کد خبر: 938232
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸
به‌رغم درخواست دولت ماکرون برای لغو تظاهرات جلیقه‌زردها، روز شنبه هزاران معترض برای پنجمین هفته متوالی در شهر‌های فرانسه به خیابان‌ها آمدند
به‌رغم درخواست دولت ماکرون برای لغو تظاهرات جلیقه‌زردها، روز شنبه هزاران معترض برای پنجمین هفته متوالی در شهر‌های فرانسه به خیابان‌ها آمدند؛ اعتراضاتی که دیگر از کنترل دولت خارج شده و وعده‌های اقتصادی نیز نتوانسته معترضان را ساکت کند. پلیس همچون هفته‌های پیش، برای متفرق کردن معترضان به خشونت متوسل شد و ده‌ها تن را بازداشت کرد.
در شرایطی که دولت فرانسه با بالابردن سطح هشدار امنیتی در سراسر فرانسه سعی داشت مانع برگزاری اعتراضات جنبش جلیقه‌زرد‌ها در این کشور شود، اما معترضان روز شنبه بدون توجه به هشدار‌های امنیتی بار دیگر به خیابان‌ها آمدند. در پنجمین هفته اعتراضات مردمی در فرانسه، روز شنبه عده زیادی از معترضان در خیابان شانزه‌لیزه و خیابان‌های اطراف پاریس، پایتخت فرانسه خشم خود را نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت اعلام کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان که خواستار بهبود وضع معیشتی هستند شعار «ماکرون استعفا بده» سر دادند. دیروز مغازه‌ها در خیابان شانزه‌لیزه تعطیل شد. شهر‌های فرانسه نیز به ویژه پاریس آرایش جنگی به خود گرفته بودند. به گفته پلیس، ۸۵ نفر از معترضان دستگیر شدند و برخی از ایستگاه‌های مترو خیابان شانزه‌لیزه در پاریس نیز بسته شده بود. بر اساس گزارش‌ها تعداد تظاهرکنندگان دیروز نسبت به هفته‌های پیش کمتر بود، ولی درگیری‌هایی میان طرفین رخ داد و نیرو‌های پلیس برای متفرق کردن معترضان به گاز اشک‌آور متوسل شدند. همانند تظاهرات هفته پیش در کنار نیرو‌های ضد شورش تعدادی نفربر زرهی نیز در خیابان‌های پاریس وجود داشت.
به گزارش رویترز، حدود ۷۰ هزار پلیس در سراسر فرانسه برای کنترل اعتراضات به حالت آماده‌باش درآمده بودند. به گفته یکی از مقامات پلیس، بیش از ۸ هزارنیروی پلیس در شهر پاریس مستقر شده بودند. یکی از فعالان مدنی مرتبط با اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها در فرانسه گفت: «اعتراضات علیه سیاست‌های دولت ماکرون تا یک شنبه و با هدف برآورده شدن کامل انتظارت و خواسته‌ها ادامه خواهد داشت». در دیگر شهر‌های فرانسه نیز هزاران تن به خیابان‌ها آمدند تا نسبت به سیاست‌های دولت امانوئل ماکرون، اعتراض خود را اعلام کنند. برخی معترضان به خبرنگاران گفتند که با وجود چندین هفته تظاهرات ماکرون همچنان آن‌ها را درک نکرده است. به گزارش شبکه راشاتودی، در مقابل خشونت پلیس، اما معترضان به پلیس گل زرد می‌دادند و به نیرو‌های پلیس می‌گفتند: «شما از ماکرون دفاع می‌کنید. او خودش را پشت شما مخفی کرده است و شما را جلو انداخته است». شبکه فرانس ۲۴ گزارش کرد که معترضان به نشانه حمایت و همبستگی با دانش‌آموزانی که هفته پیش بازداشت شده‌اند، در خیابان‌های پاریس زانو زدند. هفته گذشته فیلمی از دانش‌آموزان معترض منتشر شد که زانو زده و به بازداشت پلیس درآمده‌اند. انتشار این فیلم واکنش‌های انتقادی فراوانی را به دنبال داشت. دولت فرانسه از مردم خواسته بود به خیابان‌ها نیایند و به اعتراض‌ها نپیوندند و دلیل آن را فشار مداوم بر نیرو‌های امنیتی کشور خوانده که این هفته درگیر حادثه تیراندازی در استراسبورگ بودند. اعتراضات عمومی جلیقه‌زرد‌ها بعد از حادثه تروریستی در شهر استراسبورگ در مقابل چالش امنیتی بزرگی قرار گرفته است. فراخوان مقامات دولتی فرانسه برای عدم برگزاری این اعتراضات گوش شنوایی پیدا نکرده و تعداد کمی از معترضان با آن موافقت کرده‌اند. امانوئل ماکرون روز جمعه از مردم خواسته بود به اعتراضات یک ماهه خود خاتمه دهند، اما جلیقه‌زرد‌ها همچنان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند. ماکرون هفته گذشته در اولین نطق تلویزیونی خود از افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان خبر داد، اما این وعده‌های اقتصادی هم نتوانست آتش خشم معترضان را خاموش کند. باتوجه به اینکه جلیقه‌زرد‌ها از خواسته‌های خود کوتاه نمی‌آیند و اعلام کرده‌اند که بسیاری از خواسته‌های آنان هنوز به طور کامل اجابت نشده است، به نظر می‌رسد، اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها در هفته‌های آتی هم ادامه داشته باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
0
0
مردم فرانسه از ایران اسلامی و انقلاب باشکوه اسلامی درس بگیرند و به حرکت خود جهت دینی داده و تا پیروزی کامل بر کفر جهانی از پای ننشینند .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار