کد خبر: 939340
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
توهمات توئیتری برای تخریب ارتباط نسل جوان با شهدا
در سال‌های اخیر نسل سوم انقلاب که در سال‌های بعد از هشت سال دفاع مقدس به دنیا آمده‌اند، رجعتی بزرگ به فرهنگ ایثار و شهادت داشته‌اند و شهدای مدافع حرم را تقدیم اسلام کرده‌اند، پیوند میان جوانان و شهدا باعث ترس ضدانقلاب و شروع شایعه‌سازی برای تخریب این رابطه شده است.
هادی عسگری
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: شایعه‌ای که از یک صفحه مجهول الهویه در توئیتر نشر داده شد، چند روزی است که به مبحث داغ، اما بی‌پایه‌ای تبدیل شده و حتی پای یکی از مسئولان بسیج را به این ماجرا باز کرده است. داستان دروغین نامزدی و ازدواج دختران بسیجی با شهدا، اولین بار از سوی یک صفحه توئیتری با محتوای ضدانقلاب منتشر شد.

از آنجا که فضای توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی به دلیل پایین بودن سواد رسانه‌ای و نبود نظارت، محل مناسبی برای نشر شایعه است، این متن بی‌پایه و اساس به سرعت دست به دست شد. همان طور که می‌شد از چنین متنی حدس زد، واکنش‌ها به آن غالباً با محتوای طنز و در تمسخر اتفاق پیش آمده بود و هیچ کس هم به این موضوع فکر نکرد که ممکن است چنین متنی ناشی از یک مریضی روحی و نیت شوم باشد که در فضای بی‌نظارت توئیتر منتشر شده و در گسترش است.
 

گلزار شهدا، یکی از محبوب‌ترین فضا‌های فرهنگی است که علاوه بر خانواده معظم شهدا، هر روزه و به خصوص روز‌های پنج‌شنبه و جمعه، خیل عظیمی از عاشقان شهدا و پیروان فرهنگ شهدا با حضور در آن تجدید میثاقی با شهدا دارند و اگر چنین اتفاقی مانند آنچه در آن پست توئیتری مطرح شده، به صورت گروهی اتفاق افتاده بود، قطعاً تا پیش از این نسبت به آن واکنش‌هایی به وجود می‌آمد ولی به دلیل اینکه چنین دروغی می‌تواند خوراک مناسبی در اختیار ضدانقلاب قرار دهد، همه چیز بدون توجه به احتمال دروغ بودن آن متن در مسیر دیده شدن بیش از پیش شایعه جلو رفت.

در نهایت این شایعه‌سازی باعث شد تا رئیس بسیج جامعه زنان نیز نسبت به آنچه ازدواج دختران بسیجی با شهداست، واکنش نشان دهد.

مینو اصلانی، رئیس بسیج جامعه زنان در گفت و گو با «ایلنا» تأکید می‌کند: «تاکنون چنین موضوعی را نشنیده‌ام، اما به هر حال معتقدم انسان در هر مورد باید به عقل خود رجوع کند و عقلانیت اقتضا می‌کند، همه افرادی که پیرو شهدا هستند و در مسیر زندگی‌شان از آنان الهام می‌گیرند، از سیره و وصایایشان استفاده کنند.» اصلانی در ادامه می‌گوید: «حال اگر کسی چنین ادعایی کند، باز هم تأکید می‌کنم به لحاظ عقلانی قابل قبول نیست و ادعای نامزدی با یک شهید موضوع بسیار عجیب و غیرعقلانی است. مسیر نامزدی و ازدواج یک مسیر کاملاً مشخص است و این کار با هیچ عقل سلیمی قابل درک نیست.»

اصلانی با تأکید بر اینکه مطرح کردن چنین مسائلی در جامعه دامن زدن به یکسری توهمات و روان‌پریشی‌هاست، تصریح می‌کند: «این افراد دچار نوعی روان‌پریشی هستند و باید با یک روانشناس در این زمینه صحبت شود، چراکه این موضوع هیچ ارتباطی با فرهنگ شهادت و شهید ندارد و هرکسی می‌شنود، تعجب می‌کند.»

رئیس بسیج جامعه زنان، می‌گوید: «معتقدم این موضوع یک موضوع ارزشی و پیروی از شهید نیست و ممکن است، این افراد دچار یکسری اختلالات در اعتقادات و باورهایشان باشند و تأکید می‌کنم این موضوع با عقلانیت همخوانی ندارد. ما در این موضوع با چند دوکلید واژه مواجهیم؛ کلید‌واژه‌های «شهید» و «نامزد» که این دو اصلا با هم همخوانی ندارند و مرتبط نیستند، از همین‌رو معتقدم این موضوعات نمی‌تواند برگرفته از وضعیت عادی یک فرد باشد و احتمالاً ناشی از یکسری اختلالات روانی است.» حتی با توضیحاتی که مقام مسئول در بسیج ارائه می‌دهد، نه تنها این شایعه متوقف نشده است بلکه همان اکانت‌های فیک توئیتری با انتخاب تیتر‌های گزینشی سعی در دامن زدن به همان شایعه اولیه دارند و همین موضوع باعث شک بیشتر به پشت پرده دروغ «نامزدی با شهدا» شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
1
1
عجبا
سروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
احسنت احسنت احسنت که ته خبر را درآوردید، چه تهمت های دیگری زده شده که در ذهن آدم های ساده لوح مانده و نیاز به یک جهاد است تا تصویرهای معیوبی که ساخته شده اصلاح شود. همت می خواهد.
نا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
1
0
ای ....
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
0
0
احسنت که جواب چنین شایعاتی را میدهید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار