کد خبر: 938469
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۲
درآمد‌های نجومی به مانعی بزرگ برای حذف پردیس‌های پولی تبدیل شده است
دوره‌های پردیس‌های خودگردان دوره‌هایی هستند که با شهریه اداره می‌شوند. این دوره‌ها از قبل برقرار شده‌اند و تا زمانی که مشتری داشته و برای دانشگاه صرفه مالی داشته باشند، دانشگاه‌ها آن دوره‌ها را حفظ می‌کنند.
ابراهیم مشیریان
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: چندی پیش خبری از سوی معاون آموزشی وزارت علوم منتشر شد که حکایت از توقف راه‌اندازی دوره‌های جدید در پردیس‌های پولی دانشگاه‌ها داشت، البته به گفته مجتبی نیاسر این توقف تا زمان بازنگری سیاست‌های پذیرش دانشجو در این پردیس‌ها ادامه می‌یابد و پس از اصلاح سیاست‌ها، دوره‌های جدیدی راه‌ا‌ندازی می‌شوند.

دوره‌های پردیس‌های خودگردان دوره‌هایی هستند که با شهریه اداره می‌شوند. این دوره‌ها از قبل برقرار شده‌اند و تا زمانی که مشتری داشته و برای دانشگاه صرفه مالی داشته باشند، دانشگاه‌ها آن دوره‌ها را حفظ می‌کنند.

مدار صفر درجه

وزیر علوم هم به تازگی خبر داده بود که با توجه به ظرفیت بالای دانشگاه‌ها در دوره‌های بدون شهریه و روزانه این دوره‌ها به تدریج تعدیل می‌شود. به گفته منصور غلامی این دانشجویان نیز مانند سایر دانشجویان از مرحله آزمون و پذیرش می‌گذرند. پیش از این مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم از بازنگری فعالیت پردیس‌های دانشگاهی خبر داده بود. وی یادآور شده بود وزارت علوم در حال تدوین راهکار قانونی است تا این پردیس‌ها بتوانند براساس مأموریت اصلی که از ابتدا برای آن‌ها تعریف شده بود به فعالیت خود ادامه دهند. معاون آموزشی وزارت علوم تأکید کرده بود دستگاه آموزش عالی باید نظارت جدی‌تری بر مراکز اقماری تحت عنوان پردیس‌ها که توسط دانشگاه‌های خوب کشور تأسیس می‌شوند داشته باشد تا در مدار خود ادامه فعالیت دهند.

روند نزولی پردیس‌ها

موضع‌گیری این مقام مسئول وزارت علوم و حمایت تلویحی او از ادامه فعالیت پردیس‌های پولی درشرایطی انجام می‌شود که پردیس‌های خودگردان که در سال ۹۰ (با عنوان پردیس بین‌الملل) با هدف ایجاد ظرفیت‌های جدید و جلوگیری از خروج ارز از کشور و جذب دانشجویان بین‌المللی آغاز به کار کردند هرسال از اهداف اصلی خود دورتر و کم‌کم به مکانی برای دریافت آسان مدرک مقطع ارشد و دکتری دانشجویان متمول و دیگر افراد تبدیل شدند. دراین میان با توجه به روند نزولی این پردیس‌ها در تحقق اهداف تعریف شده‌شان و فاصله گرفتن از سیاست‌های اصلی درسال ۹۳ و درحالی که سه سال از فعالیت این پردیس‌ها می‌گذشت، وزارت علوم درصدد اصلاح ساختار و اعمال تغییراتی در سیاست‌های پذیرش دانشجو دراین دانشگاه‌ها برآمد.

عزم جدی ندارند

به عبارت دیگر و با استناد به اظهارات معاون آموزشی وزارت علوم و شخص وزیر وقت علوم درباره تکلیف پردیس‌های پولی به نظر می‌رسد این وزارتخانه نه تنها خواستار رسیدگی به شکایات دانشجویان مبنی بر زیرسؤال رفتن عدالت آموزشی نیست، بلکه عزمی جدی هم برای ساماندهی وضعیت کنونی پردیس‌های پولی دانشگاه‌ها ندارد.

نباید غافل ماند منفعت مالی این پردیس‌ها برای دانشگاه و وزارت علوم موجب شده است برنامه‌ای جدی برای بهبود ساختار این دانشگاه‌ها ریخته نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر