کد خبر: 939465
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
مسئولان برپایی نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با بیان اینکه سعی می‌کنیم تا صدا و سیمای جمهوری اسلامی باشیم معتقدند در «عمار» از یک طرف زیبایی‌ها و پیشرفت‌های کشور را نشان می‌دهند و از طرف دیگر چشمانشان را به روی آفت‌ها نمی‌بندند.
مصطفی محمدی
به گزارش «جوان» درابتدای نشست خبری نهمین دوره جشنواره فیلم «عمار» که در پژوهشگاه رویان برگزار شد عبدالحسین شاهوردی رئیس این پژوهشگاه گفت: خوشحالیم که این پژوهشگاه برای شروع انجام یک کار فرهنگی انتخاب شد. جا دارد یادی از دکتر کاظمی آشتیانی کنیم که فرد مؤثری در توسعه علمی کشور بود. او رویش مؤثر انقلاب بود. امیدوارم بتوانیم تجربیات دکتر کاظمی را مکتوب کنیم تا برای جوانان باقی بماند. سپس وحید جلیلی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار عنوان کرد: یکی از وظایف مهم جشنواره ما این است که خلأ‌های سینمای ایران را نشان دهد. ما آمده‌ایم که بپرسیم چرا هرچه پیشرفت‌های کشور ما بیشتر می‌شود بازنمایی تصویر کشور در سینما مفلوک‌تر می‌شود؟ آیا متخصصان و دانشمندان ایرانی حق ندارند این سؤال را مطرح کنند که این همه پیشرفت که با زحمت به دست آورده‌اند چرا سهم آن در سینمای ایران اندک است؟ فکر می‌کنم وقت آن رسیده که به نوابغ کشور اجازه بدهیم که این سؤال را با ما در میان بگذارند و ما این خلأ را مورد توجه قرار بدهیم.
در ادامه نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره فیلم عمار مطرح کرد: ما هر سال دغدغه‌های فیلمسازان جوان را که نقد جدی نسبت به مسائل دارند، در جشنواره می‌بینیم. سینمای مستند یک کاربری اصلی دارد به طوری که در این دوره من چند مستند بسیار جدی در زمینه رانت‌خواری، آقازاده بازی و... دیده‌ام و به سهم خودم از گروه عمار تشکر می‌کنم که بازویی برای اصلاح جامعه است. در ادامه رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره گزارشی از این دوره ارائه داد و عنوان کرد: مراسم افتتاحیه یک‌شنبه ۹ دی در فرهنگسرای بهمن آغاز می‌شود و ما از ۱۰:۳۰ صبح تا ۲۲:۳۰ نمایش فیلم داریم.
جلیلی در ادامه درمورد بخش تجلیل‌ها گفت: در افتتاحیه از شیخ زکزاکی که همچنان در بند جنایتکاران نیجریه‌ای است، تجلیل می‌کنیم. جشنواره «عمار» به دلیل اینکه او نماینده اسلام ناب در آفریقاست تصمیم به تجلیل از او گرفت، او از سال‌ها پیش برای سینما برنامه مشخصی داشت و یک شهرک سینمایی تاسیس کرد.
جلیلی نیز درباره مشارکت نهاد‌های حاکمیتی در این جشنواره گفت: ما اگر می‌خواستیم جشنواره را با این تعریفی که امروز دارد با بودجه‌های دولتی راه بیندازیم، امکانپذیر نبود. مردمی بودن به این معناست که بخش‌های مختلف جشنواره با انگیزه‌های مردمی پیش می‌رود. مردمی بودن جشنواره چیزی نیست که بخواهیم درباره آن حرف بزنیم بلکه این موضوع در عمل مشخص است. ما سعی می‌کنیم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باشیم، وقتی رسانه ملی این کار را نمی‌کند ما باید در این مسیر قدم برداریم، وقتی عده‌ای نوکیسه در این رسانه جا دارند ما باید این خلأ را پر کنیم.
وی درباره حضور فیلم‌هایی که در آن‌ها بحث‌های روز مطرح می‌شود، بیان کرد: جشنواره‌ای که مردمی است هم ظرفیت‌ها و هم مشکلات کشور در آن بازتاب پیدا می‌کند و ما آثاری از هر دوی این مسائل داریم. ما در «عمار» از یک طرف زیبایی‌ها و پیشرفت‌های کشور را نشان می‌دهیم و از طرف دیگر چشممان را به روی آفت‌ها نمی‌بندیم. ما در عین حال که منتقد وضعیت موجود درباره نشان دادن پیشرفت‌ها هستیم از طرف دیگر خواهان این هستیم که آسیب‌ها هم نشان داده شود. عضو شورای سیاستگذاری با اشاره به مشکلات عمار با صدا و سیما اظهار کرد: ما در دوره ریاست آقای ضرغامی بر صدا و سیما رسماً بایکوت بودیم، اما از دوره‌ای صدا و سیما مجاب شد فعالیت‌های ما را پوشش بدهد. چه کسی می‌تواند انکار کند که «قلاده‌های طلا» فیلم خوبی به لحاظ ساختار نیست؟ آن زمان مجله فیلم حتی یک کلمه درباره این فیلم چیزی ننوشت. ما بیشتر از نقد فیلم به نقد سینما احتیاج داریم. آیا باعث سرافکندگی نیست که ما حتی یک فیلم نداریم که بگوید انقلاب اسلامی چیست؟ ما حتی چیزی مثل نبرد الجزیره نداریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار