کد خبر: 938504
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
سرخوردگان املاكشان را به حراج گذاشته‌اند
رفتار‌های هتاکانه مأموران مرزی گــرجستان و همچنین ایجاد مانع در مسیر نقل و انتقالات مالی، رؤیای خرید ملک در گرجستان را به کابوسی برای ایرانیان تبدیل کرده‌است.
جعفر تكبيری
رفتار‌های هتاکانه مأموران مرزی گــرجستان و همچنین ایجاد مانع در مسیر نقل و انتقالات مالی، رؤیای خرید ملک در گرجستان را به کابوسی برای ایرانیان تبدیل کرده‌است.
درست از زمانی که گرجستان با اجرای برنامه لغو روادید برای ایرانیان به یک مقصد جذاب برای گردشگران داخلی تبدیل شد، سود جویان زیادی به سمت فروش املاک به ایرانیان با هدف اخذ اقامت رفتند تا نرخ رشد این کشور را بالا ببرند، در مقابل همین اتفاق باعث شد سرمایه زیادی از ایران به سمت گرجستان برود و کارشناسان بانک مرکزی همین سرمایه‌گذاری ایرانیان را در املاک کشور‌های همسایه یکی از دلایل مهم شکل‌گیری بحران‌ارزی معرفی کردند. در آن روز‌ها این خروج سرمایه به سمت گرجستان به یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران کشور تبدیل شده‌بود و به‌رغم تمام هشدار‌هایی که در خصوص خطرات سرمایه‌گذاری در گرجستان منتشر شد، این موضوع نتوانست روند خروج ارز از کشور را برای خرید ملک متوقف کند، چراکه سراب زیبای اخذ اقامت کشوری که گفته می‌شود در آینده به اتحادیه اروپا می‌پیوندد، اجازه تفکر را از سرمایه‌گذاران ایرانی در گرجستان ربوده‌بود. در این میان تبلیغات گاه و بی‌گاه شبکه‌های ماهواره‌ای و همچنین تبلیغات گسترده دلالان مسکن در شبکه‌های اجتماعی نیز خود دلیل مضاعفی شده‌بود که قدرت تفکر از خریداران ملک در خارج از کشور گرفته شود. جالب اینجا بود که بر اساس قوانین گرجستان، خرید ملک هیچ حقی برای اخذ شهروندی این کشور ایجاد نمی‌کند و فقط به واسطه این سرمایه‌گذاری، مجوز بلند‌مدت تردد در این کشور دریافت می‌شود؛ مجوزی که عملاً هیچ حقوقی از شهروندان گرجستان در آن گنجانده نشده‌است.

حربه‌ای که دلالان می‌زدند
در این بین، دلالان برای ترغیب خریداران ملک در گرجستان، به آنان پیشنهاد خرید اقساطی ملک را در گرجستان می‌دادند. در این شیوه با پرداخت پیش‌قسطی، ملک به این افراد تحویل داده می‌شد و ماهانه نیز مبالغ مختلف حدود ۵۰۰ دلار به بالا به عنوان قسط به بانک پرداخت می‌شد. دلالان در این خصوص پیشنهاد می‌کردند که با توجه به نرخ بالای سود بانکی در ایران، متقاضیان خرید ملک در گرجستان تمامی اموال خود را در ایران بفروشند و با سپرده‌گذاری در بانک‌های داخلی، سود ماهانه آن را به دلار تبدیل و در ازای اقساط پرداخت کنند، روشی که ایرانیان آن را در ترکیه و کانادا نیز به‌کار گرفتند. متأسفانه این شیوه متقاضیان زیادی در داخل ایران پیدا کرد و بخشی از شبکه بانکی کشور این روز‌ها عملاً در حال پرداخت اقساط املاک ایرانیان در گرجستان، ترکیه و کانادا است.

وقتی ورق برمی‌گردد
اما به یکباره در عرض کمتر از چند ماه ورق برگشت و رؤیای اخذ اقامت در گرجستان به کابوسی برای خریداران تبدیل شد. درست پس از خروج امریکا از برجام و فشار ایالات‌متحده به گرجستان برای ایجاد محدودیت علیه ایرانیان، رفتار مقامات این کشور با هموطنانمان به یکباره تغییر کرد. بر این اساس، حساب بانکی تجار ایرانی در گرجستان مسدود و محدودیت‌های شدیدی برای گشایش حساب ایرانیان در این کشور اعمال شد. علاوه بر این روند صدور مجوز تردد برای ایرانیانی که ملک در گرجستان خریده بودند هم متوقف شد. همچنین موج عدم پذیرش ایرانیان برای ورود به این کشور شکل گرفت و ایرانیان که حتی برای تفریح به گرجستان می‌رفتند با رفتاری زننده به کشور عودت داده می‌شدند. اوج این اتفاق مربوط به ضرب و شتم یک خانم ایرانی در فرودگاه تفلیس بود که از قضا این فرد قربانی خرید ملک در گرجستان شده بود، چراکه این خانم ایرانی هنگام ورود به فرودگاه تفلیس به جای ارائه رزرو هتل جهت دریافت مجوز ورود، کلید و قبض گاز خانه‌ای را که در تفلیس خریداری کرده‌بود، به افسران گذرنامه این کشور ارائه می‌دهد و پلیس این کشور نیز این مدارک را برای ارائه مجوز ورود به این کشور کافی نمی‌داند و پس از شکل‌گیری یک نزاع در داخل فرودگاه، این فرد را به ترکیه که مبدأ حرکتش بود، باز می‌گرداند.

چوب حراج به املاک ایرانیان خورد
پس از شکل‌گیری تمامی این اتفاقات و بر باد رفتن رؤیای اخذ اقامت در گرجستان، حالا ایرانیان سر خورده از خرید ملک در این کشور که به بن بست دولت این کشور خورده‌اند، تلاش خود را برای فروش املاک و زنده کردن بخشی از دارایی‌شان آغاز کرده‌اند. به نحوی که این روز‌ها بخش مهمی از آگهی‌های سایت‌هایی همچون دیوار و شیپور به فروش املاک این افراد اختصاص پیدا کرده‌است. جالب اینجاست که این افراد برای جلوگیری از ضرر بیشتر، حتی راضی شده‌اند، املاک خود را زیر قیمت هم بفروشند؛ چراکه این روز‌ها شایعه‌ای عجیب در دل تفلیس آنان را دچار تشویش کرده که می‌گوید: «دولت جدید گرجستان، به تأسی از فشار‌های امریکا قصد دارد دارایی‌های ایرانیان را مسدود و مصادره کند.»
با این حال همچنان بازار دلالی سودجویان در گرجستان داغ است و این افراد می‌کوشند املاکی را که زیر قیمت از ایرانیان پشیمان خریده‌اند، بالاتر از قیمت به دیگر شهروندان ایرانی بفروشند و همچنان جیب‌های خود را از ناآگاهی برخی هموطنان پر کنند. در همین حال باید گفت که متأسفانه روند خروج سرمایه از کشور به مقصد گرجستان و ترکیه همچنان ادامه دارد و رسانه‌های فارسی زبان و شبکه‌های اجتماعی هنوز در حال تبلیغ برای این سراب برباد رفته هستند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خسرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
2
1
خوب به سرشان آمده
Sima
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
0
سلام تو رو خدا یه فکری برای اموال از دست رفته ایرانیا کنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار