کد خبر: 939486
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲
یک دستگاه اتوبوس فرسوده شهری حامل دانشجویان علوم و تحقیقات در محوطه دانشگاه به عمق دره‌ای سقوط کرد و ۹‌کشته و ۲۶ زخمی برجای گذاشت. براساس آخرین گزارش وضعیت هفت نفر از مجروحان وخیم اعلام شده است.
غلامرضا مسکنی
به گزارش خبرنگارما، روز گذشته و همزمان با وقوع این حادثه مرگبار بار دیگر بسیاری از مسئولان شهری و غیر شهری در قاب رسانه ملی و رسانه‌های سایبری حاضر شدند و تلاش کردند همت خود را برای یاری رساندن به بازماندگان حادثه خونین به رخ همگان بکشند تا فراموش کنیم می‌شد با هزینه‌ای کمتر از آن‌چه در حال حاضر برای آن انجام می‌شود از جان شهروندان محافظت کرد.

درباره حادثه
دقایقی از ساعت‌۱۲ ظهر روز سه‌شنبه گذشته است که اتوبوس زرد رنگ فرسوده در دانشگاه علوم و تحقیقات در حالی که دانشجویان را سوار کرده از بلند‌ترین نقطه این دانشگاه ۳۰‌هزار هکتاری به طرف در ورودی حرکت می‌کند. اتوبوس پس از عبور از کنار ساختمان کتابخانه دانشگاه و در اولین پیچ و شیب تند جاده ناگهان از مسیر منحرف شده و در نزدیکی ساختمان آموزش از مسیر اصلی به سمت غرب که دره‌ای به عمق حدود ۴۰‌تا ۵۰‌متر است حرکت کرده و با عبور از روی جدول به دره سقوط می‌کند. دقایقی پس از حادثه کارکنان و دانشجویانی که از نزدیک شاهد حادثه هولناک بودند به سرعت خود را به محل حاثه رساندند و به کمک دانشجویان گرفتار شده شتافتند. صدای ضجه‌ها و ناله‌های بعضی از دانشجویان در زیر اتوبوس واژگون شده به گوش می‌رسید، اما پیکر بعضی دانشجویان آرام گرفته بودند که حکایت از حادثه‌ای مرگبار داشت. لحظاتی بعد صدای آژیر خودرو‌های آتش‌نشانی و آمبولانس‌ها در فضای دانشگاه طنین انداز شد و به سرعت گروهی از آتش نشانان و عوامل اورژانس در محل حاضر شدند و به کمک افراد گرفتار شده شتافتند. در اولین بررسی‌ها معلوم شد که چهار دانشجوی دختر و دو دانشجوی مرد و راننده به علت شدت جراحت فوت شده‌اند. ساعتی بعد هم از بیمارستان خبر رسید دو نفر دیگر از دانشجویان دختر در بیمارستان فوت شده‌اند.

روایت یک شاهد عینی
یکی از شاهدان عینی به خبرنگارما گفت: من دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان در دانشگاه علوم و تحقیقات هستم. دقایقی پس از حادثه از کتابخانه بیرون آمدم که با این صحنه دلخراش در نزدیکی کتابخانه روبه‌رو شدم. اتوبوس در سراشیبی تند سرعت زیادی داشت و هر لحظه هم به سرعتش افزوده می‌شد که نشانه‌های آن حکایت از این داشت اتوبوس ترمز بریده است و ثانیه‌هایی بعد اتوبوس در حالی که کنترلش از دست راننده خارج شده بود با جدول کنار جاده برخورد و به دره سقوط کرد. این دانشجوی مهندسی کارشناسی ارشد افزود: پس از این حادثه کارکنان و دانشجویان به کمک افراد آسیب دیده شتافتند و لحظاتی بعد هم خودرو‌های آتش نشانی و آمبولانس به محل حادثه رسیدند.
امدادگران پیکر‌های زخمی و نیم جان دانشجویان را از داخل آهن پاره‌های اتوبوس خارج می‌کردند که در همان ابتدا مشخص شد تعدادی در دم جان باخته‌اند. وی با گلایه از مسئولان دانشگاه گفت: هر چند جاده به نظر استاندارد می‌رسد، اما این جاده با توجه به شیب تند نیاز به گاردریل و سرعت گیر دارد و از همه مهمتر اینکه متأسفانه ۵۰‌درصد اتوبوس‌هایی که دانشجویان را جابه‌جا می‌کنند فرسوده و از رده خارج هستند به طوریکه‌ای اتوبوس‌ها حتی در داخل شهر هم قابل استفاده نیستند، اما در این جاده پر و یپچ و خم و شیب دار دانشگاه دانشجویان را جا به‌جا می‌کنند.

گلایه‌ای دیگر
دانشجوی دیگری هم گفت: هر ترم تقریباً مبلغ ۱۲۵‌هزار تومان بابت سرویس پرداخت می‌کنیم ولی پیمانکار سرویس‌ها از اتوبوس‌های واقعاً قدیمی و داغون شرکت واحد استفاده می‌کند که با توجه به مسیر عبور و مرور بین دانشکده‌ها ما همه روزه انگار با اتوبوس واحد می‌رویم جاده هراز یا چالوس بر می‌گردیم. یکی از دانشجویان هم به برنا گفت: این اتوبوس یک روز قبل از حادثه به علت خالی کردن ترمز با جدول تصادف کرده بود که امروز هم این حادثه اتفاق افتاده است.

تکذیب سکته راننده
یکی از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی مدعی شد که علت حادثه سکته راننده بوده است، اما از آنجایی که راننده هم جزو فوت شدگان این حادثه است، رئیس روابط عمومی اورژانس تهران اعلام کرد سکته راننده اتوبوس مورد تأیید نیست، نظر نهایی باید از سازمان پزشکی قانونی اعلام شود.

دانشگاه تعطیل شد
پس از این حادثه به دستور مسئولان دانشگاه آزاد واحد علوم دانشگاه تعطیل شد و سیلی از دانشجویان از دانشکده‌های بالا به طرف در ورودی که چند کیلومتری طول دارد به صورت پیاده در میان صدای آژیر آمبولانس‌ها و صدای بالگردی که برای کمک به آسیب دیدگاه به پرواز در آمده بود سرازیر شدند.

علت حادثه در دست بررسی است
سردار مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران هم اعلام کرد که علت حادثه در دست بررسی است.

اتوبوس ترمز بریده بود
دختر جوانی که در این حادثه زخمی شده بود به ایسنا گفت: سوار اتوبوس که شدیم نزدیک ایستگاه کتابخانه دست‌اندازی بود که وقتی اتوبوس از روی آن رد شد سرعتش زیاد بود و همه بچه‌ها به بالا و پایین پرتاب شدند. پسر‌ها داد و بیداد کردند که چقدر تند می‌روی که سرعتش همینطور تندتر و تندتر می‌شد. دیدم بچه‌ها از جلوی اتوبوس به عقب می‌آیند، به سرشان می‌زنند و مدام داد می‌زنند: «ترمز نمی‌گیره» که ناگهان منحرف شد و...
دانشجوی زخمی دیگری که در مقطع دکتری درس می‌خواند، گفت: راننده گفت: ترمز ماشینش نمی‌گیره، البته اولش نگفت، اما وقتی به وسط راه رسیدیم بلند داد می‌زد که سرعتش همین جوری زیاد و زیادتر می‌شد اینقدر سرعت زیاد شد که در پشتی اتوبوس باز شد و بچه‌ها که از جلو پا می‌شدن و به عقب می‌آمدن یکی یکی از اتوبوس پرت شدن بیرون و منم از در پشتی پرت شدم بیرون و چیزی نفهمیدم. البته این ماشین دیروز هم همین مشکل را داشته بود، اما بازم امروز مسافر سوار کرد!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
0
0
خدا به خانواده هاشون صبر بده
بیدار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
0
0
وقتی بالای کوه دانشگاه میسازند آدم به سواد طراح و سازنده اش شک میکنه!
هادی
|
United Arab Emirates
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
0
دانشگاه بالای کوه آخه؟؟
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
0
خداونداااا
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
0
این حادثه دلخراش بوی عمد میدهد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار