کد خبر: 938686
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
علی رغم آمادگی بسیجیان جهادگر:
بعداز گذشت ۳ ماه از کلنگ زنی آغاز عملیات اجرایی بهسازی و نوسازی روستای لهک هنوز درگیر بروکراسی اداری و درگیری‌های بین بخشی ادارات قرار دارد.
محمدرضا عباسی

وقتی سخن ازمحرومیت به میان می‌آید ،همگان به ناگاه یاد دورافتاده ترین روستاهای کشوردرنقاط مرزی غرب و شرق کشورمی افتیم، درحالی که حتی درذهن انسان هم خطورنمی‌کند که درجوار کلانشهر تهران به عنوان پایتخت کشورمهم واثرگذارایران درمنطقه خاورمیانه، مناطق جمعیتی وجود داشته باشد ، که ساکنین آنها حتی از کمترین امکانات برای گذران زندگی محروم بوده و روزگار خود رابه سختی سپری می کنند.

 روستای لهک که درفاصله۱۰کیلومتری جنوب غربی شهر تهران و درشرقی ترین نقطه شهرستان اسلامشهر واقع شده درحالی تعدادی ازهموطنان عزیزمان را در خود جای داده که به ناچار و با دست تقدیر زمانه به این مکان کوچ کرده  وزندگی مشقت باری را می گذرانند ،به نحوی که غبار محرومیت علاوه بر چهره اهالی، بردر و دیوارساختمان های فرسوده و گلی موجود درروستاچنبره زده و حکایت ناخوشایندی از حال و روز ساکنین آن ها نمایان می سازد.

 سیمای این نقطه جمعیتی با چنین شرایطی دل هرانسان آزاده و میهن پرستی را به درد آورده و حتی روحیه انسان دوستانه هر فردی را برانگیخته تا حدی که سعی می‌کند ،ضمن ابراز همدردی با ساکنین این منطقه در حد توان نسبت به رفع محرومیت از چهره منطقه مساعدت و کمک نماید.

اهالی ساکن در روستای لهک درحالی زندگی روزمره خود را سپری می کنند که، بقایای ساختمان‌های باقی مانده از یک قلعه کهنسال با شرایط غیرایمن وخطرناک و درحال ریزش ،در زمستان های سرد و تابستان‌های گرم به عنوان تنها سرپناه این مردم بوده ودرصورت وقوع یک زلزله با قدرت ۳ریشتر وتخریب این بنا ها، تلفات و خسارات جانی جبران ناپذیری به بار خواهد آمد.

 با توجه به شرایط موجود در این روستا بسیج سازندگی استان تهران با بهره گیری از گروه های بسیجیان جهادگر،متشکل ازمتخصصین و دست اندرکاران با سابقه ومجرب در امر ساخت و ساز تصمیم به بازسازی این روستا نمود.

 دلاورمردان بسیجی جهادگر که در انجام کارهای عمرانی  برای رفع محرومیت با تشکیل گروه های جهادی دستی بر آتش دارند، آماده ارائه خدمات شده و در همین راستا برای احداث ۵۰ واحد مسکونی با حضور جانشین سازمان بسیج مستضعفین، استاندارسابق تهران، مسئول بسیج سازندگی کشور و مقامات استانی و محلی در تاریخ 19شهریور ماه سال جاری طی مراسمی کلنگ آغاز فعالیت عمرانی در این منطقه را به زمین زده شد.

کلنگ آغازعملیات اجرایی این پروژه محرومیت زدایی درحالی به زمین زده شد که بنابر اعلام مسئولین بسیج سازندگی و سپاه پاسداران برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته بود تا همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت ایام الله دهه فجر ساختمان های مسکونی این پروژه تکمیل و در اختیار اهالی منطقه قرار داده شود.

 متاسفانه علی رغم پیگیری های انجام شده و مشاهدات میدانی ازسطح این روستا نه تنها ساختمان های موردنظر احداث نشده ،بلکه هنوزهیچ اقدام عمرانی درمنطقه صورت نگرفته وفقط کلنگ آغاز فعالیت عمرانی به زمین زده شد و بر اساس اطلاعات به دست آمده ،عدم آغاز عملیات اجرایی این طرح درگیر کاغذبازی و بروکراسی اداری در بین ادارات مرتبط و عدم تعیین وضعیت پرونده این طرح است که انتظار می رود با رفع موانع و مشکلات هر چه زودتر نسبت به بازسازی این منطقه اقدامات شایسته ای انجام گیرد.                                                                                                  عدم همراهی و همکاری اداراتی نظیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و جهاد کشاورزی در اجرای طرح و تعیین تکلیف وضعیت موجود و عدم پاسخگویی به استعلامات لازمه، مانع از این شده است که جهادگران بسیجی علیرغم اینکه امکانات و تجهیزات وادوات مورد نیاز درمجموعه برای احداث بناهای مقاوم را آماده و حتی با استقرار کانکس ،کارگاه سازندگی در روستا را ایجاد کرده اند، فرصت خدمتگزاری به جامعه محرومین را از دست  داده و تا زمان صدور مجوز لحظه شماری می کنند تا کارشان را آغاز نمایند.

 سرهنگ غلامی مسئول بسیج سازندگی سپاه سیدالشهدا استان تهران درگفتگویی با خبرنگارما با اشاره به وضعیت ساکنین روستای لهک ،اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده مقرر گردیده بود ،با کمک ومساعدت خیرین و نیکوکاران از زمین مورد نیاز برای احداث ۵۰ واحد مسکونی در روستای لهک در اختیار مجموعه بسیج سازندگی قرار گیرد که، متاسفانه علی رغم پیگیری های انجام شده این امر محقق نشده است .

غلامی افزود : با تجربه های موفقی که گروه‌های جهادی بسیج دراحداث ساختمانهای مسکونی برای نیازمندان در اقصی نقاط کشور ازجمله در روستای سیمون شهرستان اسلامشهر کسب کرده اند ، احداث ۵۰ واحد مسکونی در روستای لهک کار دشواری نبوده و آمادگی لازم وجود دارد تا به محض در اختیار قرار گرفتن زمین مورد نیاز طرح در کمترین زمان ممکن مأموریت خود را آغاز نموده و عملیات عمرانی صورت گیرد.

 وی خاطرنشان کرد : متاسفانه بروکراسی اداری وعدم همکاری برخی ادارات و دستگاه‌های اجرایی مانع از اجرای این طرح شده که می‌طلبد مسئولین امر هم با یک  عزم و اراده جهادی نسبت به رفع مشکلات و موانع سر راه این طرح اقدام نمایند.

سجاد برنجی بخشدار مرکزی شهرستان اسلامشهر هم طی گفتگویی با خبرنگارما ،اظهارکرد: رفع مشکلات ساکنین روستای لهک ابعاد مختلفی داردکه ،همواره مورد توجه دستگاه حاکمیتی منطقه قرار گرفته ودرحدتوان درجهت رفع مشکلات این منطقه اقداماتی صورت گرفته که البته کم اثر بوده است .

وی افزود: مهمترین مسئله ای که باید مورد توجه قرار گیرد ،این است که تدابیری اندیشیده شود تا در صورت رفع مشکل این روستامجددا شاهد شکل گیری کانون های جمعیتی نظیر روستای لهک  در این منطقه نباشیم.

 برنجی با اشاره به اینکه اهالی روستای لهک قریب به اتفاق از بومیان روستاهای اسلامشهر نبوده و از دیگر نقاط کشور به این منطقه مهاجرت کرده‌اند ،بیان کرد:علی‌رغم مسائل و مشکلات موجود و با توجه به وضعیت ساکنین روستای لهک، این وظیفه حاکمیت و دولت است که نسبت به رفع مشکلات به وجود آمده در این منطقه اقدام نماید.

 وی تاکید کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت روستای لهک زیر ۲۰ خانوار بوده و بر اساس قانون، اجرای طرح هادی در این روستا غیرممکن بوده و باید با استفاده از مواد دیگر قانون نسبت به حل مسائل و رفع محرومیت از چهره منطقه اقداماتی صورت گیرد.

 بخشدار مرکزی اسلامشهر با اشاره به اینکه سپاه پاسداران و بسیج سازندگی برای ساماندهی این روستا اعلام آمادگی کرده اند ،افزود: درآخرین جلسه ی ستاد بازآفرینی بافت های فرسوده شهرستان اسلامشهر که در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۹۷ برگزار شد مقرر گردید ،با توجه به قرار گرفتن بخشی از اراضی روستا درخارج از حریم و با اخذ استعلامات لازم و موافقت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و جهاد کشاورزی نسبت به رفع موانع اداری برای بازسازی این روستا و انجام فعالیت عمرانی شاهد آغاز فعالیت گروه های جهادی در منطقه باشیم .

برنجی خاطرنشان کرد : با توجه به روحیه جهادی که درمجموعه مدیریتی شهرستان حاکم شده و نیز با درنظرگرفتن شرایط به وجود آمده ،امیدواریم با رفع موانع و حذف بروکراسی اداری دست و پا گیر  هر چه سریعتر شاهد آغاز عملیات اجرایی بازسازی این منطقه باشیم.

 با حضور مسعودمرسلپور بعنوان فرماندار جدید شهرستان اسلامشهر که با روحیه جهادی در جهت خدمت به مردم و رفع مشکلات شهرستان تلاش می‌نماید ، انتظار می رود که هر چه سریعتر موانع موجود بر سر راه اجرای عملیات عمرانی این طرح  در منطقه برچیده شود تا شاید در آستانه حلول عید سعید نوروز این تعداد از هموطنان ما سال نو را در ساختمان‌های جدید آغاز نمایند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر