کد خبر: 937958
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹
عباس حاجی نجاری
رئیس‌جمهور امریکا هفته گذشته با تکرار تهدیدات خود علیه مردم ایران و ادعای اینکه ایران به سمت تولید بمب اتمی می‌رود، تلاش کرد موضوع ایران را کماکان به‌عنوان مهم‌ترین مسئله در دستور کار دستگاه سیاست خارجی امریکا نگه دارد. به گزارش صدای امریکا، جمعه گذشته ترامپ که در جریان برگزاری یک جشن در کاخ سفید سخن می‌گفت: به‌رغم مواضع هفته‌های قبل که به بزرگنمایی نفوذ ایران در منطقه اختصاص داشت، این بار با تأکید بر تهدید هسته‌ای ایران مدعی شد که امریکا نمی‌تواند به حکومتی که مهم‌ترین حامی تروریسم در جهان است، شعار مرگ بر امریکا سر می‌دهد، و اسرائیل را تهدید می‌کند، اجازه دهد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.. رئیس‌جمهور امریکا اضافه کرد که او پس از خروج از برجام اقدام به وضع «شدیدترین تحریم‌ها» علیه ایران کرده است، تحریم‌هایی که به گفته او «کمتر کشوری در جهان شاهد اعمال چنین تحریم‌هایی بوده است.»
طی دو سال اخیر و از زمان روی کار آمدن ترامپ، کاخ سفید همه شگرد‌ها و راهکار‌های ممکن برای تسلیم مردم ایران را بکار گرفته است. این روش‌ها که گستره‌ای از تهدیدات نظامی، جنگ رسانه‌ای و تحریم‌های اقتصادی را شامل می‌شود، در نوع خود همان‌گونه که ترامپ به آن اذعان کرده است کم‌نظیر است. اما با توجه به اینکه از افراطی‌ترین چهره‌های امریکایی برای کابینه که برخی از آن‌ها به سگ دیوانه در این کشور معروف هستند بهره گرفته است، اما کاخ سفید در این میانه خود را بازنده می‌بیند و به تعبیر روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست، این‌ها تفکرات فانتزی و خیالی دولت ترامپ درباره تأثیرگذاری تحریم‌ها بوده‌اند.
این روزنامه امریکایی هفته گذشته در این زمینه می‌نویسد: این ایده که امریکا با عدم انجام تعهدات برجامی، ایران را پای میز مذاکره بازگرداند صرفاً یک توهم و خیال است. به نظر می‌رسد ترامپ به‌اشتباه فکر می‌کرد که تحریم‌ها ابزاری شبه جادویی و چندمنظوره هستند: هم ایران را مجبور به توافق هسته‌ای بهتر خواهند کرد و هم سبب می‌شوند تا آن کشور محدودیت‌ها بر برنامه موشکی خود و بازرسی نامحدود بازرسان را بپذیرد. همچنین ازنظر او تحریم‌ها باعث می‌شدند تا ایران مجبور شود به حمایت خود از گروه‌های منطقه‌ای پایان دهد و حتی ممکن است کاری کند که مردم ایران به دلیل فشار ناشی از وضعیت دشوار اقتصادی به خیابان‌ها ریخته و کلیت نظام سیاسی ایران سقوط کند. این‌ها تفکرات فانتزی و خیالی دولت ترامپ درباره تأثیرگذاری تحریم‌ها بوده‌اند.
به‌رغم تصور کاخ سفید، تشدید فشار‌ها و ایستادگی مردم ایران در برابر آن، نه‌تن‌ها موقعیت ایران را در جهان تضعیف نکرده، بلکه قدرت و نفوذ امریکا را در جهان کاهش داده است که آخرین مصداق آن ناکامی کاخ سفید و متحدان اروپایی‌اش در محکوم کردن ایران در شورای امنیت سازمان ملل به دلیل آزمایش اخیر موشکی است. امریکا پیش‌ازاین چهار بار موضوع موشک‌های ایران را در شورای امنیت مطرح کرده بود، اما هر بار به دربسته خورده بود. بااین‌حال این بار جلسه به درخواست اروپایی‌ها تشکیل‌شده بود نه امریکا، به همین دلیل انتظار می‌رفت حداقل بیانیه‌ای در محکومیت آزمایش موشکی ایران صادر شود، اما این اتفاق رخ نداد.
در این زمینه به نکاتی چند می‌توان اشاره کرد:
صف‌بندی امریکا علیه ایران و ناکامی در شکست اراده مردم ایران، اعتبار امریکا در جهان را به‌شدت مخدوش ساخته است
ایستادگی ایران به الگویی در جهان تبدیل‌شده، به‌گونه‌ای که حتی اروپایی‌ها با الگو گیری از مدل رفتاری ایران تلاش دارند به سلطه ۷۰ ساله امریکا بر اروپا خاتمه دهند.
ایستادگی ایران، استراتژی‌های منطقه‌ای امریکا را یک‌به‌یک به شکست رسانده، به‌گونه‌ای که امریکا اکنون خود را در برابر نیرو‌های جبهه مقاومت در تمام پرونده‌های منطقه؛ در لبنان، عراق، سوریه، یمن، افغانستان، و... شکست‌خورده می‌بیند.
قدرت ایران بر تمامی محاسبات امریکایی‌ها سایه انداخته است. به‌گونه‌ای که قادر به انکار آن نیستند، این امر را هم در نوع تحرکات نظامی آن‌ها در خلیج‌فارس می‌توان دید و هم فروپاشی نقطه اتکای منطقه‌ای آن‌ها برای مهار ایران. اخیراً «لیندسی گراهام» سناتور امریکایی که پیش از افشای قتل روزنامه‌نگار «جمال خاشقجی» از حامیان عربستان سعودی به شمار می‌رفت، روز یک‌شنبه با تأکید مجدد بر لزوم قطع حمایت از حاکمان ریاض گفت: اگر امریکا نبود، آن‌ها ظرف یک هفته باید در عربستان به فارسی حرف می‌زدند.
ترامپ و پمپئو در مواجهه با ایران همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد عربستان قرار داده بودند و امید بیهوده‌ای به این داشتند که سعود‌ی‌ها جایگزین امریکا در مهار ایران شوند. روند تحولات اخیر در منطقه نه‌تن‌ها آن‌ها را به ناتوی عربی نرساند، بلکه شورای متزلزل موسوم به شورای همکاری خلیج‌فارس را نیز در معرض فروپاشی قرارداد.
ناتوانی در سازمان‌دهی منافقین و سلطنت‌طلبان و اپوزیسیون داخلی به‌عنوان تنها نقطه اتکای کاخ سفید برای برهم زدن اوضاع داخلی ایران، ضعف، کاخ سفید در بحران‌آفرینی در داخل ایران را آشکار کرده است. اخیراً یکی از کارشناسان مؤسسه بروکینز در یادداشتی که نشنال اینترست منتشر کرد، نوشت «این واقعیت که چهره‌های مطرحِ گروه مشکوکی مانند مجاهدین خلق (منافقین) نقش برجسته‌ای در سیاست ترامپ در قبال ایران دارند، (از هم‌اکنون) نشان‌دهنده ورشکستگی این سیاست است». وی که بر اساس اسناد منتشرشده، سازمان مجاهدین را یک «گروه تروریستی» و «فرقه» می‌داند، در شگفت است که برخی مقامات کاخ سفید به‌گونه‌ای سازمان مجاهدین را تشویق و تحسین می‌کنند که گویی «یک جایگزین دموکراتیک برای نظام سیاسی کنونی ایران» است درحالی‌که «قطعاً این‌چنین نیست». اندیشکده امریکایی «استراتفور» هم با انتشار سند پیش‌بینی راهبردی امریکا در مورد تحریم ایران می‌نویسد «کارزار تحریمی تحت رهبری ایالات‌متحده به ایران لطمه می‌زند، اما باوجود مشکلات اقتصادی، به فروپاشی حکومت ایران منجر نمی‌شود. ایالات‌متحده امیدوار است با افزایش تحریم‌ها، ایران را به بازگشت به میز مذاکره وادار کند. این اتفاق نخواهد افتاد؛ هرچند که ایران به مناقشات سیاسی داخلی شناخته‌شده، اما جناح‌های سیاسی در این کشور ثبات نظام سیاسی را بر سیاست‌بازی ارجح قرار خواهند داد.»
مجموعه گزاره‌های فوق و واقعیت‌های صحنه دست‌خالی امریکا را در برابر ایران آشکار می‌کند، اما این به معنی تمام شدن ماجرا نیست، بلکه با توجه به ماهیت سلطه طلبانه کاخ سفید می‌تواند به تشدید ماجرا و ورود دشمن به عرصه سناریو‌های دیگر بیانجامد که دیروز مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده شهدا نسبت به آن هشدار دادند ایشان با اشاره به بیداری ملت ایران، مسئولان را به تلاش بیشتر توصیه کردند و افزودند: اگرچه نقشه دشمن لو رفته است، اما همه باید هوشیاری خود را حفظ کنند زیرا امریکا، دشمنی خبیث و حیله‌گر است و ممکن است قصد فریب داشته باشد تا برای سال ۹۷، جنجال کند، اما مثلاً برای سال ۹۸ نقشه‌ای بکشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه را شریک امریکا در توطئه و دشمنی با ملت ایران دانستند و تأکید کردند: البته ما قوی‌تر از آن‌ها هستیم زیرا تاکنون نتوانسته‌اند در مقابل جمهوری اسلامی هیچ غلطی بکنند و ازاین‌پس هم نخواهند توانست. ایشان درعین‌حال تأکید کردند: نباید لحظه‌ای غافل شد و همه باید بیدار و هوشیار باشند. توصیه من به ملت ایران به‌ویژه جوانان و مجموعه‌های گوناگون کشور اعم از همه صنوف و جریان‌های سیاسی این است که مراقب باشند میدان را برای دشمن آماده نکنند زیرا اگر غافل شویم، همان دشمن ضعیف، زهر خود را خواهد ریخت. تلاش برای تقویت اقتصاد کشور و تولید داخلی توصیه دیگر رهبر انقلاب بود ایشان، مسئولان را به افزایش تلاش‌ها و فریب ظاهرسازی و زبان‌بازی دشمن را نخوردن، توصیه مؤکد کرده و افزودند: دشمن انواع ترفند‌ها را به کار می‌برد و مسئولان باید مراقب باشند، دشمن خبیثی که از در بیرون شده است، از پنجره داخل نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار