ویژه‌ای به موضوع درمان آن‌ها خواهد کرد.»

لزوم توجه دولت و بانک‌ها به موضوع نوسازی تاکسی‌ها

مهدی ابراهیمی به موضوع فروش طرح ترافیک و ورود خودرو‌های شخصی برای مسافرکشی اشاره می‌کند و می‌گوید: «آبان ماه امسال تاکسیرانی تهران با تفاهم‌نامه‌ای که با پلیس راهور انجام داده، اقدام به گشت‌های مشترکی کرده است تا در پایانه‌ها و نقاط خاص با مسافربر‌های شخصی غیرمجاز برخورد‌های جدی صورت گیرد تا به کسب‌وکار تاکسیران‌ها لطمه وارد نشود.»

معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی با اشاره به موضوع نوسازی تاکسی‌ها می‌گوید: «امیدواریم تا بانک‌ها و دولتی‌ها به مسئله نوسازی تاکسی‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند و مانع از افزایش آلودگی هوا شوند. البته که این حق شهروندان است که از بهترین خودرو‌ها برای سفر شهری خود استفاده کنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار