کد خبر: 938338
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۷
گم شدن هویت کالبدی ارزشمند در هیاهوی شهری
هویت دادن به کالبد شهری می‌تواند رخداد‌های مهم و با ارزش را بیش از پیش زنده نگه‌دارد، در این میان هستند معابری که محل شکل‌گیری حوادث مهم هستند ولی در هیاهوی شهری گم‌شده‌اند.
سرویس ایران‌شهر جوان  آنلاین: هویت دادن به کالبد شهری می‌تواند رخداد‌های مهم و با ارزش را بیش از پیش زنده نگه‌دارد، در این میان هستند معابری که محل شکل‌گیری حوادث مهم هستند ولی در هیاهوی شهری گم‌شده‌اند. خیابان ۱۶ آذر یکی از این مکان‌هاست که متأسفانه هیچ المان یا نمادی که نشان دهد چه اتفاقی در روز ۱۶ آذر رخ داده است، در این خیابان وجود ندارد و باید دانست حادثه ۱۶ آذر در همان خیابان ۱۶ آذر نیز گم شده است!

دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی زیبایی و حفظ هویت شهری و محله‌ای با حرکت کنُد در حال پررنگ کردن هویت‌های گم شده در کالبد شهری هستند تا هویت و ارزش اتفاقات را در این مکان‌ها زنده کنند. گام برداشتن به سوی نشان دادن هویت این مکان‌ها که در تاریخ معاصر و گذشته این شهر نقش آفرین بوده‌اند به نوعی زنده کردن تاریخ شهر برای نسل حاضر و آیندگان شهر ضروری و لازم است. در این میان متأسفانه بسیاری از المان‌های شهری که هویت شهر را تشکیل می‌دهند به حال خود رها شده‌اند و حالا شورا در این مسیر آهسته آهسته گام برداشته است تا کاری انجام دهد. احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران از نبود المان مربوط با روز دانشجو در خیابان ۱۶آذر انتقاد کرد و با بیان اینکه وضعیت خیابان ۱۶ آذر با اینکه ۶۵ سال از حادثه‌ای که در دانشگاه تهران در روز ۱۶آذر رخ داد، می‌گذرد، اما از این حادثه تنها یک نام بر خیابان ۱۶ آذر باقی مانده است گفت: این اتفاق در حالی است که مصوب شده نماد یا المانی در مورد نامگذاری‌ها در همان محل نصب شود. برهمین اساس است که نامگذاری کوچه یا خیابان‌ها همراه با تصویری از فردی است که نامش بر آن محل نهاده شده است.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه متأسفانه علاوه بر نبود نشانی از حادثه ۱۶ آذر در این خیابان، شاهد اعتراض اهالی نسبت به شرایط نامناسب معبر‌ها و کوچه‌های این خیابان نیز هستیم، ادامه داد: متأسفانه نیمه‌کاره ماندن عملیات عمرانی، تاریکی خیابان‌ها، تخریب گذرگاه‌ها و... سبب شده است خیابان ۱۶ آذر بیشتر شبیه متروکه‌ای دلهره‌آور شود که کمتر کسی جرئت کند در نیمه‌های شب از آنجا عبور کند و این «شب مردگی» در حالی دامان یکی از خیابان‌های مرکزی شهر را گرفته است که در گذشته‌ای نه چندان دور این خیابان، ساختمان‌های ارزشمندی داشت، اما حالا به بهانه تأمین پارکینگ این ساختمان‌ها که حافظه تاریخی شهر بودند، تخریب و به فضای بی‌دفاع شهری بدل شدند.

وی با بیان اینکه باید برای احیای خیابان ۱۶ آذر فکری کرد، گفت: تجربه موفق خیابان ۳۰تیر می‌تواند در این خیابان تکرار شود و با ایجاد روشنایی، مناسب‌سازی معابر، احیای اماکن فرهنگی، علمی و دانشجویی این خیابان را دچار تحول کنیم. مسجدجامعی افزود: می‌توانیم با کمک شهردار تهران که هم شهرساز است، هم دانش آموخته و استاد دانشگاه تهران، این خیابان را در کوتاه‌مدت به «راسته علمی ـ. دانشجویی» تبدیل کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار