کد خبر: 938277
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: به برکت انقلاب اسلامی امروز ۲۰۰ دانشمند در سطح دانشمندان برتر دنیا داریم.

به گزارش جوان آ‌نلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، مخبر دزفولی در سی و پنجمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با عنوان «علم و نخبگان» با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه اظهار کرد: آذر ماه، بهار دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شود که ابتدای آن با هفته بسیج آغاز، سپس 16 آذر روز دانشجو، 19 آذر سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در نهایت 27 آذر نیز سالروز وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی با اشاره به اینکه از دهه 80 که نقشه جامع علمی کشور طراحی شد، برنامه‌ریزیهای علمی دارای یک نقشه راه شد، تصریح کرد: ذیل نقشه جامع علمی کشور هدف‌گذاریهای بسیاری برای برنامه‌های علمی کشور از قبیل مرجعیت علمی شدن، تحول در آموزش، ورود در عرصه فناوری، تحقق اقتصاد دانش بنیان و برقراری مراودات علمی بین المللی ایجاد شد.

مخبر دزفولی با اشاره به تلاشهای ایران اسلامی برای مرجع علمی شدن در جهان گفت: ایران امروز در بسیاری از رشته‌های علمی در سطح منطقه دارای جایگاه اول است که راه دستیابی به این مرجعیت با افزایش دانشگاه‌های کشور از 223 دانشگاه سال 57 به 2859 دانشگاه در سال 94، هموار شده است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از 223 دانشگاه سال 57 تنها 27 دانشگاه جامع در کشور موجود بود اما امروز 200 دانشگاه جامع در وزارت علوم و 60 دانشگاه جامع در وزارت بهداشت در کشور فعال است.

وی تصریح کرد: ایران قبل از انقلاب هیچ دانشگاهی در رتبه‌بندی جهانی نداشت اما براساس رتبه‌بندی تایمز در سال 2018، ایران اسلامی دارای 18 دانشگاه برتر در میان دانشگاه‌های برتر بین المللی دنیاست.

مخبر دزفولی ادامه داد: 98 درصد تولید علم دانشگاه تهران بعد از انقلاب محقق شده‌ است یعنی تنها 2 درصد تولید علم این دانشگاه در قبل از انقلاب بوده است و در دانشگاه شریف نیز تنها یک درصد تولید علم قبل از انقلاب صورت گرفته‌ است و 99 درصد این تولید بعد از انقلاب بوده است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: قبل از انقلاب، از دانشمندان ایرانی در سطح یک جهان اطلاعی نداشتیم، اما به برکت انقلاب اسلامی امروز 200 دانشمند در سطح این دانشمندان برتر دنیا داریم.

وی با بیان اینکه توجه به اهمیت دادن به نخبگان قبل از انقلاب رواجی نداشت، گفت: بعد از انقلاب اسلامی با تاسیس بنیاد ملی نخبگان توجه ویژه‌ای به این قشر صورت گرفت به طوری که امروز 12 هزار نخبه مورد حمایت این بنیاد است.

مخبر دزفولی گفت: قبل از انقلاب اسلامی تنها 180 هزار دانشجو در کشور وجود داشت که از این تعداد نیز 40 درصد در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل می‌کردند اما بعد از انقلاب اسلامی از جمعیت بیش از 4 میلیونی دانشجویان کشور تنها یک درصد در خارج از کشور تحصیل می‌کنند که از این تعداد نیز تنها یک درصد در دانشگاه‌های برتر دنیا مشغول تحصیل هستند یعنی بهترین دانشجویان کشور در داخل مشغول تحصیل هستند.

دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نرخ ماندگاری دانشجویان خارج از کشور ایران گفت: تنها 15 درصد دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج در همان کشور‌ها باقی می‌مانند و 85 درصد برای کار و فعالیت راهی کشورمان می‌شوند.

وی با اشاره به کسب عناوین برتر جوانان ایرانی در المپیاد‌های علمی افزود: یکی از ملاکهای مرجعیت علمی شدن کسب عناوین در رقابتهای علمی جوانان کشور با استعداد‌های برتر دنیاست که امروز جوانان ایرانی در رشته‌های ریاضی، فیزیک، رایانه، زیست شناسی و ... با ضریب هوشهای بالا مدا‌لهای برتر را کسب می‌کنند به طوری‌که بعد از انقلاب اسلامی موفق به کسب 669 مدال در المپیاد‌های علمی شده‌ایم.

مخبر دزفولی با بیان اینکه به رشته ریاضی در کشور کم توجهی می‌شود، گفت: در کشور تنها 20 درصد دانش‌آموزان از رشته ریاضی فارغ التحصیل می‌شوند، اما علی‌رغم این کم‌توجهی، ایران اسلامی در رشته ریاضی در منطقه دارای رتبه نخست است و در سطح دنیا نیز دارای رتبه 4 هستیم یعنی مغز‌های ریاضی متعددی در کشور وجود دارد که می‌توانند پایه ساخت و ساز‌های آینده و پیشرفت کشور باشند.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: ایران به برکت انقلاب اسلامی امروز جزء باشگاه فضایی جهان است یعنی قادر به ساخت ماهواره، ماهواره بر، پرتاب آن، ارزیابی و همچنین اعزام موجود زنده به جهان است.

وی ادامه داد: ایران اسلامی به سمت مرجعیت علمی شدن در حرکت است، زیرا کشور جزء 13 کشور دنیاست که دارای چرخه سوخت هسته‌ای شده است و توان تولید سلولهای بنیادین را نیز داراست که یکی از پایه‌های آینده زیست فناوری به حساب می‌آید و ما امروز رتبه 15 در زمینه سلول‌های بنیادین را دارا هستیم و اخیرا نیز یکی از دانشمندان ایرانی در این زمینه یکی از جوایز برتر دنیا را به دست آورد.

مخبر دزفولی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب، دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران همواره مورد تحریم بوده‌اند، گفت: با وجود تمامی این سختیها، ایران به توانایی صادرات علم و خدمات فنی رسیده‌است که صادرات کشور در این عرصه بالغ بر 4 میلیارد دلار بوده است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رتبه ایران در جایگاه‌های علمی و استنادی افزود: ایران اسلامی در زمینه مقالات استنادی دارای رتبه 22، در زمینه مقالات داغ دارای رتبه 24 و در زمینه مقالات پراستناد نیز دارای رتبه 20 جهان است یعنی کشور سهم قابل توجهی در زمینه تولید علم جهان داراست البته این موفقیت نیز علی رغم تمامی هزینه کرد‌های اندک برای کشور حاصل شده است.

وی ادامه داد: ایران برای تحقیق و توسعه علم بعد از انقلاب اسلامی هرساله بودجه‌ای کمتر از یک درصد از تولید ناخالص داخلی را اختصاص داده است یعنی ایران اسلامی با وجود تمامی مشکلات با کمترین هزینه توانسته است به همچنین رتبه‌ای دست یابد.

مخبر دزفولی گفت: قبل از انقلاب جریان تحصیلات تکمیلی در کشور رواج نداشت و تنها در چند رشته مقطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود داشت اما امروز از هرم کلی دانشجویی کشور 18 درصد سهم کارشناسی ارشد و 2 درصد سهم دکتری است و اعضای هیات علمی کشور نیز به 90 هزار نفر رسیده است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی افزود: کشور در زمینه اشتغال دانشجویان البته با مشکلاتی روبه‌روست که باید چاره‌ای برای حل این موضوع اندیشیده شود به طوری که امروز 19 درصد فارغ التحصیلان کشور دسترسی به شغل ندارند.

وی افزود: ایران اسلامی در عرصه تولید علم در سطح بین الملل دارای رتبه 16 جهانی و رتبه اول منطقه است.

مخبردزفولی با اشاره به دانشجویان رشته‌های پزشکی در کشور گفت: در کشور 65 دانشگاه علوم پزشکی داریم که در مجموع 190 هزار دانشجو در آ‌نها مشغول به تحصیل است و 18 هزار هیات علمی نیز مشغول آموزش آنها هستند همچنین 250 بیمارستان آموزشی و چندین انجمن علمی پزشکی نیز در کشور وجود دارد.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پارکهای علم و فناوری قبل از انقلاب رواج نداشت، تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی 39 پارک علم و فناوری در کشور فعال است که 178 مرکز رشد ذیل این پارکها مشغولیت فعالیت است که بیش از 3700 شرکت دانش‌بنیان را در کشور راهبری می‌کنند که به صورت یک حلقه وصل میان دانشگاه و صنعت حضور فعالی دارند که گردش مالی آنها بیش از 12 میلیارد دلار بوده است که امیدواریم اقتصاد کشور نیز به این سمت حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب انجمن علمی در کشور وجود نداشت، گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی 350 انجمن علمی در کشور فعال است و در حوزه‌های علمیه نیز در حوزه علوم انسانی و علوم معرفتی انجمنهای علمی فعال شده است.

مخبردزفولی تصریح کرد: سهم ایران در تولید علم جهان نزدیک به 2 درصد شده است و در سالهای اخیر همواره شیبی صعودی داشته است که نشان می‌دهد دانشمندان کشور برای پیشرفت کم کاری نکرده‌اند.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: سهم ایران اسلامی از مقالات یک درصد برتر دنیا، 2/9 درصد است و ایران براساس رتبه‌بندی اسکوپوس دارای رتبه 16 در دنیاست که موفقیتهای ایران در زمینه هسته ای، فضایی، زیست‌شناسی، نیروگاه‌سازی، سد‌سازی و ... جلوه‌هایی از این پیشرفت علمی دنیاست.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال 78 با ابلاغ نهضت نرم‌افزاری کشور جهش بزرگی را در زمینه علمی کشور ایجاد کردند، افزود: این ابلاغ معظم له با ایجاد زیرساختهای حداقلی در زمینه تنوع دانشگاهی و رشته‌ای و اعضای هیات علمی کشور صورت گرفت که بعد‌ها منجر به نقشه جامع علمی کشور شد که امروز نیز روند بازنگری این نقشه در دستور‌کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است که این دستاورد‌های حاضر در ذیل این نقشه محقق شده است و بنا داریم در این بازنگری نظام علمی کشور را از آفت مصون بداریم که اسم این طرح آمایش قرار گرفته است.

مخبردزفولی افزود: طرح آمایش به دنبال اصلاح نقاط هندسی ناموزون جریان علمی کشور است که وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد باید براساس آن برنامه‌ریزیهای لازم را صورت دهند.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: ایران اسلامی امروز در رشته فیزیک دارای رتبه اول منطقه و رتبه 11 جهان است، در علوم کامپیوتر دارای رتبه 4 جهان، در نجوم دارای رتبه سوم و در نهایت در شیمی دارای رتبه سوم است.

وی افزود: ایران اسلامی در زمینه شاخصهای نوآوری از رتبه سه رقمی در دنیا به رتبه 65 رسیده است یعنی کشور به سرعت در حال رفع موانع نوآوری است، به طور مثال برخی از فناوریهای نوین برای کشور بسیار با اهمیت است که در آنها سند نیز تدوین شده است مانند هوافضا، زیست‌فناوری و نانو که سند توسعه آنها تدوین شده است و الحمدالله کشور در زمینه نانو به رتبه 4 جهان، در زیست فناوری به رتبه 11، در سلول‌های بنیادین به رتبه 15، در هوافضا به رتبه 15 و در علوم دریایی نیز به رتبه 6 رسیده است.

مخبردزفولی گفت: در رشته زیست فناوری 635 شرکت دانش بنیان تاسیس شده است که 50 محصول آنان قابلیت صادرات به دنیا را دارد و درآمد‌ این شرکتها نیز بیش از 1/9 میلیارد دلار بوده است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ایران اسلامی پنجمین کشور دنیا از لحاظ تنوع گیاهان دارویی است، تصریح کرد: بسیاری از گیاهان دارویی در کشور قابل رویش است که برای ساماندهی این موضوع، سندی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که زمینه‌ساز تحول در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی شد البته هنوز چالشهایی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون 400 شرکت دانش‌بنیان در زمینه گیاهان دارویی وجود دارد که 500 محصول دانش‌بنیان نیز تولید می‌کنند و کشور می‌تواند با بهره‌گیری از صنایع تبدیلی عصاره‌های درجه یک درمانی تولید کند که هریک ارزش مادی و اقتصادی فراوان‌تر از بشکه‌های نفت داراست.

مخبر دزفولی افزود: فروش سال 96 شرکتهای دانش‌بنیان در عرصه نانو بیش از 1400 میلیارد تومان بوده است که می‌تواند چندین برابر شود.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی جزء کشور‌های درجه یک در زمینه سلول‌های بنیادین شده است، افزود: در این زمینه تعداد دانشمندان بسیاری در کشور مشغول تحقیق هستند، عرصه‌ای که جزء مناطق ممنوعه دنیا محسوب می‌شود و محدودیت‌های فراوانی ابرقدرتها برای عدم دسترسی دیگر کشور‌ها به این علم قائل بودند، اما ایران اسلامی به این علم دست پیدا کرد و امروز جزء قدرتمند‌های دنیاست.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه مرجعیت علمی شدن باید آن میزان سوژه و یافته علمی در کشور ایجاد شود که دیگران برای بهره گیری از این علوم به استفاده از زبان فارسی ترغیب شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار