کد خبر: 939482
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت این فقیه عالیقدر را تسلیت گفتند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آمده است: «با تأسف و اندوه خبر درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله آقای حاج سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی رضوان‌الله علیه را دریافت کردم. این ضایعه اسفبار که پس از حدود یک‌سال بیماری سخت و دردناک واقع شده است، مایه تألم همه کسانی است که به مقام علمی و خدمات باارزش ایشان به نظام اسلامی و نیز به مجموعه‌های فقهی و اصولی و حقوقی حوزه‌های علمیه آشنا می‌باشند. ایشان استادی بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری با وفا در مهم‌ترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند. ایشان همچنین برادر سه شهید و از یاران و شاگردان و همراهان شهید نام‌آور و بزرگوار سیدمحمدباقر صدر بود. اینجانب مصیبت درگذشت این عالم برجسته را به خاندان مکرم، همسر گرامی و فرزندان محترم و همه وابستگان و نیز به حوزه علمیه قم، شاگردان، همکاران علمی و ارادتمندان ایشان تسلیت می‌گویم و رحمت و مغفرت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.»

تشییع پیکر آیت‌الله در مصلای امام (ره)
ستاد برگزاری مراسم ارتحال حضرت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی با صدور اطلاعیه‌ای، برنامه‌های وداع، تشییع و تدفین پیکر مطهر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را اعلام کرد.
بر اساس این اطلاعیه مراسم اقامه نماز و بدرقه از ساعت هشت صبح امروز چهارشنبه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و رهبر معظم انقلاب بر پیکر این فقید سعید اقامه نماز خواهند کرد. همچنین مراسم تشییع و تدفین در قم، عصر امروز چهارشنبه از ساعت ۱۴ در محل مسجد امام حسن عسکری (ع) قم به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار می‌شود. مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور بیانیه‌ای از عموم مردم ایران اسلامی دعوت کرد تا در مراسم تشییع و مجالس بزرگداشت مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی حضور باشکوه به هم رسانند.

تسلیت رؤسای قوای سه‌گانه
در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی رؤسای قوای سه‌گانه، مراجع و احزاب و شخصیت‌های عراق روز گذشته با صدور بیانیه‌های جداگانه درگذشت این فقید سعید را تسلیت گفتند. بر اساس این گزارش حسن روحانی رئیس‌جمهور ضمن درخواست علو درجات و همجواری با اجداد مطهرشان از درگاه خداوند متعال برای آن عالم پرهیزگار خاطرنشان کرد: این استاد برجسته حوزه و فقاهت ضمن خلق آثار متعدد علمی و فقهی فاخر، برای ارتقای فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی، تقویت ارتباط بین حوزه و دانشگاه و توسعه علوم انسانی، «دانشگاه عدالت» را تأسیس نمود تا گامی مهم و ماندگار در نشر فرهنگ اسلامی و علوم قضایی باشد. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پیام تسلیت خود تأکید کرد: آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی به‌دلیل هوش سرشار و کوشش فراوان در فراگیری علوم دینی در حلقه درس آیات عظام خویی و شهید سیدمحمدباقر صدر قرار گرفت و در محضر این اساتید به تحکیم مبانی اجتهادی خود پرداخت و ایشان علاوه بر اینکه از چهره‌های درخشان در علوم اسلامی بودند، در شورای نگهبان و قوه قضائیه، منشأ خدمات فراوانی شدند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز خبر ارتحال عالم مجاهد و فقیه وارسته حضرت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی را موجب تأسف و تألم فراوان دانست و تصریح کرد: این فقیه عرصه جهاد و اجتهاد در دوران ریاست قوه قضائیه منشأ تحولات بسیاری در دستگاه قضایی بودند و در سنگر شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری در مسیر وحدت، انسجام و سلامت نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برمی‌داشتند و در حوزه‌های علمیه منشأ خدمات علمی بسیاری بودند.

پیام تسلیت احزاب، شخصیت‌ها و گروه‌های عراقی
همام حمودی، رئیس مجلس اعلای عراق نیز اظهار کرد: با درگذشت وی جهان اسلام یک اندوخته علمی مبتکر، نوآور و کم‌نظیری را از دست داد. همچنین عمار حکیم، رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق در پیامی خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی شخصیت بزرگی را که در تمام دوره‌های زندگی‌اش برای گسترش و علو دین اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نکرد از دست داد. حزب دعوت اسلامی عراق هم در بیانیه‌ای درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت. در بخشی از این بیانیه اشاره شده است که مرحوم شاهرودی، اولین رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق بود، سپس سخنگوی رسانه‌ای این مجلس شد و بعد از آن مسئولیت‌های بزرگی در جمهوری اسلامی ایران را برعهده گرفت. جنبش عصائب اهل الحق عراق با صدور بیانیه‌ای به همین مناسبت تأکید کرد: آیت‌الله شاهرودی عالم بزرگی است که برای جهان اسلام خدمات ارزنده‌ای انجام داد. همچنین جنبش مقاومت اسلامی نجباء عراق آیت‌الله شاهرودی را چراغ روشن علم و پناهگاه شاگردان و طلابش عنوان کرد و افزود: وی پدری مهربان برای جنبش نجباء بود که از زمان تأسیس این جنبش با نصیحت‌ها و راهنمایی‌هایش ما را همراهی کرد و راهمان را روشن می‌کرد.

آیت‌الله شاهرودی در کلام مراجع عظام تقلید
آیت‌الله نوری‌همدانی در توصیف ویژگی‌های مرحوم هاشمی‌شاهرودی گفت: خدمت به انقلاب اسلامی و ولایتمداری، علمیت، تواضع، مجاهدت و تقدیم چند شهید موجب برجستگی این شخصیت ممتاز بود. آیت‌الله علوی‌گرگانی نیز با اشاره به اینکه آیت‌الله شاهرودی از شاگردان بارز مرحوم آیت‌الله العظمی شهید صدر بودند، تصریح کرد: ایشان در طول سالیان متمادی شاگردانی خوب و فاضل را تربیت کرده و افراد متعددی را از علم خود سیراب نمودند. آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز در توصیف شخصیت برجسته آن مرحوم گفت: این عالم بزرگوار و ربانی، رکنی از ارکان نظام جمهوری اسلامی و یکی از علمای برجسته حوزه علمیه قم بود و از محضر بزرگانی در نجف و قم بهره فراوان گرفته بود و در تدریس پربار خود شاگردان باارزشی را پرورش داد. آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز در توصیف ویژگی‌های آن مرحوم تصریح کرد: این عالم بزرگوار از چهره‌های اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی بود و در همه عرصه‌های خدمت به مردم، صادقانه ایفای نقش کرد.
آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی شامگاه دوشنبه پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۷۰ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار