کد خبر: 939326
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
رئیس سابق شعبه تختی بانک تجارت کرمان در حالی پای میز محاکمه رسیده است که طبق گفته نماینده دادستان به لحاظ عملیات پیچیده پولشویی امکان شناسایی اموال هدررفته که بیش از ۶۵۰۰ میلیارد تومان است، وجود ندارد
نیره ساری
سرویس جامعه جوان آنلاین: دادگاه اختلاس بی‌سابقه علی‌اکبر عمارت‌ساز، رئیس سابق شعبه تختی بانک تجارت کرمان که رسیدگی به اتهامات وی پنج سال زمان برده است و پرونده‌ای ۱۰۰ جلدی با اوراقی هزاران صفحه‌ای دارد، جدیدترین دادگاه مفسدان اقتصادی از نوع «سلطان» در ایران است. او را که با مدرک دیپلم به استخدام بانک تجارت درآمد و پس از آن در سال ۹۱ با مدرک لیسانس به معاونت بانک تجارت رسید می‌توان سلطان اختلاس نامید. شروع تخلفات وی از همین نقطه آغاز می‌شود، نکته جالب اینجاست که عمارت‌ساز به واسطه قصور و کوتاهی در رابطه با استعلام مالی و مالیاتی و ارائه تسهیلات به مشتریان در سال ۹۱ با تذکر مدیریتی مواجه می‌شود ولی با وجود چندین تذکر در سمت مدیریت اجرایی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. طبق آنچه در کیفرخواست وی قرائت شد، متهم در غفلت بازرسی بانک تجارت منابع کلانی از وجوه ملی را به یغما برده و به نوعی اختلاس بی‌سابقه‌ای صورت گرفته است. طی سال‌های اخیر این متهم سرمایه خود را به قدری افزایش داده که حتی امکان شناسایی کامل اموال وی وجود ندارد و از سوی دیگر به لحاظ عملیات پیچیده پولشویی هم شناسایی اموال ممکن نیست؛ البته خود متهم اقداماتش را خیرخواهانه برای کشور توصیف کرده و عقیده دارد با این عملکرد از تعطیلی واحد‌های تولیدی جلوگیری به عمل آورده است.

در اولین هفته زمستان ۹۷، جلسه محاکمه معاون اجرایی وقت مدیریت شعب بانک تجارت استان کرمان (رئیس سابق شعبه تختی بانک تجارت کرمان) در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. قاضی صلواتی اظهار داشت: رسیدگی به اتهام متهم در دادسرا نزدیک به پنج سال طول کشید و پرونده‌ای بالغ بر ۱۰۰جلد است. پس از این نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت؛ پرونده‌ای که نسبت به برخی از اتهامات متهم مفتوح و در حال تکمیل در دادسرا بود و متضمن ۱۳فقره اتهام علیه آقای علی‌اکبر عمارت‌ساز، معاون اجرایی وقت مدیریت شعب بانک تجارت استان کرمان است. اخلال د‌ر نظام اقتصادی کشور ا‌ز طریق اخلال در نظام پولی، پولشویی، اختلاس توأم با جعل، معاونت د‌ر اختلاس، جعل و استفاده ا‌ز سند مجعول، تصرف غیرقانونی اموال توقیف شده، اخذ رشوه، صدور گواهی خلاف واقع و خیانت د‌ر امانت بخشی از اتهامات متهم پرونده است.
طبق اظهارات نماینده دادستان مجموع مبالغ مورد سوء‌استفاده توسط متهم ۶ هزار و ۵۸۳ میلیارد تومان است که غیر از عواید حاصل از اتهام پولشویی به شمار می‌رود.
 
شناسایی اموال ممکن نیست
فعالیت عمارت‌ساز در بانک تجارت به دو دوره تقسیم می‌شود که در دوره اول، متهم به عنوان کارمند عادی بوده و اموال و دارایی‌های وی هم عادی است، اما پس از ارتکاب جرائم، اموال و دارایی‌های بسیاری را تملک کرده که با توجه به سطح درآمد وی، فاقد توانایی مالی برای این منظور بوده است. به طوری که متهم عمارت‌ساز آنقدر اموال خود را افزایش داده که تاکنون تمام اموال وی شناسایی نشده است. نماینده دادستان در بخش دیگری از اظهارات خود بیان داشت، حتی به لحاظ عملیات پیچیده پولشویی نیز شناسایی اموال ممکن نیست.
 
حذف ۳ صفر در چک‌های بین بانکی
نماینده دادستان در ادامه قرائت متن کیفرخواست به سایر تخلفات متهم اشاره و تصریح کرد: ۶۹۱ فقره چک بین بانکی به مبلغ ۱۲۷هزار و ۴۴۱میلیارد ریال و ۸۹فقره ضمانتنامه به ارزش بیش از ۱۲هزار میلیارد ریال بدون هیچ پشتوانه‌ای صادر شده است. شیوه فعالیت متهم در رابطه با چک‌های بین بانکی هم نیز بدین صورت بوده که سه صفر از ارقام چک‌ها کم می‌کرده است. وی درخصوص مقصد چک‌های صادره نیز توضیح داد: برخی از چک‌ها به حساب صندوق قرض‌الحسنه رسالت، صندوق قرض‌الحسنه توحید و شرکت هواپیمایی ماهان واریز شده است.
طبق گفته نماینده دادستان در زمان غیردولتی بودن بانک تجارت یعنی در بازه زمانی ۸۶ تا ۹۲، ۶۴۸ فقره چک بین بانکی به ارزش ۱۲۶هزار میلیارد ریال صادر شده که متهم در امضای ۳۶۱فقره آن نقش داشته است. همچنین لازم به ذکر است که ۲۶۴فقره چک به ارزش ۵۱هزار میلیارد ریال به وجه صندوق رسالت، ۲۹۴فقره چک در وجه صندوق قرض‌الحسنه توحید، هفت فقره چک به نفع شرکت هواپیمایی ماهان و مابقی در وجه سایر اشخاص صادر شده است.
طبق آنچه نماینده دادستان از استعلام دادستانی از بانک مرکزی درباره تخلفات متهم گفت، بانک مرکزی مجموع اتهامات متهم را در حد کلان تشخیص داده است. این موارد قرائت بخش‌های نخست کیفرخواست این متهم بود که با اعلام ختم اولین جلسه رسیدگی به پایان رسید.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
0
0
" افرادی مانند این سلطان اختلاس در ابتدا کار " تخم مرغ دزد بوده " بعدا مرغ دزد شده "
بیدار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
0
0
منابع کلانی از وجوه ملی را به یغما برده
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
0
0
بی جهت نیست ...اقتصاد ورشکسته و مردم. .با حجم عظیمی از نارساییهای اقتصادی مواجهند...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار