کد خبر: 938130
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
دهقان:
نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی با تشریح دو ایراد اساسی لایحه بودجه ۹۸، گفت: لایحه بودجه اصلاح شده سال ۹۸، احتمالا تا پایان هفته جاری یا اوایل هفته بعدی تقدیم مجلس می‌شود.
جوان آنلاین: محمد دهقان، نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه مقصر مشکلات اقتصادی مخالفان FATF و برجام هستند، گفت: در سال۹۲ نرخ سکه حدود یک میلیون تومان و دلار نیز حدود ۳ هزار تومان و قیمت سایر کالاها نیز حداقل یک چهارم امروز بود، با این حال آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی می‌گفتند وضعیت سخت است و می‌خواهیم شرایط را بهتر کنیم.
 
قیمت‌ها بعد از پذیرش برجام و FATF چهار برابر شد

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس اظهار داشت: رئیس جمهور با وعده بهبود اوضاع اقتصادی، حل مشکل آب و آلودگی هوا توافق هسته‌ای را امضا کرد و بارها وعده داد که با توافق هسته‌ای همه مشکلات حل می‌شود، اقتصاد رونق می‌یابد و کالاها ارزان خواهد شد.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: پس از گذشت مدت کوتاهی برای همه روشن شد  که توافق هسته‌ای سرابی بیش نیست و با خروج آمریکا از برجام، وضعیت اقتصادی کشور  چند برابر بدتر از قبل از این عقب نشینی‌های ساده لوحانه شد.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: هنوز مردم با مشکلات ناشی از شکست برجام دست و پنجه نرم می‌کردند که دولت  ۴۱ الزام دیکته شده FATF را برخلاف اصول قانون اساسی پذیرفت.

دهقان با بیان اینکه دولت از سال ۹۴ و ۹۵ همه الزامات دیکته شده FATF را به صورت قانونی و غیرقانونی اجرا کرده است، گفت: از میان این الزام‌ها ۳۷ مورد مربوط به خود دولت بود که آنها را خودشان اجرا کردند و ۴ مورد را در قالب لایحه به مجلس آوردند که از این لوایح هم تنها روی کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم اختلاف ایجاد شد و مابقی در مجلس به تصویب رسید.

FATF هم مانند برجام چرخ زندگی مردم را نمی‌چرخاند

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی ادامه داد: اعضای دولت فکر می‌کردند اگر صنعت هسته‌ای را تعطیل کنیم و هر چه آمریکایی‌ها گفتند گوش دهیم، تحریم‌ها رفع خواهد شد و وعده دادند در این صورت چرخ اقتصاد کشور و زندگی مردم خواهد چرخید، در حالی که عقب‌نشینی در مسئله هسته‌ای نه تنها مشکل تحریم را حل نکرد بلکه ضربات بیشتری را به اقتصاد کشور وارد آورد.

دهقان با اشاره به تلاش دولت برای اجرای همه الزامات مورد نظر دولت گفت: امروز هم دولت معتقد است با اجرای مطالبات FATF مشکلات اقتصادی حل می‌شود و وعده می‌دهد با اجرای این الزامات چرخ زندگی مردم می‌چرخد البته دو سه سال است که دولت این الزامات را اجرا می‌کنند و معلوم شده است که تن دادن به این خواسته‌ها مشکلات کشور را بیشتر کرده است، با این حال با انگیزه‌های احتمالا سیاسی و برای فرار از مسئولیت باز هم گرانی را به یکی از ۴۱ الزام FATF ربط می‌دهند.

اجرای الزامات FATF پاس گل به آمریکا برای تحریم هوشمند ایران بود

وی تصریح کرد: ما براساس بررسی‌های علمی و کارشناسی می‌گوییم که اجرای الزامات FATF به معنای واقعی پاس گل دادن به آمریکا و در حقیقت زمینه‌سازی برای هوشمندسازی تحریم‌های این کشور بوده است و به همین دلیل است که وضع اقتصاد کشور بدتر شده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی ادامه داد: اجرای کامل action plan یعنی ما تمام اطلاعات مالی خود را در اختیار FATF و به واقع آمریکایی‌ها بگذاریم و متاسفانه باید بگوییم که دولت قریب به دو سال است که در این مسیر گام برداشته است.

اجرای FATF منجر به تشدید مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم شده است

دهقان تاکید کرد: ادامه این روند باعث عقب نشینی‌های جدید خواهد شد، تجربه نشان داده بهانه‌جویی آمریکا و اروپا هرگز متوقف نمی‌شود و ما نمی‌توانیم تا ابد امتیاز بدهیم تا بهانه از دست آمریکا گرفته شود. باید گفت که مسیر کنونی یعنی اجرای action plan درخواستی FATF که تاکنون دولت سخاوتمندانه اجرا کرده است منجر به تشدید مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم شده است و از این به بعد هم نه تنها ارزانی نمی‌آورد بلکه اجناس و کالاها در کشور گران‌تر هم خواهد شد.

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزود: اگر از ابتدای انقلاب می‌خواستیم رسما با آمریکا و اروپا و طبق میل آنها کار کنیم تاکنون اثری از جمهوری اسلامی نمانده بود. اگر در جنگ تحمیلی می‌خواستیم  به صورت رسمی و در بستر ضوابط تعریف شده از سوی غرب پول بدهیم و اسلحه بگیریم، یک کلاشینکف هم نمی‌توانستیم وارد کشور کنیم. بعد از دوران جنگ، اگر قرار بود هم در مساله هسته‌ای، موشکی، پزشکی، نانو و دیگر حوزه‌هایی که امروز در مرز علم جهانی قرار داریم، اطلاعات خود را رسما در اختیار غرب قرار دهیم یا با هماهنگی آنها اقدام کنیم هیچگاه به این نقاط کنونی نمی رسیدیم.

روحانی مشکلات اقتصادی را به موضوعی موهوم منتسب می‌کند

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه مشکلات اقتصادی ناشی از عملکرد مخالفان برجام و FATF  است، گفت: آقای روحانی همیشه استاد فرافکنی بوده است؛ این بار هم شعار ها و قول های انتخاباتی‌اش را  فراموش کرده است و همانند گذشته ناکارآمدی‌های خود در اداره کشور را که موجب بیچارگی توده مردم شده است، به موضوعی موهوم منتسب می‌کند.

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزود: آقای روحانی به جای پاسخگویی، همه مشکلات و ناکارآمدی‌های دولت که باعث کاهش چشمگیر ثروت ملی، افزایش چند برابری نرخ ارز و طلا و دیگر مشکلات اقتصادی شده را به صورت ناپخته و ناشیانه به عدم تصویب یکی از لوایح مربوط به الزامات FATF ربط می‌دهد در حالی که این اقدام صادقانه نیست.

وی با تاکید باینکه رئیس‌جمهور به جای اینکه حقایق را به مردم بگوید امروز دنبال موضوع موهومی می‌گردد که گرانی‌ها را به آن ربط دهد، افزود: موضع ناشیانه رئیس‌جمهور بعید است ناشی ازفقدان هوش سیاسی باشد واحتمالا وی گمان کرده‌ که مردم وعده های انتخاباتی او را مانند رفع تمامی تحریم‌ها در مقابل امضای برجام فراموش کرده اند.

ممنوعیت واردات سکه و ارز طی دو سال اخیر عامل افزایش سر سام آور قیمت‌ها

 عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: گرانی سکه و دلار در ماه‌های اخیر به این دلیل است که طی دو سال گذشته واردات طلا و دلار به کشور ممنوع بوده است. دلیل این ممنوعیت هم تلاش برای اجرای الزامات FATF و کسب رضایت اروپا و آمریکا بود. پس از افزایش قابل توجه نرخ طلا و دلار و با فشار مجلس، واردات ارز و طلا به کشور آزاد شد لذا عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور عملکرد اقتصادی دولت است.

محمد دهقان اظهار داشت: صندوق توسعه ملی به این علت تشکیل شده که درصدی از درآمدهای نفتی به این صندوق واریز شود، این اعتبارات از طریق بخش خصوصی فقط باید صرف رونق اقتصادی و اشتغال شود.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس ادامه داد: هدف از تشکیل صندوق توسعه ملی ایجاد رونق اقتصادی بود، اعتبارات صندوق توسعه ملی باید به شکل تسهیلات و وام در اختیار  بخش خصوصی قرار گیرد تا بخش خصوصی با استفاده از این اعتبارات و سرمایه‌های خود، تولید کشور را سامان داده و اشتغال و رونق اقتصادی ایجاد کند.

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه مطابق اساسنامه صندوق توسعه ملی و قانون برنامه و همچنین سیاست‌های کلی نظام در سال ۹۸ باید ۳۴ درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود تا در راستای رونق اقتصادی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، گفت: بر این اساس در سال آینده طبق اسناد بالادستی باید ۶۶ درصد از درآمدهای نفتی به دولت و ۳۴ درصد آن برای رونق اقتصادی به مردم داده شود.

قصد دولت واریز تنها ۱۰ درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی در سال آینده بود

وی تصریح کرد: در لایحه بودجه ای که دولت تاکنون برای سال ۹۸ تنظیم کرده و به مجلس داده است با بی توجهی به اساسنامه صندوق و اسناد بالا دستی، تنها حدود ۱۰ درصد از در آمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی اختصاص داده است.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب تاکید کرد: به عبارت دیگر  طبق این لایحه در سال آینده ۹۰ درصد از اعتبارات و درآمدهای نفتی صرف هزینه‌های دولت می‌شود و فقط ۱۰ درصد برای فعالیت‌های اقتصادی مردم و بخش خصوصی به صندوق توسعه ملی واریز شود که مردم بتوانند از قِِبَل آن وام بگیرند و اقتصاد کشور رونق پیدا کند.  

دهقان خالی کردن صندوق توسعه را خلاف سیاست‌های کلی نظام و مصالح کشور خواند و گفت: کشور درگیر جنگ اقتصادی است و تنها از طریق استفاده از ظرفیت‌های  مردم می‌توانیم بر این شرایط فائق شویم. وقتی مردم با سرمایه هایشان وارد میدان شوند، طبیعتا بهتر می‌توانیم  جنگ اقتصادی را مدیریت کنیم و از این جنگ اقتصادی به سلامت عبور کرده و پیروز این میدان شویم.

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در خصوص راهکارهای دولت برای جبران کاهش در آمدهای حاصل از فروش نفت در سال ۹۸ گفت: باید هزینه های جاری دولت در سال آینده کاهش یافته و تصمیمات جدی برای اصلاحات اقتصادی اتخاذ شود و این تحولات و اصلاحات اقتصادی با ملاحظه کاری انجام نمی‌شود.  

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب با انتقاد از حذف ساز و کار استفاده از کارت سوخت در سال‌های اخیر اظهار  داشت: متاسفانه وزارت نفت در چند سال گذشته کارت سوخت را حذف کرد و به همین دلیل در حال حاضر درصد بالایی از بنزین و گازوئیل تولیدی کشور به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل قاچاق می‌شود

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلام اینکه روزانه حدود ۱۵ میلیون لیتر سوخت به خارج از کشور قاچاق می‌شود گفت: از یک سو روزانه حدود ۱۵ میلیون لیتر سوخت به خارج از کشور قاچاق می‌شود و از سوی دیگر در داخل کشور دولت هیچ تصمیمی برای کنترل مصرف سوخت اتخاذ واجرا نمی‌کند.

دهقان با بیان اینکه قیمت سوخت در کشورهای اطراف ۷ تا ۱۵ برابر قیمت سوخت در ایران  است، گفت: به هر نحوی که قاچاقچیان سوخت را به خارج از کشور منتقل کنند، حداقل هفت برابر و حداکثر ۱۵ برابر سود می‌برند. دولت باید برای برخورد با قاچاق سوخت برنامه دقیق داشته باشد.

وی تصریح کرد: کارت سوخت می توانست مانع افزایش قاچاق سوخت شده و میزان مصرف سوخت مردم را نیز تحت کنترل درآورد اما برخی عناصر دولتی با پشتیبان تعدادی از نمایندگان با بی‌خاصیت کردن کارت سوخت و رها کردن مصرف در این چند سال بخشی از انرژی کشور را تباه کردند.

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس راه حل مشکلات کشور را اجرای سیاست‌های  اقتصاد مقاومتی و به میدان آوردن مردم خواند و گفت: راه حل عبور از  تنگناها این است که مردم در اقتصاد مشارکت کنند. برای مشارکت دادن مردم در اقتصاد باید یکسری مشوق‌هایی را پیش‌بینی کرد. صندوق توسعه ملی در واقع مشوق حضور مردم درعرصه اقتصاد است.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب گفت: زمانی که صندوق توسعه ملی فعال باشد و بتواند به بخش خصوصی تسهیلات بدهد، بخش خصوصی انگیزه پیدا می‌کند که سرمایه های خودش را نیز به میدان آورد و رونق اقتصادی ایجاد می‌شود.

دهقان تاکید کرد: زمانی که همه درآمدهای نفتی در اختیار دولت قرار گیرد که صرف هزینه‌های جاری خودش کند، طبیعتا اقتصاد کشور سامان نمی‌یابد.

وی اظهار داشت: اگر اقتصاد رونق پیدا کند، از طریق درآمدهای مالیاتی، هزینه های دولت هم جبران می‌شود. وقتی اقتصاد دچار از هم پاشیدگی شود، طبیعتا درآمدهای مالیاتی هم وجود ندارد و وقتی اقتصاد رونق نداشته باشد، کارخانجات رو به تعطیلی می‌رود و درآمدهای مالیاتی هم به شدت کاهش می‌یابد.

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: از سوی دیگر  با توجه به بالا بودن قیمت دلار، انگیزه برای واردات کالاهای مصرفی هم وجود ندارد، بنابراین درآمدهایی که دولت از طریق عوارض ورودی، از واردکنندگان دریافت می‌کرد، طبیعتا کاهش پیدا می‌کند.

تصمیمات دولت برای اصلاحات اقتصادی شجاعانه نیست

دبیرکل جبهه رهپویان انقلاب معتقد است تصمیمات دولت در شرایط جنگ اقتصادی شجاعانه نیست.

وی با بیان اینکه لایحه بودجه ۹۸ در قسمت مربوط به صندوق توسعه ملی دارای ایراد اساسی است گفت: رئیس جمهور اعلام کرد دولت لایحه بودجه را اصلاح خواهد کرد.

دهقان اظهار داشت: در سال‌های گذشته که دولت سهم صندوق توسعه را واریز می‌کرد، از همان ابتدا برنامه ریزی می‌کرد که تا به منابع صندوق دست‌اندازی کند.

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس صندوق توسعه ملی را صندوقی برای رونق اقتصادی و حمایت از بخش خصوصی و مشوقی برای مشارکت دادن مردم در اقتصاد خواند و گفت: هرچقدر این صندوق تضعیف شود، به ضرر کشور است. هرقدر دولت از واریز سهم پول نفت به صندوق امتناع کند و بخواهد مبالغ واریز شده را برای هزینه‌های جاری برداشته وصرف کند به کشور صدمات بسیاری وارد می‌شود.

۵۰ هزار میلیارد درآمد و هزینه موهوم در لایحه بودجه ۹۸

دبیر کل جبهه رهپویان انقلاب با تاکید بر  اینکه در شرایط تحریم‌ها باید بودجه منضبط‌تر از همیشه تنظیم شود، گفت: بودجه موهوم تبعاتی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند و هم مردم را بدبین می‌کند و هم زمینه برخی از بی عدالتی‌ها و مفاسد را در کشور فراهم می‌کند.

دهقان تصریح کرد: در لایحه بودجه ۹۸ که تاکنون تدوین شده و البته قرار است توسط  دولت اصلاح شود حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه موهوم پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمدهای موهوم و هزینه های موهوم وجود دارد، گفت: وقتی درآمد موهوم باشد، هزینه‌ها هم موهوم است. باید درآمدها دقیق و معلوم باشد، یعنی بودجه باید واقع بینانه بسته شود که معلوم شود واقعا چقدر درآمد داریم.  

نائب رئیس فراکسیون ولایی مجلس ادامه داد: جدای از دست درازی دولت به صندوق توسعه ملی که نزدیک ۲۰ هزارمیلیارد تومان از بخش اقتصاد به هزینه های جاری و بودجه عمومی منتقل شده است، پیش بینی میزان فروش نفت و تحقق مالیات در لایحه بودجه ۹۸ نیز دقیق و متناسب با شرایط کشور نیست و دولت خرجش را متناسب با دخل واقعی پیش بینی نکرده است که در این مورد هم دولت مشغول اصلاحات لازم است.

دهقان اظهار امیدواری کرد لایحه بودجه اصلاح شده سال ۹۸ تا پایان هفته جاری یا اوایل هفته بعدی تقدیم مجلس شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
0
جای تعجب است که چرا نمایندگان مجلس اسلامی علاقه ای به تدوین قانون پولشویی اسلامی نشان نمی دهند ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار