کد خبر: 938886
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
تحفه شام (۱)
نظام سیاسی سوریه لائیک است، اما مساجد آن عموماً آباد و کلیسا‌ها پررونق و آزاد و محل رجوع مردم هستند. آثار جنگ به صورت عمومی و در نگاه اول خیلی قابل لمس نیست. نماد‌ها و آثاری از کشته‌شدگان یا شهدای جنگ در فضای عمومی شهر‌ها یافت نمی‌شود.
دکتر عبدالله گنجی
شاید بتوان کشور سوریه را از جهت فرهنگی و سبک زندگی جزو مدرن‌ترین کشور‌های عربی محسوب نمود. اگرچه فرهنگ و دین اکثریت مطلق مردم سوریه اسلام و ظرفیت‌های تاریخی- مذهبی آن بسیار زیاد است، اما دقت در زیرساخت‌های شهرسازی و معماری و حتی قبرسازی آنان نشان می‌دهد هنوز از دو اندیشه رومی و سوسیالیستی عبور نکرده‌اند. معماری با سنگ به‌سبک ستون‌ها و بنا‌های مسیحی روم باستان و واتیکان کاملاً در طراحی شهرسازی مشهود است و حتی سنگ قبور نیز به سبک مسیحیان تعبیه می‌شود. فرهنگ شهرسازی نیز با تمرکز بر آپارتمان‌نشینی و دور از فرهنگ ویلایی و برج‌سازی، نشان از اندیشه سوسیالیستی است که بعد از جنگ سرد همچون شبح بر شئونات این کشور سایه انداخته بود. البته نماد‌های ناسیونالیسم عرب و وحدت عربی نیز بعضاً مشهود است. سبک پوشش مردم سوریه برخلاف عراق یا عربستان یا کشور‌های حاشیه خلیج فارس که تلفیقی از سنت و مدرنیزم است همانند ایران و ترکیه متأثر از غرب است.
نظام سیاسی سوریه لائیک است، اما مساجد آن عموماً آباد و کلیسا‌ها پررونق و آزاد و محل رجوع مردم هستند. آثار جنگ به صورت عمومی و در نگاه اول خیلی قابل لمس نیست. نماد‌ها و آثاری از کشته‌شدگان یا شهدای جنگ در فضای عمومی شهر‌ها یافت نمی‌شود. اما دقت در درآمد کارکنان دولت و اساتید دانشگاه نشان می‌دهد جنگ باعث ایجاد محدودیت در منابع و پرداخت‌ها شده است. هنوز بازسازی سوریه کلید جدی نخورده است، اما دولت تلاش می‌کند جوهره امنیتی فضا را به سمت عادی شدن سوق دهد و زندگی عادی را رونق دهد. مؤلفه‌های مهمی همچون اقتدار ساختار سیاسی و تک‌حزبی، حفظ زیرساخت‌های ارتش، رونق کشاورزی، تنوع غذایی و پوشش لباس با آخرین مدل‌های روز در شهر‌های بزرگ سوریه نشان از استحکام حکومت و استمرار حیات اجتماعی است. عمده خودرو‌های سواری از کره جنوبی در اولویت اول و ژاپن و تاحدودی غرب در اولویت دوم و سوم وارد می‌شوند و خودرو‌های کرایه‌ای معمولاً پراید یا سمند ایرانی است. سوریه دارای آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای و چهارفصل است و نواحی پرجمعیت غربی آن (شبیه ایران) مشکل آب ندارند.
برخلاف انگاره غربی‌ها یا روشنفکران ایرانی که حاکمیت سیاسی سوریه را حاکمیت اقلیت بر اکثریت می‌دانند، ذهنیت مردم سوریه چنین نیست و شاید علت آن نبود نماد‌های دینی و ایدئولوژیک در حکومت باشد. مردم از بشار اسد تصویر یک رهبر مذهبی ندارند، اما او را روشنفکر، تحصیلکرده و ملی‌گرا می‌شناسند. ظهور تکفیری‌ها به بازسازی سرمایه اجتماعی جریان حاکم در سوریه کمک کرده است. به‌تعبیر بهتر غیریتی به نام تکفیر باعث ارزش‌گذاری مجدد مردم بر جریان حاکم شده است و قدردان آن هستند که آزادی‌های مذهبی و فردی را محدود نمی‌کند. به جز تصاویر بشار اسد و برادرش و بعضاً پدر، تصویر دیگری در خیابان‌ها یا ورودی‌های شهر‌ها و اماکن عمومی و دولتی یافت نمی‌شود. تصاویر اسد بسیار پرحجم و با تنوع زیاد یافت می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
1
با سلام . اسرائیل با توافق روسیه و اروپا تاسیس شد . و مهم ترین مکان برای شکست اسرائیل سوریه بود . با توجه به ذهنیت بد مردم سوریه به غرب . ناتو این وظیفه را به روسیه سپرد .و روسیه موفق شد که در سوریه پایگاه نظامی دائمی درکناردریای مدیترانه بدست آورد .و خود را مدیون اسرائیل می داند . و هم کنترل کننده سوریه باشد . حال نفشه اروپااین است با توجه به خرابی گستره . دولت وسیه در اخر موافقت خواهد کرد که پیرو اروپا باشد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
1
0
مطلب خوبی بود اطاعات دست اول خوبی به مخاطب می داد خدا دکتر گنجی رو حفظ کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار