کد خبر: 939455
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸
توزیع روزانه ۲۰ تن مرغ گرم با سوبسید دولتی
با جدی شدن استیضاح وزیر جهاد‌ کشاورزی در روز چهارشنبه این وزارتخانه دو تصمیم مهم برای کاهش قیمت مرغ و گوشت قرمز گرفت. اول اینکه واردات دام زنده توسط دولت برای تنظیم بازار گوشت قرمز و کاهش قیمت آن آزاد شد و تصمیم دوم، توزیع مرغ گرم دولتی به میزان روزانه ۲۰ تن از روز دوشنبه بود.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: پس از گذشت ۱۰ روز نابسامانی در قیمت مرغ، از روز دوشنبه همزمان با توزیع مرغ گرم دولتی با قیمت ۹۵۰۰ تومان، قیمت‌ها ۲ هزار تومان ارزان شد، به‌طوری‌که روز گذشته در میدان بهمن تهران مرغ با قیمت ۱۱هزار تومان توزیع شد.

با جدی شدن استیضاح وزیر جهاد‌کشاورزی در روز چهارشنبه این وزارتخانه دو تصمیم مهم برای کاهش قیمت مرغ و گوشت قرمز گرفت. اول اینکه واردات دام زنده توسط دولت برای تنظیم بازار گوشت قرمز و کاهش قیمت آن آزاد شد و تصمیم دوم، توزیع مرغ گرم دولتی به میزان روزانه ۲۰ تن از روز دوشنبه بود.

به گزارش «جوان»، با افزایش روزانه قیمت مرغ در ۱۰روز گذشته و خط و نشان دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ که گفته بود، باید آستانه تحمل مدیران و مردم را در مواجهه با نوسانات قیمتی بالا برد تا مرغ قیمت خود را پیدا کند. وزارت جهاد‌کشاورزی از روز دوشنبه توزیع روزانه ۲۰ تن مرغ گرم دولتی را با قیمت ۹۸۰۰ تومان آغاز کرد. همزمان با این اقدام قیمت مرغ در عمده‌فروشی به ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان و در سطح شهر به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت. روز گذشته نیز قیمت‌ها حدود ۵۰۰ تومان ارزان شد.

به گفته فعالان بازار این مرغ‌های ارزان دولتی فقط در میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود و متأسفانه در دو روز گذشته تخلفاتی در توزیع این مرغ‌های دولتی صورت گرفته است. به گفته یکی از فروشندگان مرغ در سطح شهر ظاهراً در همین دو روز همه ۲۰ تن در میادین توزیع نشده و برخی از دلالان وارد خرید و فروش مرغ گرم شده‌اند و مرغ‌هایی را که دولت روزانه حدود ۱۵۰میلیون تومان برایشان سوبسید می‌پردازد، به دست مصرف‌کننده واقعی نرسیده و در بازار با قیمت ۱۰هزار و ۵۰۰ تومان بین مرغ‌فروشان و رستوران‌داران دست به دست می‌شود. بر اساس این گزارش، همچنان بازار مرغ و گوشت از نبود بازرسان سازمان‌های نظارتی رنج می‌برد و در صورت عدم اقدام تعزیرات و سازمان حمایت، این طرح جدید وزارت جهاد نیز با شکست مواجه شده و علاوه بر اینکه رانتی برای دلالان ایجاد می‌کند، قیمت‌ها نیز بعد از چند روز مجدداً گران می‌شود و در این میان دولت و مصرف‌کننده ضرر می‌کنند.

این نابسامانی‌ها در حالیست که اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران از توزیع مرغ و گوشت دولتی در واحد‌های صنفی مجاز خبر می‌دهد، اما مشاهدات خبرنگار ما حاکی از آنست که ماشین‌های حامل مرغ گرم دولتی مستقیماً به میادین میوه منتقل می‌شود و گوشت‌های منجمد ۲۹ هزار تومانی نیز با کارت ملی در میدان بهمن تهران توزیع می‌شود.

رئیس اتحادیه از صدور اطلاعیه‌ای خطاب به واحد‌های صنفی خبر می‌دهد و می‌گوید: از تاریخ ۴ دی ماه از طریق پشتیبانی امور دام و اتحادیه‌ها حواله مرغ، گوشت و تخم‌مرغ تنها به اعضای دارای پروانه معتبر این اتحادیه و نیز اتحادیه گوشت صادر خواهد شد و ضمناً محدودیت کمی نیز شامل افراد معتمد صنف بنا به تشخیص اتحادیه وجود ندارد.

همچنین این فعال بازار مرغ از تخلفات توزیع گوشت قرمز نیز گله‌مند است و می‌افزاید: واحد‌های صنفی دارای مجوز نمی‌توانند گوشت‌های یخی بخرند و در واحد خود بفروشند، زیرا این گوشت‌های ارزان فقط به افراد خاص فروخته می‌شود که احتمالاً رابطه‌ای هم با مرکز توزیع‌کننده آن دارند. وی از فروش گوشت‌های یخی با قیمت بالاتر در اطراف میدان بهمن خبر می‌دهد و می‌گوید: هیچ ناظر یا بازرسی در محل وجود ندارد تا دست دلالان خرید و فروش مرغ و گوشت ارزان و دولتی را کوتاه کند.

واردات ۲۵۰ هزار رأس دام سبک از رومانی

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی روز گذشته از آزاد‌سازی واردات دام زنده خبر می‌دهد و می‌گوید: هیچ چاره‌ای جز واردات نداریم. علی‌اصغر ملکی می‌افزاید: شرکت پشتیبانی امور دام کشور مجوز واردات حدود ۲۵۰ هزار رأس دام سبک در سطح گسترده را از سازمان دامپزشکی کشور گرفته و با واردات آن قیمت گوشت در بازار متعادل می‌شود.
ملکی با بیان اینکه استعلام قیمت‌ها از کشور رومانی برای واردات انجام شده، می‌افزاید: پیش از این پیشنهاد واردات به‌عنوان راهکاری برای کاهش قیمت در بازار ارائه شده بود که به تازگی موافقت شده است. در ماه‌های گذشته توزیع گوشت منجمد در بازار انجام شد، اما نتوانست قیمت را در بازار بشکند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار