کد خبر: 938257
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
یکی از حامیان حسن روحانی و سیاست‌های برجامی وی، به جرگه منتقدان برجام پیوست.
 

جوان آ‌نلاین: تلاش آمریکا برای خروج از برجام، برنامه‌ای بود که دونالد ترامپ از زمان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سر داشت و در نهایت در 18 اردیبهشت 1397 دولت آمریکا رسماً از برجام خارج شد و بازگشت تحریم‌ها را اعلام کرد.

پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، حسن روحانی در یک نطق تلویزیونی گفت: «از این لحظه توافق برجام بین ایران و پنج کشور است. در این شرایط باید منتظر باشیم و ببینیم تا شش کشور بزرگ جهانی نسبت به توافق چگونه عمل می‌کنند.»

خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌هایی که بعضا تعلیق شده بودند، انتقادات زیادی را از سوی حتی حامیان برجام، متوجه حسن روحانی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کرد.

نقی آزاد ارمکی یکی از فعالان اصلاح‌طلب همان زمان گفته بود: دولت روحانی بعد از برجام تمام شد. وقتی که برجام به هم ریخت دولت روحانی نیز به اتمام رسید چون تمام هویت دولت را بر برجام گره زده بود. آقای روحانی ایده دیگری را به جز برجام مطرح نکرده بود. اگر ایده دیگری داشت هم چندان ایده‌های مهمی نبوده و نیستند.

روزنامه اصلاح‌طلب شرق هم که حامی دولت است و از تصویب برجام حمایت می‌کرد، 5 اسفند 96 در یادداشتی به قلم سردبیر خود نوشت: «در اواخر دوره اول دولت روحانی عیان بود که دیگر نمی‌توان به برجام دل خوش کرد و باید برای سیاستِ پسابرجام تدبیری دیگر اندیشیده می‌شد، که نشد».

این همان روزنامه‌ای است که دی ماه 94 با تیتر درشت نوشته بود: «اطمینان تهران از اجرای برجام، امضای کری تضمین است». در متن این گزارش آمده بود: «عراقچی تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است این است که برجام در مرحله اجرا با هیچ‌گونه خدشه و صدمه‌ای مواجه نشود، آقای کری این تضمین را به عنوان وزیر خارجه آمریکا به صورت کتبی با امضای رسمی داده است».

اما یکی دیگر از حامیان پر و پا قرص حسن روحانی و برجام که این روزها به جرگه منتقدین برجام بدل شده، مجید انصاری است. او پیشتر در در اردیبهشت ماه سال جاری گفته بود:همه تخم مرغ ها را در سبد برجام نگذاشته ایم و گزینه‌های مختلفی را در دستور کار داریم. اما همین مجید انصاری حالا چیزی کمتر از 8 ماه نگذشته، روز گذشته گفته است: اینکه تمام تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام گذاشتیم کار اشتباهی بود.

مجید انصاری که در دولت یازدهم حسن روحانی در مقطعی معاون پارلمانی و در مقطع دیگری معاونت حقوقی رئیس جمهور را عهده‌دار بود، در دولت دوازدهم سمتی ندارد. او در 25 اردیبهشت ماه سال جاری وقتی معاونت حقوقی رئیس جمهور را عهده‌دار بود، گفته بود که، "روحانی برجام را براساس خطوط قرمزی که رهبری تعیین کرده بود، با حضور و مشورت متخصصان در این حوزه، به سرانجام رساند" اما تلویحا گفته که روحانی شروط را رعایت نکرده است.
 

 
مجید انصاری روحانی و سیاستمدار اصلاح‌طلب، دبیر اجرایی تشکل سیاسی اصلاح طلب مجمع روحانیون مبارز و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. وی معاون پارلمانی و معاون حقوقی سابق حسن روحانی بود.
 

مجید انصاری گفته است: ولی 9 شرط رهبری برای اجرای برجام گذاشته بودند، اگر آن شروط به درستی اجرا می‌شد خیلی از مشکلات ایجاد نمی‌شد.

انصاری از روند طی شده در مذاکرات با اروپایی‌ها هم نقد دارد و می‌گوید: همین الان اروپایی‌ها 7 ماه است که دارند SPV را کش می‌دهند و هیچ چیزی هم به ایران نداده‌اند".

منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
0
0
عجببببب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار