کد خبر: 939435
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۹
یک نیم‌فصل پر از حاشیه برای فوتبال ایران
دو قهرمانی متوالی سرخپوشان در لیگ برتر انتظارات را از این تیم بالا برده تا جایی که هواداران منتظر هت‌تریک قهرمانی هستند.
شيوا نوروزى
سرویس ورزش جوان آنلاین: رقابت تنگاتنگ سه تیم بالانشین لیگ برتری در نهایت با قهرمانی سپاهان در نیم‌فصل اول به پایان رسید. نیم‌فصل نخست هجدهم لیگ برتر فوتبال ایران در حالی به پایان رسید که در پیش بودن جام ملت‌های آسیا تعطیلی دو ماهه را به تیم‌ها تحمیل کرد. مدعیان این وقفه را به ضرر خود می‌دانند و سایر تیم‌ها نیز تلاش می‌کنند از این فرصت برای برطرف کردن مشکلات و نقاط ضعف خود بهره ببرند.

خداحافظی با محرومیت

دو قهرمانی متوالی سرخپوشان در لیگ برتر انتظارات را از این تیم بالا برده تا جایی که هواداران منتظر هت‌تریک قهرمانی هستند. پرسپولیس که فصل جدید را نیز با محرومیت آغاز کرد در نهایت به خاطر تفاضل گل کمتر نیم‌فصل نخست را با رتبه سوم به پایان رساند. با این حال پایان نیم‌فصل نوید روز‌های خوبی را به هواداران می‌دهد؛ محرومیت تیم برانکو از به خدمت گرفتن بازیکن به پایان رسیده و با باز شدن پنجره نقل و انتقالات باید منتظر ماند و دید سرمربی کروات چه نفراتی را به تیمش اضافه می‌کند. نکته جالب توجه اینکه پرسپولیس مقابل هیچ حریفی تن به شکست نداد و همچون استقلال با دریافت ۶ گل خورده بهترین دفاع لیگ را در اختیار داشته است.

بازگشت سپاهان

حضور دوباره امیر قلعه‌نویی در دیار زاینده‌رود برای زردپوشان خوش‌یمن بود و سپاهان عنوان قهرمانی نیم‌فصل را از آن خود کرد. ژنرال که از ابتدای فصل به هواداران امیدواری داده بود حالا از عملکرد شاگردانش راضی است. سپاهان هم همانند پرسپولیس هنوز طعم تلخ شکست را نچشیده ضمن اینکه با ۲۸ گل زده بهترین آمار را در خط حمله داشته است. کی‌روش استنلی با ۹ گل زده بار اصلی گلزنی برای زردپوشان را به دوش می‌کشد. جدال شانه به شانه با تیم‌های مدعی یکی از چالش‌های مهم قلعه‌نویی در نیم‌فصل دوم خواهد بود.

بحران داوری

سوت‌های اشتباه همواره یکی از بحث‌های لیگ برتر فوتبال کشورمان بوده تا جایی که تیم‌های بازنده معمولاً به تصمیمات داوری اعتراض می‌کنند. اما در لیگ هجدهم تعداد اشتباهات داوران به قدری زیاد شد که تقریباً تمامی تیم‌ها به این معضل اعتراض کردند و خواستار برخورد جدی با این موضوع شدند. به‌رغم اینکه مسئولان دپارتمان داوری مثل همیشه در مقام حمایت از داوران خود برآمدند، اما با تأکید رئیس فدراسیون سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) پایش به فوتبال ایران باز شد و قرار است پس از بررسی و تست‌های لازم از آن در برخی ورزشگاه‌ها استفاده شود. باید منتظر ماند و دید در نیم‌فصل دوم این سیستم تا چه اندازه اشتباهات داوران ایرانی را کاهش می‌دهد.

برکناری‌های زودهنگام

امسال نیز همانند سال‌های گذشته نتایج ضعیف و اختلافات داخلی موجب تغییرات زودهنگام هشت تیم شد. تا جایی که چندین مربی رنگ نیم‌فصل را ندیدند و تا پایان فصل احتمالاً بر تعداد مربیان برکنار شده اضافه خواهد شد. ذوب آهن یکی از آن تیم‌ها بود؛ فصل را با امید نمازی آغاز کرد به امید اینکه دستیار سابق کی‌روش حداقل نایب قهرمانی فصل گذشته را تکرار کند، اما معادلات درست از آب درنیامد و با اخراج او پس از ۱۱ هفته مدیران ذوب به علیرضا منصوریان فرصت دادند. تراکتورسازان نیز خیلی نتوانستند به سرمربی ولزی خود اعتماد کنند؛ عملکرد پرشور‌ها در شش هفته اول فصل ضعیف بود که جان توشاک زودتر از آنچه انتظار می‌رفت تبریز را ترک کرد و محمد تقوی جایگزین او شد. فولاد خوزستان، اما گوی سبقت را در تغییر کادر فنی از سایرین ربود؛ فولادی‌ها استارت فصل جدید را با پورموسوی زدند ولی فقط شش بازی نخست او هدایت تیم را برعهده داشت. با رفتن پورموسوی دستیار رومانیایی‌اش در شش بازی بعدی جانشینش شد، پس از او عزیز فریسات در دو بازی مسئولیت را برعهده گرفت و افشین قطبی آخرین گزینه‌ای بود که مدیران فولاد با او به عنوان سرمربی قرارداد بستند. نفت مسجد سلیمان دیگر تیم خوزستانی پس از هفته پنجم لیگ عبدالله ویسی را برکنار و علیرضا مرزبان را جایگزینش کرد. رفتن مجید جلالی از پیکان آن هم پس از سه سال از دیگر اتفاقات جالب نیم‌فصل اول بود؛ آقا معلم در این فصل نتوانست مسئولان باشگاه را راضی نگه دارد و با پایان نیم‌فصل به صورت توافقی از پیکان جدا شد. جواد نکونام جای جلالی را روی نیمکت گرفت. تیم قعرنشین استقلال خوزستان که یکی از کاندیدا‌های سقوط به لیگ پایین‌تر است به امید جبران نتایج ضعیف پس از ۱۲ بازی داریوش یزدی را اخراج کرد و کریم بوستانی را روی صندلی نشاند. سپیدرود رشت هم دست کمی از فولاد نداشت؛ سکان هدایت تیم در سه بازی اول دست خداداد عزیزی بود، دو بازی بعدی مصطفی حق‌شناس همه‌کاره شد و بعد از آن هم علی کریمی به رشت بازگشت. ماشین‌سازی فیروز کریمی را فقط پنج بازی روی نیمکت داشت و محمدرضا مهاجری اختیار این تیم تبریزی را به دست گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار