کد خبر: 938228
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷
کدخدایی در همایش ایران و لوایح چهارگانه FATF:
ایرادات شورای نگهبان به CFT را نباید سیاسی دانست. شورا باید بر اساس قانون اساسی و شرع مقدس اسلام ایرادات لازم را بگیرد و نمی‌تواند از اشکالات چشم‌پوشی کند.
ایرادات شورای نگهبان به CFT را نباید سیاسی دانست. شورا باید بر اساس قانون اساسی و شرع مقدس اسلام ایرادات لازم را بگیرد و نمی‌تواند از اشکالات چشم‌پوشی کند.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان عصر دیروز در همایش ایران و لوایح چهارگانه FATF که در دانشکده حقوق شهید بهشتی برگزار شد، درباره مخالفت شورای نگهبان با CFT، اظهار داشت: اینکه CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار می‌گیرد به این علت است که مجمع تشخیص موارد اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس را همواره مورد رسیدگی قرار می‌دهد و موضوع جدیدی نیست. وی ادامه داد: ایرادات شورای نگهبان به CFT را نباید سیاسی دانست و شورای نگهبان باید بر اساس قانون اساسی و شرع مقدس اسلام ایرادات لازم را بگیرد و نمی‌تواند از اشکالات چشم‌پوشی کند. ایرادات شورای نگهبان یازدهگانه است نه بیست و دوگانه و نباید بزرگ نمایی کنیم، چون ١١ مورد ایراد گرفته شده است که بر دیگر موارد تأثیر می‌گذارد.

شورای نگهبان نه جای مجلس نشسته نه مجمع
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به انتقادات تصریح کرد: شورای نگهبان نه جای مجمع نشسته و نه جای مجلس، بلکه محکم جای خودش نشسته است و صرفاً در صورت اصلاح در مجمع و مجلس، ما دیگر حرفی نداریم. کدخدایی تأکید کرد: از ابتدای تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون بیش از ١٣٠ مورد اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس بررسی شده است و اینکه CFT هم به مجمع رفته است، مسئله جدیدی نیست. وی ادامه داد: شورای نگهبان حتی ایراداتی را به لایحه خاک که لایحه‌ای خنثی از لحاظ سیاسی است، وارد کرد و به مجلس جهت اصلاح ارجاع شد و درباره CFT هم شورای نگهبان بر همین مبنا و مطابق با وظایف و تکالیفش ایراد گرفته است و شورای نگهبان نمی‌تواند از ایرادات چشم‌پوشی کند.
سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: شورای نگهبان نمی‌تواند وظایفش را انجام ندهد و در چارچوب شرع و قانون درباره الحاق به یک کنوانسیون نظر می‌دهد. کدخدایی گفت: برخی در زمینه ضرورت الحاق به یک سند بین‌المللی می‌گویند که وضعیت سیاسی و اقتصادی ما اینچنین و آنچنان است در حالی که شورای نگهبان بر اساس شرع و قانون اساسی نظر می‌دهد و بحث و دعوایی هم در این زمینه وجود ندارد. کدخدایی گفت: یکی از ایرادات شورای نگهبان به CFT این بود که چرا مجلس عبارت لیست سیاه را به کار برده است در حالی که در محاوره و رسانه‌ها این عبارت به کار برده می‌شود و در این کنوانسیون وجود ندارد. بر این اساس قانونگذاران ما باید دقت کنند که اگر عبارتی وجود ندارد، در قانون نیاورند.

شورای نگهبان جای مصلحت سنجی نیست
سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: ایرادات شورای نگهبان به CFT کاملاً درست است و بر این مبناست که گزک دست طرف مقابل ندهیم، اما بحث مصلحت در این باره در جای دیگر باید بررسی شود. کدخدایی متذکر شد: وزارت اقتصادی و امور دارایی وقت چند توافق در خصوص FATF داشته است که چهار مورد از جمله مبارزه با پولشویی، مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پالرمو و CFT است که مربوط به قوانین داخلی است و نیاز به اصلاح دارد. وی با اشاره به اینکه قانون مبارزه با پولشویی دارای اشکالاتی بود که در نهایت نظر شورای نگهبان درباره آن تأمین شد، ادامه داد: البته یکسری موارد اصلاحی باقی مانده است که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: امروز اولین جلسه در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی ایرادات مربوط به لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی تشکیل شد. کدخدایی ادامه داد: CFT هنوز بین شورای نگهبان و مجلس در رفت و آمد است و در جلسات آینده شورای نگهبان قرار است بررسی شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار