کد خبر: 938030
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۸
نظری بر اثر تاریخی- روایی خاطرات جانبازان فاجعه هفتم تیر
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، از معدود آثاری است که به شیوه روایی به بازپروری خاطرات جانبازان فاجعه هفتم تیر پرداخته است. این مجموعه که توسط «بنیاد فرهنگی هفتم تیر» منتشر شده است.
محمدرضا کائینی
سرویس تاریخ جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، از معدود آثاری است که به شیوه روایی به بازپروری خاطرات جانبازان فاجعه هفتم تیر پرداخته است. این مجموعه که توسط «بنیاد فرهنگی هفتم تیر» منتشر شده است، در صدر خود دیباچه‌ای به قلم زنده‌یاد احمد قدیریان دارد که زمینه‌های تدوین آن را به نیکی تدوین کرده است. در بخش‌هایی از این مقدمه آمده است:

«حیات پر برکت انقلاب اسلامی ایران، مملو از حوادث و رخداد‌های پرفراز و نشیبی است که بررسی هر یک از آن‌ها به تنهایی نیازمند مدت‌ها بررسی و واکاوی است. شناخت رویداد‌های مهم و عقبه و آینده آن مستلزم این است که نگاهی عمیق و موشکافانه به موضوع داشته باشیم و به دقت حوادث و افرادی که به نوعی با آن مرتبط هستند را شناسایی کنیم و از دیدگاه‌های آنان بهره‌مند شویم.

یکی از قطعه‌های مهم تاریخ انقلاب اسلامی که نیاز به شناخت کامل و جامع دارد و اهمیت آن امروز به لحاظ دشمنی استکبار و عوامل داخلی آن بسیار مشهود می‌باشد فاجعه تروریستی هفتم‌تیر است. فاجعه‌ای که به دست عناصری پلید و خودفروخته با عقاید پوچ و بی‌اساس مارکسیستی به نام منافقین خلق رقم خورد که بر اثر آن حضرت آیت‌الله محمد حسینی‌بهشتی و ۷۲ شهید انقلاب اسلامی به آسمان‌ها پر کشیدند. فاجعه تروریستی هفتم تیر سال ۱۳۶۰ و دیگر ترور‌های برخاسته از اندیشه قابیلی منافقین در به شهادت رساندن این عزیزان و نیز رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و شهدای محراب و سرداران بی‌ادعای دفاع مقدس و مردم عادی از یکسو چهره کریه و هویت مشوش این گروهک بدطینت را به نمایش کشید و نشان داد که اینان به هیچ قاعده و حقوقی پایبند نیستند که البته باید آن را از الطاف خفیه الهی دانست و از سوی دیگر نشان داد که آن‌ها برای تحمیل عقاید پوچ و بی‌اساس خود به جامعه و حذف اندیشه‌های ناب، حاضر هستند به هر قیمتی دست به ایجاد ناامنی و بحران در جامعه بزنند.

اگر نگاهی به حوادث سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیندازیم، به خوبی در‌می‌یابیم که فتنه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی، با هدف آشکار نابودی نظام نوپای جمهوری اسلامی و رهبری آن و ایجاد تشتت آرا و شعله‌ور شدن آتش جنگ داخلی و بازگرداندن قدرت از دست رفته گروهک‌های ضد انقلاب و... پس از عزل بنی‌صدر از مقام ریاست‌جمهوری شکل گرفت، اما به حول و قوه الهی و با مدیریت پیامبرگونه امام راحل و انقیاد مردم از فرمان ولی‌امر، این توطئه خنثی شد و خون پاک بهشتیان مظلوم سرچشمه تهران، طبل رسوایی منافقین و جبهه التقاط و لیبرال را به صدا درآورد تا جهانیان بدانند که فتنه عقیم است.

در این رهگذر و با هدف نگاهی دوباره به تاریخ و رویداد‌های سیاسی و اجتماعی سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی تا اوایل دهه ۶۰ شمسی که فاجعه تروریستی هفتم تیر نیز در این قطعه از تاریخ روی داد، دفتر پژوهش و فرهنگی بنیاد فرهنگی هفتم‌تیر به گردآوری و تدوین خاطرات جانبازان و شاهدان عینی حادثه هفتم تیر مبادرت ورزید. دو سال گذشته تلاش مضاعفی برای مصاحبه با این عزیزان صورت گرفت و شمار زیادی از یاران شهید مظلوم با نگاه ژرفی که به موضوع داشتند با پذیرش درخواست همکاران دفتر پژوهش و فرهنگی بنیاد، ما را در اجرای مأموریت سنگین خویش روحیه و امید بخشیدند و برخی از عزیزان نیز ما را از توفیق بهره‌مندی از خاطرات ارزشمند خود بی‌نصیب فرمودند. اینک پس از انتشار خاطرات جمعی از جانبازان این فاجعه در جلد نخست از کتاب چهارم، از نگاه جمع دیگری از همراهان حزب جمهوری اسلامی و شهدای زنده قتلگاه سرچشمه تهران که علاقه‌مند به بررسی ابعاد و زوایای مختلف تاریخ انقلاب اسلامی بودند به بررسی موضوع پرداختیم. بنیاد فرهنگی هفتم‌تیر با اعتقاد به تأثیر تاریخ شفاهی که برگرفته از دیده‌ها و شنیده‌های واقعی این عزیزان می‌باشد به این مهم پرداخته و معتقد است بسیاری از قضایای تاریخی به گونه‌ای است که اگر از دیده‌ها مغفول بماند و شخصیت‌هایی که در آن واقعه حضور داشته‌اند به ایفای نقش خود در بیان حقایق نپردازند، گذر تاریخ می‌تواند تا اندازه‌ای موجب فراموشی اصل رویداد شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار