کد خبر: 938566
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
رییس دانشگاه اصفهان:
رییس دانشگاه اصفهان گفت: ۱۵ درصد از بودجه سالانه دانشگاه‌ها باید به پژوهش اختصاص یابدو امسال بودجه اختصاصی دانشگاه حدود ۳۸۰ میلیارد ریال پیش بینی شده که باید ۱۵ درصد آن از محل درآمد‌های پژوهشی تامین شود.

رئیس دانشگاه اصفهان همچنین بیان کرد: رویکرد دانشگاه به کارآفرینی و مسأله محور کردن تحقیقات رویکرد خوبی تعریف شده و موفقیت‌های خوبی نیز در این زمینه کسب شده است، پایان‌نامه‌های زیادی احصا شده که در حوزه سرمایه‌ها و معضلات اجتماعی کار شده است

جانشین استاندار اصفهان در ستاد هفته پژوهش و فناوری استان اصفهان از آرش شاهین استاد گروه مدیریت دانشگاه اصفهان یکی از اساتید دانشگاه اصفهان در زمینه علوم انسانی به خاطر فعالیت‌ها و کمیت و کیفیت بروندادهای پژوهشی به خصوص در بعد بین‌المللی به عنوان پژوهشگر برگزیده کشوری انتخاب شده که از وی در سطح کشور تجلیل خواهد شدرییس دانشگاه اصفهان و جانشین استاندار درآستانه هفته پژوهش اظهار داشت: پژوهش و تحقیق یک رکن حیاتی برای حیات دانشگاه‌های کشور و خود کشور است، اگر تحقیق و پژوهشی وجود نداشته باشد توسعه‌ای کشور رقم نخواهد خود، پژوهش فرصت‌هایی برای حرکت رو به جلو و توسعه ایجاد می‌کند.

هوشنگ طالبی گفت: ایجاد مراکز مشترک پژوهشی از راهکارهای تقویت ارتباط بین دانشگاه، سازمان ها و صنعت بویژه در بخش تحقیق و فناوری است

وی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان تاکنون با همکاری چند واحد صنعتی بزرگ و نهادها اقدام به راه اندازی چنین واحدهایی کرد، خاطرنشان کرد: آزمایشگاه مشترک این دانشگاه و مرکز تحقیقات اُپتیک یکی از آنهاست.

رئیس دانشگاه اصفهان همکاری با فولاد مبارکه و اتاق بازرگانی اصفهان را نیز از جمله این ارتباط ها خواند و اظهارداشت: تا کنون چند همایش مشترک با این نهادها از جمله درباره همکاری با واحدهای کوچک و متوسط کره جنوبی برگزار شده است

وی یکی از شهرک های صنعتی اصفهان از موضوع همکاری با واحدهای کوچک و متوسط کره جنوبی استقبال کرده و این نشانه خوبی برای نتیجه دادن چنین روابطی است

طالبی با اشاره به اینکه دولت در قالب بودجه عمومی و سالیانه به دانشگاه اصفهان بودجه اختصاص می‌دهد، گفت: 15 درصد از بودجه عمومی سالیانه را دانشگاه‌های جامع باید به پژوهش اختصاص دهند که دو قسمت شامل بودجه‌های عمومی و اختصاصی می‌شود؛ 38 میلیارد تومان بودجه اختصاصی در سال 97 بوده است که 15 درصد آن در امر پژوهش صرف شده است.

جانشین استاندار اصفهان در ستاد هفته پژوهش و فناوری استان اصفهان ادامه داد: 4 میلیارد تومان هم قرارداد پژوهشی داشتیم سال گذشته و امسال پیش‌بینی این است که این رقم تا 6 میلیارد تومان افزایش پیدا کند، بودجه عمومی دانشگاه اصفهان در مصوب سال 97 در قسمت هزینه‌ای 186 میلیارد تومان و در تملک دارایی 11 میلیارد تومان بوده است

طالبی به تشکیل صندوق سرمایه گذاری در دانشگاه اصفهان اشاره و تصریح کرد: این صندوق بین دانشگاه و صندوق سرمایه گذاری استان مشترک است و با بودجه اولیه 50 میلیارد ریال به ایده های تحقیقاتی در جهت رفع مشکلات استانی کمک مالی می کند.

رییس دانشگاه اصفهان مهمترین زیرساخت های مورد نیاز برای تحقیقات را نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات، فرهنگسازی در بین بخش های اقتصادی، خدماتی و صنعتی و ارتباط دانشگاه ها با دنیا عنوان کردو گفت: اعضای هیات علمی و دانشجویان ما دارای تجربه و ایده های کافی در این بخش هستند و کمبودهای سایر بخش های را جبران می کنند.

رییس دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه که پروژه هاوتحقیقات علمی این دانشگاه در سه سال اخیر رو به رشد بوده و رتبه جهانی دانشگاه ارتقا یافته است افزود: این مجموعه رویکرد جدیدی را برای پژوهش در بخش علوم انسانی و انتشار مقاله های علمی آن در پیش گرفت و انتشار مقاله های آن در نشریه های بین المللی افزایش یافت.

طالبی، میزان درآمدهای پژوهشی این دانشگاه در سال گذشته را حدود 45 میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: پیش بینی ما برای امسال نزدیک به 60 میلیارد ریال است

رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه تا کنون 900 تحقیق در زمینه سرمایه اجتماعی توسط خوشه این دانشگاه احصاء و جمع آوری

شده است، اضافه کرد: این تحقیقات تا کنون به صورت پراکنده و جزیره ای انجام می شد اما تلاش می شود با تجمیع آنها در خوشه فکری، دستاوردها و یافته های جدید استخراج شود.

وی موضوع های مطرح شده در این خوشه را مسائل مربوط به سرمایه های اجتماعی از جمله هویت ملی، امید و امنیت ملی خواند.
وی درادامه میزان بودجه عمومی دانشگاه در بخش هزینه را یکهزار و 860 میلیارد ریال و در تملک دارایی را 110 میلیارد ریال عنوان و تصریح کرد: 15 درصد بودجه هزینه ای به بخش پژوهش تعلق می گیرد.

رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه 50 درصد بودجه تملک دارایی نیز برای خرید تجهیزات مورد نیاز هزینه می شود، ادامه داد: 70 درصد آن برای تجهیزات و امکانات مورد نیاز پژوهشی است..

رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه 15 درصد از بودجه سالانه دانشگاه ها باید به پژوهش اختصاص یابد، گفت: امسال بودجه اختصاصی دانشگاه حدود 380 میلیارد ریال پیش بینی شده که باید 15 درصد آن از محل درآمدهای پژوهشی تامین شود.

طالبی، یکی دیگر از رویکردهای این دانشگاه در بخش پژوهش و فناوری را توجه به کارآفرینی و مسئله محور کردن تحقیقات عنوان و خاطرنشان کرد: در این زمینه پنج خوشه تحقیقاتی و فکری در دانشگاه های کشور شکل گرفته که یکی از آنها با موضوع ' سرمایه اجتماعی' در دانشگاه اصفهان است.

وی با اشاره به افزایش قراردادهای پژوهشی در این دانشگاه، تصریح کرد: تحقیقات مشترکی نیز با برخی دانشگاه های خارجی مانند مارلبورگ و برلین آلمان، استراسبورگ فرانسه و استرالیا در حال اجراست.

اصفهان با حدود 170 دانشگاه و مرکز آموزش عالی و 280 هزار دانشجوی در حال تحصیل و 660 عضو هیات علمی دومین استان دانشگاهی برتر کشور است.

شایان ذکراست 24تا 30 آذرماه امسال هفته پژوهش و فناوری نامگذاری شده است و شعار این هفته 'پژوهش هدفمند، فناوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی ' می باشد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار