کد خبر: 939272
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱
در حاشیه انتشار یادنامه آیت‌الله حاج‌آقا روح‌الله کمالوند خرم‌آبادی
حال که اهتمام دین و اولیا الهی بر تکریم و بزرگداشت عالم استوار شده سزاوار است که حیات پر فراز و نشیب هر اندیشمند با در نظر گرفتن زوایای مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد ...
محمدرضا کائینی
سرويس تاريخ جوان آنلاين: اثر تاریخی- پژوهشی آیت کمال که به بازخوانی زندگی وزمانه زنده یاد آیت‌الله حاج آقاروح‌الله کمالوند خرم آبادی پرداخته، به اهتمام حجت الاسلام والمسلمین تیموری تدوین وروانه بازار نشر گشته است. در صدر این اثر مقدمه‌ای به چشم می‌خورد که می‌تواند بازتاب دهنده دغدغه‌های تدوین گر محترم در پس پرداخت این اثر باشد:
«در کتاب آسمانی قرآن مجید از واژه علم و مشتقات آن بیش از ۷۵۰ بار سخن به میان آمده که در هیچ یک از ادیان به این اندازه مقوله دانش و تکریم به اندیشه و اندیشمند مورد توجه واقع نشده است؛ و هر انسانی که تحققش به مقوله علم بیشتر باشد نزدیکی او به مقام مقدس حضرت حق زیادتر است. از سوی دیگر گذری اجمالی به روایات صدور یافته از ذوات مقدس حضرات معصومین (ع) عنایت خاص اولیا دین را به علم و عالم نشان می‌دهد. تا بدانجا که رسول مکرم اسلام (ص) فضل و برتری عالم بر دیگران را مانند برتری پیامبر بر امت می‌داند. «فضل العالم علی ... کفضل النبی علی امته.» و رجحان قلم دانشمندان را بر دما شهدا و برتری او بر هزار عابد را روزنه‌ای برای درک درست مسلمین از فضیلت عالم بر سایرین بیان فرموده تا خلأ حاصل از بی‌دانشی منشأ ظهور هوا و هوس دگراندیشان نشود و همان‌طور که مرحوم علامه فیض در کتاب گرانقدر محجه‌البیضا از حضرت رسول (ص) نقل می‌فرماید: علما امینان و وارثان پیامبران بر بندگان خداوند دانسته شده‌اند. العما امنا الرسل علی عبادالله. تا سیطره دقت و تجلیل از ارباب اندیشه در لسان مبارک معصومین (ع) مورد مداقه اهل نظر قرار گیرد و ما معترفیم شرح و بیان مقام عالم در این مختصر نمی‌گنجد، اما می‌توان گفت: تکریم عالم و فرزانگان دانشمند در هر جامعه‌ای نتیجه‌ای جز عزت و تکریم خداوند در پی نخواهد داشت؛ و این تکریم عالم مساوق سپاس خداوندی دانسته شده است. تا جامعه در پرتو نورانیت علم سراپرده عالم هستی راه به نظاره بنشیند؛ و چه خوب گفته است شاعر شیرین سخن:
نگهدار فرصت که عالم دمی است
دمی نزد دانا به از عالمی است
حال که اهتمام دین و اولیا الهی بر تکریم و بزرگداشت عالم استوار شده سزاوار است که حیات پر فراز و نشیب هر اندیشمند با در نظر گرفتن زوایای مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد تا علاوه بر درک نزول رحمت خداوند «عند ذکر الصالحین ینزل الرحمه» موجبات زنده نگه داشتن اندیشه‌های عالم را نیز فراهم آوریم «من ورخ مومنا فکانما احیاه.» نوشتار حاضر در پی بیان اجمالی از زندگی آیت‌الله کمال حضرت آیت‌الله «حاج شیخ روح‌الله کمالوند» از زبان دوست و شاگرد وی حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حمید عیدی می‌باشد. که به صورت تقطیع و سؤالی نمودن قسمتی از نوشته‌ها و مصاحبه‌های گرانقدر استاد عیدی برگزیده شده است. کتاب‌های مانند: علما در روشنای تاریخ، فصلنامه یافته نو، خرم‌آباد شناسی، گذر عمر، یادگار عمر، ناموران علمی و فرهنگی، نشریه شقایق مأخذ اصلی این نوشتار محسوب می‌شوند.»

در بخش دیگری از این دیباچه، درباره بخشی از زندگی علمی وتربیتی حضرت آیت‌الله کمالوند آمده است:
«مرحوم آیت‌الله حاج آقا روح‌الله کمالوند یکی از روحانیون بزرگ نه تنها در خرم‌آباد بلکه ایران بود. شخصیت علمی، اخلاقی و اجتماعی او به قدری بالا و والا بود که هرگز نظیرش نخواهد آمد. وی در ماه جمادی‌الاول سال ۱۳۹۱ هجری‌قمری در یک خانواده روحانی در شهر خرمآباد به دنیا آمد. گرچه پدرش حاج آقا رضا کمالوند بازاری بوده و شغل تجارت داشت، اما عمویش مرحوم مرحوم حاج محمدتقی شیخ‌الاسلام از روحانیون شهر خرم‌آباد و لرستان بوده است. جد پدری مرحوم حاج آقا، مرحوم حاج آقا میرزا حسن فرزند مرحوم حاج میرزا نعمت‌الله کمالوند بوده که او نیز در زمان خود فردی روحانی و شاخص و مورد احترام مردم بوده است. جد مادری وی مرحوم حاج میرزا نورعلی که از قدیمی‌ترین روحانیون لرستان و معروف و مشهور بوده. مادر مادرش دختر مرحوم مقدس بوده که او نیز از روحانیون به نام بوده است. این خانم آغا‌کلثوم نام داشته که زنی عالمه و متقی و در عین حال معلم قرآن بوده وی کلاس درس داشته و بانوان از محضرش بهرمند بوده‌اند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار