کد خبر: 938734
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۶
محققان به تازگی کپسولی بلعیدنی طراحی کرده‌اند که می‌تواند با استفاده از تکنولوژی بی‌سیم بلوتوث کنترل شود.
سرویس دانشگاه جوان آنلاین- مترجم(علی طالبی): محققان به تازگی کپسولی بلعیدنی طراحی کرده‌اند که می‌تواند با استفاده از تکنولوژی بی‌سیم بلوتوث کنترل شود. این کپسول که می‌تواند طوری طراحی شود تا دارورسانی کند، شرایط محیطی را تشخیص دهد و یا هر دوی این موارد، توانایی استقرار در معده و مخابره اطلاعات و پاسخ‌دهی به دستوراتی که از تلفن همراه کاربر دریافت می‌کند را داراست.

این کپسول‌ها که با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی تولید می‌شوند، می‌توانند برای دارورسانی جهت درمان انواع مختلف بیماری به کار برده شوند، خصوصاً در مواردی که دارو‌ها باید به صورت طولانی‌مدت مصرف شوند. این کپسول‌ها همچنین قادرند برای تشخیص عفونت‌ها، عکس‌العمل‌های آلرژیک و اتفاقات دیگر طراحی شوند و سپس دارویی را در پاسخ به این موارد رها کنند.

جیووانی تراورسو محقق طرح می‌گوید: «سیستم ما می‌تواند نظارت و درمان حلقه بسته را میسر سازد، که به موجب آن یک سیگنال می‌تواند به هدایت رهایش یک دارو و یا تنظیم دُز یک دارو کمک کند.»
این دستگاه‌ها همچنین این قابلیت را دارند که برای ارتباط با سایر دستگاه‌های پزشکی پوشیدنی یا قابل کاشت استفاده شوند و می‌توانند اطلاعاتی را که قرار است به تلفن همراه هوشمند بیمار یا پزشک ارسال شود، ادغام کنند. رابرت لنگر دیگر مجری این طرح از دانشگاه‌ام. آی. تی می‌گوید: «ما درباره این نمایش از چاپ سه‌بعدی و اینکه چگونه تکنولوژی‌های بلعیدنی می‌توانند از طریق دستگاه‌های نوین که برنامه‌های بهداشت همراه را تسهیل می‌کنند به مردم کمک کنند، هیجان‌زده هستیم.»

ارتباط بی‌سیم

پژوهشگران در آخرین مطالعه‌شان تصمیم گرفتند تا بسیاری از ویژگی‌هایی را که پیش‌تر توسعه داده‌بودند، با هم ترکیب کنند. در سال ۲۰۱۶ محققان کپسولی ستاره‌ای شکل با شش بازو طراحی کردند که این بازو‌ها قبل از روکش شدن با پوشش نرم کپسول، تا می‌شوند. پس از بلعیده شدن، پوشش کپسول حل می‌شود و بازو‌ها باز می‌شوند و به دستگاه اجازه می‌دهند تا در معده جای بگیرد. به‌طور مشابهی دستگاه جدید پس از بلعیده شدن به صورت Y. شکل باز می‌شود. این شکل به دستگاه این توانایی را می‌دهد که قبل از اینکه به قطعات کوچک‌تر شکسته شود و از دستگاه گوارش عبور کند، حدود یک ماه در معده باقی بماند. یکی از این بازو‌ها شامل چهار محفظه کوچک است که می‌توانند با انواع مختلفی از دارو‌ها بارگذاری شوند. این دارو‌ها می‌توانند با پلیمر‌هایی پوشش داده شوند که به آن‌ها اجازه می‌دهند به صورت تدریجی و طی چند روز رها شوند. محققان همچنین پیش‌بینی می‌کنند بتوانند محفظه‌هایی طراحی کنند که قادر باشند از راه دور و از طریق ارتباط بی‌سیم با استفاده از بلوتوث باز شوند.

این دستگاه همچنین می‌تواند حسگر‌هایی را به همراه داشته باشد که محیط معده را بررسی می‌کنند و اطلاعات را با استفاده از یک سیگنال بی‌سیم بازفرستی می‌کنند. در کار قبلی پژوهشگران حسگر‌هایی طراحی کردند که قابلیت ردیابی علائم حیاتی مانند ضربان قلب و نرخ تنفس را دارا هستند. در این مقاله آن‌ها نشان دادند که کپسول می‌تواند برای نظارت بر دما و انتقال مستقیم این اطلاعات به تلفن همراه هوشمند که به راحتی قابل دسترس است، استفاده شود.

پژوهشگران برای اینکه قادر به ساخت تمامی این عناصر پیچیده باشند تصمیم گرفتند تا کپسول‌ها را به صورت سه‌بعدی چاپ کنند. این روش به آن‌ها اجازه داد تا به راحتی همه بخش‌های مختلف را در ساختار کپسول جای دهند و همچنین بتوانند کپسول را از لایه‌های متناوب پلیمر سخت و انعطاف‌پذیر بسازند که به کپسول کمک می‌کند تا محیط اسیدی معده را تحمل کنند.

محققان می‌گویند: «چاپ سه‌بعدی چند ماده‌ای، یک تکنولوژی تولید با تطبیق‌پذیری بسیار بالاست که قابلیت ایجاد ساختار‌های چند جزئی منحصر به فرد و دستگاه‌های کاربردی‌ای را دارد که با روش‌های متداول قابل تولید نیستند. ما به‌طور بالقوه قادریم دستگاه‌های اکترونیکی بلعیدنی‌ای بسازیم که زمان اقامت آن‌ها در معده می‌تواند بر اساس یک کاربرد پزشکی بخصوص اصلاح شود و این می‌تواند به تشخیص و درمان شخصی‌سازی شده‌ای منجر شود که به طور گسترده در دسترس است.»
منبع: AP
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر