کد خبر: 939566
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲
یک رسانه انگلیسی به نقل از منابع آگاه از تمایل اتحادیه عرب به احیاء کرسی سوریه طی سال میلادی آینده خبر داد.
 

جوان آنلاین: «گاردین» به نقل از منابع آگاه از افزایش اجماع‌ نظر میان ۲۲ عضو اتحادیه عرب برای پذیرش دوباره سوریه در جمع خود خبر می‌دهد حال آنکه آمریکا مانع از آن می‌شود که ریاض و قاهره، اعضا را به رای‌گیری در این خصوص ترغیب کنند.

در همین راستا، این رسانه احتمال می‌دهد که در سال آینده میلادی، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بار دیگر به نشست اتحادیه عرب دعوت شود.

گفتنی است سران اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱، تحت فشارهای گسترده آمریکا و دیگر کشورهای غربی، رأی به تعلیق عضویت سوریه از این اتحادیه داد.

این درحالی است که به گفته برخی کارشناسان، استقبال عربستان از این موضوع می‌تواند با هدف دور کردن بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، از ایران انجام شود.

انتظار می‌رود ریاض با وعده احیاء رابطه تجاری با دمشق و تقبل هزینه بازسازی سوریه، به دنبال پیگیری اهداف خود باشد.

این درحالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بعد از اعلام تصمیم خود مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، از آمادگی ریاض برای تقبل این هزینه سخن گفت که حدود ۴۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

به گزارش مهر، طی ماه‌ها، هفته‌ها و روزهای اخیر، سلسله اتفاقاتی رخ داده است که جملگی نشان از آن دارد که شمار نه چندان اندکی از کشورهای عربی ضمن پشیمانی از سیاست های سابق خود در قبال سوریه، تمایل به ازسرگیری روابطشان با این کشور دارند. درست به همین دلیل است که آنها یا خود و نمایندگان تام الاختیارشان به سوریه سفر می کنند و یا از مقامات سوری برای سفر به کشورهایشان دعوت به عمل می آورند.

در همین راستا، «علی المملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به تازگی طی سفری رسمی به قاهره، پایتخت مصر رفت.

 همچنین، رسانه ها و شبکه های اجتماعی تصاویری را منتشر کرده اند که نشان می دهد امارات متحده عربی درحال بازسازی مقر سفارت خود در دمشق، پایتخت سوریه است.

«عمر البشیر» رئیس جمهور کشور سودان نیز روز یکشنبه هفته جاری وارد دمشق، پایتخت سوریه شد. این نخستین سفر رهبر یک کشور عربی به سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی در این کشور در سال ۲۰۱۱ محسوب می شود.

این در حالی است که «حسام زکی» معاون دبیر کل اتحادیه عرب می‌گوید: تاکنون شواهدی مبنی بر تغییر در موضع اتحادیه عرب درباره موضوع عضویت سوریه وجود ندارد.

وی در پاسخ به خبرنگاران در مقر اتحادیه عرب گفت: شواهدی که در اختیار ما از وجود تغییر در موضوع سوریه(تعلیق عضویت آن در اتحادیه عرب) به چشم نمی خورد.

زکی تاکید کرد: اگر توافق میان کشورهای عضو برای پایان تعلیق عضویت وجود داشته باشد این تعلیق پایان می یابد اما این موضوع قبلا بررسی شده است و توافقی میان کشورهای عضو وجود ندارد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار