کد خبر: 938165
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
سی و پنجمین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع «علم و نخبگان» برگزار شد
سی وپنجمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با عنوان «علم و نخبگان» و با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه برگزار شد.

جوان آنلاین:  سی و پنجمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با عنوان «علم و نخبگان» و با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه، امروز شنبه ۲۴ آذر ۹۷ در محل «دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی» برگزار شد.

در این مراسم، کارشناسان و صاحب نظرانی، چون؛ دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، دکتر احمد فضائلی معاون پژوهشی دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، دکتر رضا روستا آزاد معاون پژوهشی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر نسرین سلطان خواه معاون سابق علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس سابق بنیاد ملی نخبگان، دکتر محمد مهدی نژاد معاون پژوهشی دانشگاه عالی دفاع ملی، دکتر مجید بذرافکن رئیس دانشکده فرهنگی و اجتماعی دانشگاه امام حسین (ع) و جمع دیگری از اساتید و نخبگان، دستاورد‌های چهل سال انقلاب اسلامی را در این حوزه، مورد بررسی قرار گرفت.

رشد ۱۳ برابری دانشگاه‌های کشور بعد از انقلاب اسلامی / ۱۸ دانشگاه ایران به برکت انقلاب اسلامی در زمره دانشگاه‌های برتر جهان است/ ۹۸ درصد تولید علم دانشگاه تهران بعد از انقلاب محقق شده است/ ۲۰۰ دانشمند ایران به برکت انقلاب اسلامی در زمره دانشمندان برتر دنیا هستند/ تنها یک درصد دانشجویان کشور در دانشگاه‌های خارج مشغول تحصیل هستند/ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی دارای رتبه ۴ دنیا در رشته ریاضی است/

دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این نشست طی سخنانی اظهارداشت: آذرماه، بهار دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شود که ابتدای آن با هفته بسیج آغاز، سپس ۱۶ آذر روز دانشجو، ۱۹ آذر سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در نهایت ۲۷ آذر نیز سالروز وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی با اشاره به اینکه از دهه ۸۰ که نقشه جامع علمی کشور طراحی شد، برنامه ریزی‌های علمی دارای یک نقشه راه شد، تصریح کرد: ذیل نقشه جامع علمی کشور هدف گذاری‌های بسیاری برای برنامه‌های علمی کشور از قبیل؛ مرجعیت علمی شدن، تحول در آموزش، ورود در عرصه فناوری، تحقق اقتصاد دانش بنیان و برقراری مراودات علمی بین المللی ایجاد شد.

مخبر دزفولی با اشاره به تلاش‌های ایران اسلامی برای مرجع علمی شدن در جهان گفت: ایران امروز در بسیاری از رشته‌های علمی در سطح منطقه دارای جایگاه اول است که راه دستیابی به این مرجعیت با افزایش دانشگاه‌های کشور از ۲۲۳ دانشگاه سال ۵۷ به ۲۸۵۹ دانشگاه در سال ۹۴، هموار شده است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از ۲۲۳ دانشگاه سال ۵۷ تنها ۲۷ دانشگاه جامع در کشور موجود بود، اما امروز ۲۰۰ دانشگاه جامع در وزارت علوم و ۶۰ دانشگاه جامع در وزارت بهداشت در کشور فعال است.

وی تصریح کرد: ایران قبل از انقلاب هیچ دانشگاهی در رتبه بندی جهانی نداشت، اما براساس رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۱۸، ایران اسلامی دارای ۱۸ دانشگاه برتر در میان دانشگاه‌های برتر بین المللی دنیاست.

مخبر دزفولی ادامه داد: ۹۸ درصد تولید علم دانشگاه تهران بعد از انقلاب محقق شده است یعنی تنها ۲ درصد تولید علم این دانشگاه در قبل از انقلاب بوده است و در دانشگاه شریف نیز تنها یک درصد تولید علم قبل از انقلاب صورت گرفته است و ۹۹ درصد این تولید بعد از انقلاب بوده است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: قبل از انقلاب از دانشمند در سطح یک درصد جهان اطلاعی نداشتیم، اما به برکت انقلاب اسلامی امروز ۲۰۰ دانشمند در سطح این دانشمندان برتر دنیا داریم.

وی با بیان اینکه توجه به اهمیت دادن به نخبگان قبل از انقلاب رواجی نداشت، گفت: بعد از انقلاب اسلامی با تاسیس بنیاد ملی نخبگان توجه ویژه‌ای به این قشر صورت گرفت به طوری که امروز ۱۲ هزار نخبه مورد حمایت این بنیاد است.

مخبر دزفولی گفت: قبل از انقلاب اسلامی تنها ۱۸۰ هزار دانشجو در کشور وجود داشت که از این تعداد نیز ۴۰ درصد در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل می‌کردند، اما بعد از انقلاب اسلامی از جمعیت بیش از ۴ میلیونی دانشجویان کشور تنها یک درصد در خارج از کشور تحصیل می‌کنند که از این تعداد نیز تنها یک درصد در دانشگاه‌های برتر دنیا مشغول تحصیل هستند یعنی بهترین دانشجویان کشور در داخل مشغول تحصیل هستند.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نرخ ماندگاری دانشجویان خارج از کشور ایران گفت: تنها ۱۵ درصد دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج در همان کشور‌ها باقی می‌مانند و ۸۵ درصد برای کار و فعالیت راهی کشورمان می‌شوند.

وی با اشاره به کسب عناوین برتر جوانان ایرانی در المپیاد‌های علمی افزود: یکی از ملاک‌های مرجعیت علمی شدن کسب عناوین در رقابت‌های علمی جوانان کشور با استعداد‌های برتر دنیاست که امروز جوانان ایرانی در رشته‌های ریاضی، فیزیک، رایانه، زیست شناسی و ... با ضریب هوشی‌های بالا مدال‌های برتر را کسب می‌کنند به طوری که بعد از انقلاب اسلامی موفق به کسب ۶۶۹ مدال در المپیاد‌های علمی شده ایم.

مخبر دزفولی با بیان اینکه به رشته ریاضی در کشور کم توجهی می‌شود، گفت: در کشور تنها ۲۰ درصد دانش آموزان از رشته ریاضی فارغ التحصیل می‌شوند، اما علی رغم این کم توجهی ایران اسلامی در رشته ریاضی در منطقه دارای رتبه نخست است و در سطح دنیا نیز دارای رتبه ۴ هستیم یعنی مغز‌های ریاضی متعددی در کشور وجود دارد که می‌توانند پایه ساخت و ساز‌های آینده و پیشرفت کشور باشند.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: ایران به برکت انقلاب اسلامی امروز جزء باشگاه فضایی جهان است یعنی قادر به ساخت ماهواره، ماهواره بر، پرتاب آن، ارزیابی و همچنین اعزام موجود زنده به جهان است.

وی ادامه داد: ایران اسلامی به سمت مرجعیت علمی شدن در حرکت است، زیرا کشور جزء ۱۳ کشور دنیاست که دارای چرخه سوخت هسته‌ای شده است و توان تولید سلول‌های بنیادین را نیز داراست که یکی از پایه‌های آینده زیست فناوری به حساب می‌آید و ما امروز رتبه ۱۵ در زمینه سلول‌های بنیادین را دارا هستیم و اخیرا نیز یکی از دانشمندان ایرانی در این زمینه یکی از جوایز برتر دنیا را به دست آورد.

مخبر دزفولی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب، دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران همواره مورد تحریم بوده اند، گفت: با وجود تمامی این سختی‌ها، ایران به توانایی صادرات علم و خدمات فنی رسیده است که صادرات کشور در این عرصه بالغ بر ۴ میلیارد دلار بوده است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رتبه ایران در جایگاه‌های علمی و استنادی افزود: ایران اسلامی در زمینه مقالات استنادی دارای رتبه ۲۲، در زمینه مقالات داغ دارای رتبه ۲۴ و در زمینه مقالات پراستناد نیز دارای رتبه ۲۰ جهان است یعنی کشور سهم قابل توجهی در زمینه تولید علم جهان داراست البته این موفقیت نیز علی رغم تمامی هزینه کرد‌های اندک برای کشور حاصل شده است.

وی ادامه داد: ایران برای تحقیق و توسعه علم بعد از انقلاب اسلامی هرساله بودجه‌ای کمتر از یک درصد از تولید ناخالص داخلی را اختصاص داده است یعنی ایران اسلامی با وجود تمامی مشکلات با کمترین هزینه توانسته است به همچنین رتبه‌ای دست یابد.

مخبر دزفولی گفت: قبل از انقلاب جریان تحصیلات تکمیلی در کشور رواج نداشت و تنها در چند رشته مقطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود داشت، اما امروز از هرم کلی دانشجویی کشور ۱۸ درصد سهم کارشناسی ارشد و ۲ درصد سهم دکتری است و اعضای هیات علمی کشور نیز به ۹۰ هزار نفر رسیده است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی افزود: کشور در زمینه اشتغال دانشجویان البته با مشکلاتی روبروست که باید چاره‌ای برای حل این موضوع اندیشیده شود به طوری که امروز ۱۹ درصد فارغ التحصیلان کشور دسترسی به شغل ندارند.

وی افزود: ایران اسلامی در عرصه تولید علم در سطح بین الملل دارای رتبه ۱۶ جهانی و رتبه اول منطقه است.

مخبردزفولی با اشاره به دانشجویان رشته‌های پزشکی در کشور گفت: در کشور ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی داریم که در مجموع ۱۹۰ هزار دانشجو در آن‌ها مشغول به تحصیل است و ۱۸ هزار هیات علمی نیز مشغول آموزش آن‌ها هستند همچنین ۲۵۰ بیمارستان آموزشی و چندین انجمن علمی پزشکی نیز در کشور وجود دارد.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری قبل از انقلاب رواج نداشت، تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی ۳۹ پارک علم و فناوری در کشور فعال است که ۱۷۸ مرکز رشد ذیل این پارک‌ها مشغولیت فعالیت است که بیش از ۳۷۰۰ شرکت دانش بنیان را در کشور راهبری می‌کنند که به صورت یک حلقه وصل میان دانشگاه و صنعت حضور فعالی دارند که گردش مالی آن‌ها بیش از ۱۲ میلیارد دلار بوده است که امیدواریم اقتصاد کشور نیز به این سمت حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب انجمن علمی در کشور وجود نداشت، گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی ۳۵۰ انجمن علمی در کشور فعال است و در حوزه‌های علمیه نیز در حوزه علوم انسانی و علوم معرفتی انجمن‌های علمی فعال شده است.

مخبردزفولی تصریح کرد: سهم ایران در تولید علم جهان نزدیک به ۲ درصد شده است و در سال‌های اخیر همواره شیبی صعودی داشته است که نشان می‌دهد دانشمندان کشور برای پیشرفت کم کاری نکرده اند.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: سهم ایران اسلامی از مقالات یک درصد برتر دنیا، ۲/۹ درصد است و ایران براساس رتبه بندی اسکوپوس دارای رتبه ۱۶ در دنیاست که موفقیت‌های ایران در زمینه هسته ای، فضایی، زیست شناسی، نیروگاه سازی، سدسازی و ... جلوه‌هایی از این پیشرفت علمی دنیاست.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال 78 با ابلاغ نهضت نرم افزاری کشور جهش بزرگی را در زمینه علمی کشور ایجاد کردند، افزود: این ابلاغ معظم له با ایجاد زیرساخت‌های حداقلی در زمینه تنوع دانشگاهی و رشته‌ای و اعضای هیات علمی کشور صورت گرفت که بعد‌ها منجر به نقشه جامع علمی کشور شد که امروز نیز روند بازنگری این نقشه در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است که این دستاورد‌های حاضر در ذیل این نقشه محقق شده است و بنا داریم در این بازنگری نظام علمی کشور را از آفت مصون بداریم که اسم این طرح آمایش قرار گرفته است.

مخبردزفولی افزود: طرح آمایش به دنبال اصلاح نقاط هندسی ناموزون جریان علمی کشور است که وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد باید براساس آن برنامه ریزی‌های لازم را صورت دهند.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: ایران اسلامی امروز در رشته فیزیک دارای رتبه اول منطقه و رتبه ۱۱ جهان است، در علوم کامپیوتر دارای رتبه ۴ جهان، در نجوم دارای رتبه سوم و در نهایت در شیمی دارای رتبه سوم است.

وی افزود: ایران اسلامی در زمینه شاخص‌های نوآوری از رتبه سه رقمی در دنیا به رتبه ۶۵ رسیده است یعنی کشور به سرعت در حال رفع موانع نوآوری است، به طور مثال برخی از فناوری‌های نوین برای کشور بسیار با اهمیت است که در آن ها سند نیز تدوین شده است مانند هوافضا، زیست فناوری و نانو که سند توسعه آنها تدوین شده است و الحمدالله کشور در زمینه نانو به رتبه ۴ جهان، در زیست فناوری به رتبه ۱۱، در سلول‌های بنیادین به رتبه ۱۵، در هوافضا به رتبه ۱۵ و در علوم دریایی نیز به رتبه ۶ رسیده است.

مخبردزفولی گفت: در رشته زیست فناوری ۶۳۵ شرکت دانش بنیان تاسیس شده است که 50 محصول آنان قابلیت صادرات به دنیا را دارد و درآمد‌ این شرکت‌ها نیز بیش از ۱/۹ میلیارد دلار بوده است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ایران اسلامی پنجمین کشور دنیا از لحاظ تنوع گیاهان دارویی است، تصریح کرد: بسیاری از گیاهان دارویی در کشور قابل رویش است که برای ساماندهی این موضوع، سندی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که زمینه ساز تحول در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی شد البته هنوز چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون ۴۰۰ شرکت دانش بنیان در زمینه گیاهان دارویی وجود دارد که ۵۰۰ محصول دانش بنیان نیز تولید می‌کنند و کشور می‌تواند با بهره گیری از صنایع تبدیلی عصاره‌های درجه یک درمانی تولید کند که هریک ارزش مادی و اقتصادی فراوان‌تر از بشکه‌های نفت داراست.

مخبر دزفولی افزود: فروش سال ۹۶ شرکت‌های دانش بنیان در عرصه نانو بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که می‌تواند چندین برابر شود.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی جزء کشور‌های درجه یک در زمینه سلول‌های بنیادین شده است، افزود: در این زمینه تعداد دانشمندان بسیاری در کشور مشغول تحقیق هستند، عرصه‌ای که جزء مناطق ممنوعه دنیا محسوب می‌شود و محدودیت‌های فراوانی ابرقدرت‌ها برای عدم دسترسی دیگر کشور‌ها به این علم قائل بودند، اما ایران اسلامی به این علم دست پیدا کرد و امروز جزء قدرتمند‌های دنیاست.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در زمینه مرجعیت علمی شدن باید آن میزان سوژه و یافته علمی در کشور ایجاد شود که دیگران برای بهره گیری از این علوم به استفاده از زبان فارسی ترغیب شوند.


رشد ۱۲ برابری موسسات آموزشی پس از انقلاب اسلامی/ تعداد دانشجویان از ۱۸۰ هزار نفر به ۴.۵ میلیون نفر رسیده است/ تعداد هیئت علمی زن پس از انقلاب ۲۱۰ برابر شد/ گذشت زمان موجب پیشرفت خیلی از کشور‌ها مانند مصر و ترکیه نشد/ رشد آموزش عالی کشور در بخش زیرساخت‌ها

در بخش دیگر این نشست محمد مهدی نژاد نوری معاون پژوهشی دانشگاه عالی دفاع ملی، طی سخنانی اظهار کرد: می‌توان پیشرفت‌های حوزه آموزش عالی کشور را در بخش‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و ... دسته بندی کرد.
وی با اشاره به دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه آموزشی گفت: تعداد موسسات آموزشی قبل از انقلاب اسلامی در کشور ۲۲۳ موسسه بود، اما پس از انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۹۶ تعداد این موسسات آموزشی به ۲۸۶۰ موسسه افزایش پیدا کرده است که نشان از رشد ۱۲ برابری دارد.
مهدی نژاد نوری ادامه داد: در صورتی که دانشگاه‌های آزاد و پیام نور را فقط به مراکز استان ها محدود کنیم و دانشگاه‌های موجود در شهرستان‌ها را نادیده بگیریم، تعداد دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی به ۱۸۹۶ موسسه می‌رسد که این نیز دستاورد‌های بزرگی محسوب می‌شود و رشد چندین برابری را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: تعداد دانشجویان قبل از انقلاب ۱۸۰ هزارنفر بود، اما پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۵ این تعداد به ۴.۸ میلیون نفر و امروز به ۴.۵ میلیون نفر رسیده است.
مهدی نژاد نوری افزود: تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی قبل از انقلاب اسلامی ۱۶۷۰ نفر بود، اما پس از انقلاب اسلامی این آمار به ۷۷۰ هزار نفر رسیده است.
معاون پژوهشی دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: تعداد هیئت عملی دانشگاه‌ها امروز به ۱۰۰ هزار نفر رسیده است که نسبت به آمار قبل از انقلاب اسلامی ۱۶ برابر رشد داشته است. نکته مهم در این آمار، تعداد هیئت علمی زن است، به طوری که قبل از انقلاب اسلامی تعداد هیئت علمی زن ۱۰۰ نفر بوده است اما امروز این تعداد به ۲۱۰۰ نفر رسیده است که نشان از ۲۱۰ برابر شدن تعداد زن هیئت علمی دانشگاه است.
مهدی نژاد نوری با اشاره به پیشرفت‌های پژوهشی انقلاب اسلامی ایران گفت: پس از انقلاب اسلامی، ایران به سمت مرجعیت علمی شدن پیش رفت به نحوی که با استناد به پایگاه اسکوپوس تعداد مدارک علمی ایران ۱۳۵ برابر شده است.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی رتبه علمی ایران در جهان ۵۲ بوده است در حالی که امروز ایران دارای رتبه ۱۶ جهانی و اول منطقه است. برای مقایسه این موضوع، کشور ترکیه در سال ۲۰۱۶ رتبه ۲۶ جهان و دوم منطقه را دارا بود که در سال‌های اوایل انقلاب نیز این رتبه را داشت و یا کشور مصر در سال‌های اولیه انقلاب دارای رتبه ۴۰ جهان و ۳ منطقه‌ای بود که امروز نیز در سطح جهان ۴۰ است و در منطقه به ۵ رسیده است و این نشان می‌دهد که با گذشت زمان پیشرفت‌های علمی حاصل نمی‌شود.
معاون پژوهشی دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: قبل از انقلاب دانشمند برتر جهانی در ایران مفهومی نداشت، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی دانشمندان ایرانی که جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان هستند رشد بسیار چشمگیری داشته اند.
وی گفت: پیشرفت ایران در حوزه‌های نشریات علمی، مقالات علمی، پایگاه‌های علمی و... بسیار مشهود و چشمگیر است و براساس استناد لیدن، ۳۲ دانشگاه ایران در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند. این در حالی است که اکثر رشته‌های جامعه دانشگاهی ما در دنیا جزو برترین‌ها هستند و در منطقه نیز رتبه نخست را دارا هستند.
مهدی نژاد نوری با اشاره به رتبه علمی ایران در منطقه گفت: در سال ۲۰۱۰ ایران در تولید علم از ترکیه پیشی گرفت و تاکنون این رتبه را با اختلافی خوب حفظ کرده است، به طوری که از سایر کشور‌های منطقه نیز همچون پاکستان، مالزی، رژیم اشغالگر قدس و مصر بالاتر است.
وی ادامه داد: رشد علمی ایران، در مقایسه با کشور‌های مصر و ترکیه کاملا مشهود است. رشد علمی این کشور‌ها در سال‌های اخیر به اندازه ایران نبوده است.
معاون پژوهشی دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به دستاورد‌های انقلاب اسلامی در بخش فناوری گفت: رشد آموزش عالی کشور در بخش زیرساخت‌ها بر کسی پوشیده نیست این در حالی است که پیشرفت در این بخش کار بسیار دشواری است و این دستاورد‌های زیرساختی از نظر تجهیزات نرم و سخت، تضمین توسعه آینده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به دستاورد‌های علمی در حوزه دفاعی گفت: یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی که در دنیا زبان زد است، امنیت است و این موضوع در مقالات و بیانات کشور‌های غربی کاملا مشهود است. امروز هرآنچه در این حوزه داریم به سختی و با تلاش دانشگاه و بخش‌های نظامی کسب کرده ایم.
معاون پژوهشی دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: پدافند هوایی (طراحی و ساخت پدافند‌های برد کوتاه، متوسط و بلند)، هوایی (ساخت انواع تجهیزات هوایی که آخرین آن هم رونمایی از هواپیمای کوثر که از دماغه تا بال آن تولید داخل است و این یک جهش بزرگ در این حوزه است)، دریایی (ساخت انوان ناو و ناوشکن و زیر دریایی، قایق پرنده، قایق تندرو و... که سهند آخرین رونمایی ایران در این حوزه است)، زمینی (ساخت انواع تانک، نفربر، مهمات، سلاح‌های گروهی و انفرادی و... توسط متخصصین داخلی ایران)، موشکی (طراحی و ساخت انوان موشک‌های زمین به زمین، زمین به هوا، کروز، بالستیک و...) و تولید انواع رادا‌رها از جمله افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که توسط دانشگاهیان ما محقق شده است.
وی افزود: ایران در حوزه‌های سایبری و فضایی نیز دستاور‌دهای بسیار کم نظیری داشته است و در این بخش‌ها از تامین امنیت حوزه سایبری، دفاع سایبری و در صورت لزوم حمله سایبری پیشرفت ها و دستاوردهایی داشته است و در حوزه فضایی نیز ایران توانسته است کلیه چرخه ساخت و پرتاب ماهواره را نهایی کند.
مهدی نژاد نوری در پایان اظهارات خود گفت: در حوزه دریایی، نانو، سلامت، لیزر و اپتیک، انرژی، کشاورزی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری نرم، آب و فاضلاب، صنایع و معادن، خودروسازی، محیط زیست، عمران و شهرسازی، توربین و نیروگاه سازی کشور دستاوردهای متعددی را در سایه انقلاب اسلامی به دست آورده است که این موفقیت ها به جهت ورود جامعه دانشگاهی در این حوزه‌ها حاصل شده است.

منبع: فرهنگ سدید

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار