کد خبر: 937966
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۴
ظاهراً هر چقدر که امریکایی‌ها تلاش می‌کنند بین دو متحد خود یعنی کرد‌ها و ترک‌ها در شمال سوریه تعادل ایجاد کنند، وضعیت برای واشنگتن بدتر و پیچیده‌تر می‌شود، تنها یک روز پس از اینکه مقامات امریکایی اعلام کردند برای جلوگیری از درگیری کرد‌ها و ترک‌ها چند پست مرزی ایجاد می‌کنند، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد نیرو‌های تحت فرمان این کشور به زودی به سمت شرق فرات پیشروی خواهند کرد.
ظاهراً هر چقدر که امریکایی‌ها تلاش می‌کنند بین دو متحد خود یعنی کرد‌ها و ترک‌ها در شمال سوریه تعادل ایجاد کنند، وضعیت برای واشنگتن بدتر و پیچیده‌تر می‌شود، تنها یک روز پس از اینکه مقامات امریکایی اعلام کردند برای جلوگیری از درگیری کرد‌ها و ترک‌ها چند پست مرزی ایجاد می‌کنند، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد نیرو‌های تحت فرمان این کشور به زودی به سمت شرق فرات پیشروی خواهند کرد.
به گزارش «جوان»، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته اعلام کرد عملیات در شرق فرات طی چند روز آینده آغاز می‌شود. وی در ادامه تأکید کرد: «هدف ما سربازان امریکا نیستند، بلکه عوامل تروریستی است.» امریکایی‌ها از حدود دو سال قبل به بهانه مبارزه با داعش کرد‌ها را به عنوان نیروی زمینی خود به کار گرفته و بر این مناطق مسلط شدند. از همان زمان همکاری امریکا با کرد‌ها باعث خشم آنکارا شده و یکی از مهم‌ترین دلایل سردی اخیر در روابط دو کشور محسوب می‌شود. ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» یا «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» را ادامه «حزب کارگران کردستان» می‌بیند و این گروه‌ها را تروریستی اعلام کرده است.
مقامات ترکیه در طول یک سال گذشته بار‌ها تهدید کرده‌اند به سمت شرق فرات پیشروی خواهند کرد و اجازه نخواهند موجودیت جدید کردی در امتداد مرز‌های جنوبی تشکیل شود. اردوغان گفت: «ما عزم راسخ داریم که شرق فرات را به یک منطقه توأم با آرامش برای صاحبان اصلی آن تبدیل کنیم.»‌اردوغان مشخص نکرد منظور از صاحبان اصلی چه کسانی هستند، اما ناظران نسبت به نیت‌های واقعی ترکیه در شمال سوریه بدبین هستند و حتی بعضی‌ها آنکارا را متهم کرده‌اند به دنبال الحاق بخش‌های از خاک سوریه است. این مواضع اردوغان یک روز پس از سفر جیمز جفری، نماینده ویژه امریکا در پرونده سوریه به آنکارا صورت گرفت. این مقام امریکایی که گفته می‌شود ترکیه را بر کرد‌ها ترجیح می‌دهد تلاش کرده بود از نگرانی‌های آنکارا بکاهد. در همان روز پنتاگون اعلام کرد که در شمال سوریه و در نزدیکی مرز‌های ترکیه پست‌های مرزبانی برای جلوگیری از درگیری ارتش ترکیه و کرد‌های تحت حمایت امریکا احداث کرده است. این در حالی است که آنکارا از واشنگتن خواسته بود از احداث ایست‌های کنترل و نقاط مرزبانی در نزدیکی مرز‌های ترکیه خودداری کند. ناظران معتقدند اگر ترکیه واقعاً به سمت شرق فرات پیشروی کند، امریکا با چالش جدی مواجه خواهد شد یا باید با متحد خود در ناتو وارد جنگ شود و یا باید کرد‌ها را در مقابل تهاجم ترکیه ر‌ها کند که در این صورت کرد‌ها احساس خواهند کرد واشنگتن به آن‌ها خیانت کرده است. مقامات امریکایی بار‌ها اعلام کرده‌اند هدف از حضور نظامی در شمال سوریه مهار نفوذ ایران و جلوگیری از احیای سوریه است. اما یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های واشنگتن دشمنی دیرینه بین کرد‌ها و ترک‌ها است؛ مسئله‌ای که باعث می‌شود تلاش‌های امریکا برای برقراری تعادل بین دو طرف و پیشبرد برنامه‌هایش در شمال سوریه با چالش جدی مواجه شود.
روسیه معترض امریکا در تنف
امریکایی‌ها علاوه بر استقرار نیرو در شمال شرقی سوریه در یک گذرگاه مرزی به نام «تنف» واقع در جنوب شرقی سوریه نیرو مستقر کرده‌اند. این گذرگاه در مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن قرار دارد و مهم‌ترین مسیری است که بغداد را به دمشق و سپس بیروت وصل می‌کند. مقامات امریکایی علناً می‌گویند هدف از اشغال این منطقه جلوگیری از دسترسی زمینی تهران به سواحل مدیترانه و بلندی‌های جولان است. حضور امریکایی‌ها در این منطقه باعث نگرانی جدی روس‌ها شده و آن‌ها طی چند وقت اخیر بار‌ها به این مسئله اعتراض کرده‌اند. روز گذشته وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که امریکا حدود ۵۵ کیلومتر مربع را در اطراف منطقه تنف اشغال کرده است. به گزارش روسیا الیوم، میخائیل میزینتسیف، رئیس مرکز ملی اداره دفاع در روسیه گفت: امریکا حدود ۵۵ کیلومترمربع را در اطراف منطقه التنف سوریه اشغال کرده و حدود ۶ هزار تروریست را در این منطقه مستقر کرده است. روز سه شنبه نیز برخی منابع گزارش دادند مسکو به واشنگتن پیشنهاد داده تا کنترل گذرگاه تنف را به صورت مشترک به دست گیرند که ظاهراً امریکایی‌ها جوابی نداده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار