کد خبر: 938683
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
گفت وگوی "جوان آنلاین"با رئیس فدراسیون شطرنج در پی مدال آوری پس از ۱۵ سال
تکرار موفقیت بعد از ۱۵ سال برای شطرنج ایران که توسط نسل طلایی کسب شد باعث شد تا عنوان نایب قهرمانی مسابقات انفرادی آسیا نصیب تیم کشورایران شود. رقابت های انفرادی قهرمانی آسیا که به میزبانی ماکاتی فیلیپین برگزار شد ، در نهایت طباطبایی با کسب ۶.۵ امتیاز ضمن کسب عنوان نایب قهرمان، جواز حضور در مسابقات جام جهانی را کسب کرد. فیروزجا دیگر نماینده ما در بخش بلیتس(برق آسا) هم توانست مدال طلا مسابقات را کسب کند.

سرویس ورزشی جوان آنلاین – وحید صابری : تکرار موفقیت بعد از ۱۵ سال برای شطرنج ایران که توسط نسل طلایی کسب شد باعث شد تا عنوان نایب قهرمانی مسابقات انفرادی آسیا نصیب تیم کشورایران شود. رقابت های انفرادی قهرمانی آسیا که به میزبانی ماکاتی فیلیپین برگزار شد ، در نهایت طباطبایی با کسب ۶.۵ امتیاز ضمن کسب عنوان نایب قهرمان، جواز حضور در مسابقات جام جهانی را کسب کرد. فیروزجا دیگر نماینده ما در بخش بلیتس(برق آسا) هم توانست مدال طلا مسابقات را کسب کند.
مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج در گفت وگو با "جوان آنلاین" درباره مدال ملی پوشان شطرنج در فیلیپین گفت:این نوع مسابقات مهمترین مسابقات انفرادی است که برگزار میشود و به دو دلیل مهم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.اول این که این مسابقات جام جهانی بود و نکته دوم که بسیار هائز اهمیت است این که این مسابقات ورودی به مسابقات قهرمانی جهان است.
وی افزود: امروزه کشورهایی مثل چین و هند در رشته ای مثل شطرنج حرف اول و آخر را می زنند برای همین وقتی بچه های ما می تواند پیش آنها مدال آوری کنند یعنی اینکه نسل جوان ما یک نسل طلایی هستند که این گونه می توانند افتخارآفرینی کنند. واقعیت این است که ما فاصله زیادی با کشور چین و هند داریم اما می دانیم که راه طولانی را باید با جهش طی کنیم. بچه های ما خوشبختانه بسیار با استعداد هستند و به نظر من دونمایی بسیار خوبی خواهند داشت .محمد امین طباطبایی فقط ۱۷ سال دارد و توانستن نایب قهرمان شود، فیروزجا با ۱۵ سال سن توانست مدال طلا را کسب کند و این یعنی این که بچه ها چقدر پیشرفت خوبی در این چند سال اخیر داشته اند. در کل مدال آوری شطرنج بازان کشورمان در بین غول های دنیا شاهکار بود
 رئیس فدراسیون شطرنج با اشاره با ینکه ما چهار نماینده به این رقابتها اعزام کردیم افزود: در این مسابقات ما چهار نماینده داشتیم .محمد امین طباطبایی برابر "وی یی" چینی با ریتینگ ۲۷۲۸ به تساوی رسید. اوبا این تساوی ضمن کسب ۶.۵ امتیاز(هم امتیاز با قهرمان) و ایستادن در دوم مسابقات انفرادی آسیا ، مجوز حضور در جام جهانی را کسب کرد.این بهترین عنوان شطرنج ایران در رقابت های انفرادی آسیا است. پیش از این یکبار در سال ۲۰۰۳ (قطر) احسان قائم مقامی توانسته بود عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کند.شطرنج بازان مرد ایران تا به امروز موفق به کسب عنوان قهرمانی مسابقات انفرادی آسیا نشده اند و فقط در رده بانوان آتوسا پورکاشیان و میترا حجازی پور سابقه کسب عنوان قهرمانی در رقابت های انفرادی آسیا را دارا گرفته اند. دیگر نماینده کشورمان پرهام مقصودلو هم در برابر "ویدیت" با ریتینگ ۲۷۰۱ به تساوی رسید. با این تساوی مقصودلو با ۶ امتیاز و ایستادن در رده هفتم آسیا به کار خود در این رویداد پایان داد. مقصودلو پیش از این با قهرمانی در مسابقات قهرمانی جوانان جهان مجوز حضور در جام جهانی را کسب کرده بود.احسان قائم مقامی و علیرضا فیروز جا نیز در دور پایانی برابر حریفان خود صاحب برتری شدند تا هر دو در  مجموع امتیازات خود را به عدد 5.5 برسانند. در پایان این مسابقات فیروز جا شانزدهم و قائم مقامی نوزدهم شد.مبینا علی نسب تنها نماینده زن ما در این مسابقات در دور آخر برابر نماینده فیلیپین به تساوی رسید تا با کسب 4 امتیاز در رده بیست و پنجم آسیا قرار گرفت. در بخش بلیتس(برق آسا) علیرضا فیروزجا در رقابت های بلیتس(برق آسا) بدون باخت (۶ پیروزی و ۳ تساوی) با ۷.۵امتیاز مقتدرانه به مقام قهرمانی رسید. پدیده شطرنج ایران در دور هشتم لی کوانگ لیم ویتنامی بخت نخست قهرمانی با ریتینگ ۲۷۴۹ را شکست داد.محمد امین طباطبایی دیگر نماینده ایران هم با وجود باخت غیرمنتظره دور نخست با ۷ امتیاز نایب قهرمان شد. طباطبایی پیش از این در بخش استاندارد نیز صاحب عنوان باارزش نایب قهرمانی شده بود. احسان قائم مقامی و پرهام مقصودلو نیز در رقابت های بلیتس(برق آسا) حضور داشتند اما در نهایت به جایگاه ۱۴ و ۲۱ بسنده کردند.
رئیس فدراسیون شطرنج درادامه خاطر نشان کرد: از دو سال پیش ما همواره سعی کردیم با برگزاری تورنمنت وحضور در مسابقات مختلف بین المللی باعث تجربه اندوزی بچه ها شویم. مدتی پیش مسابقات جام ستارگان را در ایران در انزلی برگزار کردیم که بچه ها با بزرگان این رشته ، پنجه در پنجه بیفتند و دانش خود را بالا ببرند.هدف ما برگزاری و فراهم آوردن میدان های بزرگ برای شطرن بازان است .
پهلوان زاده درباره جذب مربیان مطرح دنیا اظهار داشت: ما به خاطر بضاعت مالی خیلی نمی توانیم از مربیان درجه یک دنیا بهره ببریم اما چند سالی است با ایوان سوکولوف مربی سرشناس هلندی بهره می ببریم. البته با این مربی مقطعی کار می کنیم و هر فصلی حدودا ۲۰ روز در خدمت تیم ملی هستند. کلا مربیان بزرگ دنیا خیلی دوست ندارند به طور دائم یا حتی ۶ ماه در کشوری حضور پیدا کنند و ایوان هم ازاین قضیه مستثنی نیست. ایوان هم در کشورش تدریس و کند و هم کتاب می نویسد برای همین برای او هم بهتر است که با این شیوه در ایران کار کند.
وی درپاسخ به "جوان آنلاین" درباره اینکه آیا حضور ده - بیست روزه ایوان سوکولوف می تواند  برای ملی پوشان مثمر ثمر باشد اظهار داشت: قطعا این موضوع تاثیر گذار بوده ، بچه های ما آنقدر با استعداد هستند که درهمان فرصت محدود هم از حضور ایوان بهترین بهره ممکن را ببرند ، ضمن این که این مربی هلندی با برنامه ایی که در غیابش برای شطرنج بازان می دهد از نحوه تمرینات آنها باخبر است. بچه ها هم اگر مشکلی یا کاری داشته باشند از طیق فضای مجازی و اینترنت با او در ارتباط هستند.
  رئیس فدراسیون شطرنج با اشاره به اینکه ما پیشرفت زیادی در چند سال گذشته در شطرنج داشتیم اظهار داشت: شطرنج رشته ای تک مدال است و طول قهرمانی آن زیاد و شاید به ۱۰ سال طول بکشد. مهمترین عنوانی که ما در شطرنج کسب کرده ایم در رده زیر ۱۸ سال یک عنوان قهرمانی است و در رده زیر ۲۰ سال چند ماه پیش مقصودلو کسب کرد که درترکیه توانست قهرمان شود.
وی درباره برنامه بعدی شطرنج بازان خاطر نشان کرد: یک هفته دیگر مسابقات بلیتس یا همان برق آسا در کشورروسیه برگزار خواهد شد که از ایران ما چهار نماینده حضور خواهیم یافت. از آقایان فیروزجا، مقصودلو و قائم مقامی حضور خواهند یافت و از خانم ها هم خادم شریعه در این مسابقات رقابت خواهد کرد.
پهلوان زاده درباره دیدارش با مشاور رئیس فدارسیون جهانی شطرنج گفت: این دیدار جهت نحوه همکاری فدراسیون شطرنج ایران و فدراسیون جهانی (فیده) بحث و گفت و گو شد.این دیدار در شرایطی صورت گرفت که دو هفته قبل و در پی توافق فیده با کنفدراسیون شطرنج آسیا، مقرر گردید سه ایرانی به عضویت کمیسیون های فدراسیون جهانی درآیند.در کل آینده خوبی در انتظار شرنج ایران است و امیدوارم این نسل طلایی بتوانند در افتخارآفرینی های زیادی برای کشورمان داشته باشند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار