کد خبر: 937923
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۷
حاشیه‌ای بر انتشار مجموعه خاطرات آیت‌الله سیدهادی خسروشاهی
استاد ارجمند آیت‌الله سیدهادی خسروشاهی از جمله چهره‌هایی است که به آنان می‌توان «شاهدان عصر» لقب داد.
محمدرضا کائینی
سرویس تاریخ جوان آنلاین: استاد ارجمند آیت‌الله سیدهادی خسروشاهی از جمله چهره‌هایی است که به آنان می‌توان «شاهدان عصر» لقب داد. وی از بدو ورود به سلک طلبگی و فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی، با رجال نامدار دین و سیاست آشنا شده و از آنان خاطراتی شنیدنی دارد. این مجموعه خاطرات، اخیراً از سوی کلبه شروقِ قم، به تفکیک موضوعی منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. استاد در دیباچه مربوط به مجلد خاطرات خویش از آیت‌الله طالقانی، درباره اهداف انتشار این مجموعه آورده‌اند:
در سطور نخستین مقدمه کتاب «متون ایرانی» ـ. مجموعه‌ای از رساله‌های فارسی و عربی خطی که اخیراً به چاپ رسیده است‌ـ جمله‌ای خواندم که بسیار جالب بود: «گردش ایام مجال آن نمی‌دهد که چندان صبر کنی تا همه شرایط و اسباب برای کاری بزرگ فراهم آید که اگر صبر کردی تا چنان شود، به حکم شرع و عقل زیانکاری...!»

این بود که از دایره دقت در حد وسواس سالیان دراز در مورد نشر کامل خاطرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود به در آمدم و تصمیم بر آن شد تا مجموعه‌ای از «خاطرات مستند» خود را در زمینه‌های فوق و در باره شخصیت‌های برجسته و فرهیخته دنیای علم و دین، فقاهت و سیاست، در رساله‌هایی ولو کم‌حجم به دست چاپ بسپارم به‌ویژه که اغلب آن‌ها در سال‌های اخیر در گفت‌وگو‌ها و مصاحبه‌های مختلفی که با اصحاب جراید و ارباب قلم کردم، بیان شده و آماده نشر است.

البته این تصمیم می‌تواند دو نتیجه و فایدت! هم داشته باشد:
۱ ـ. بالاخره این خاطرات مکتوب از «حبس خانگی» و گردونه «فراموش شدن» و «زیر گرد و غبار مکتبه ماندن» رها می‌شود و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.
۲ ـ. علاقه‌مندان یا اهالی تاریخ و معاصران معاصر! فرصت می‌یابند حداقل نیم نگاهی به آن‌ها کنند، به‌ویژه که شرایط زمان و مکان بنا بر تجربه‌ای که همگی داریم، اجازه نمی‌دهد کتاب‌های قطور و چند صد صفحه‌ای در هر زمینه‌ای مطالعه شود، ولی مرور رساله‌های کم‌حجم سهل، آسان و قابل اجرا تواند بود! در این مرحله می‌توان انتظار داشت که اهالی تاریخ و آشنایان با خاطرات، اشتباهات احتمالی ناشی از گفت‌وگو‌های متعدد در زمان‌های مختلف را یادآور شوند تا در چاپ مجموعه کامل در مجلداتی قطور، این خطا‌ها رفع شود و پس از تکمیل نهایی و حذف اضافات و اضافه محذوفات! در «قفسه‌های کتابخانه‌ها» برای مطالعه احتمالی آیندگان قرار گیرد.... تصور آن است که هر کدام از این رساله‌های «حدیث روزگار» در کم‌حجم‌ترین صورت‌ها شامل ۱۰۰ صفحه باشند که در مواردی خاص، تعداد صفحات رساله‌ها از ۲۰۰ صفحه هم فزون‌تر خواهد بود.

البته باید یادآور شد که حسن اصلی این خاطرات، مستند بودن آنهاست که به نظر می‌رسد بخشی از حوادث تاریخ معاصر و جریان نهضت اسلامی ایران را به‌طور دقیق و صحیح با مدرک و سند ارزیابی و مطرح می‌کند... در حال حاضر حدود ۵۰ کتاب یا رساله تهیه شده است که ۲۰ جلد از آن‌ها هم اکنون زیر چاپ قرار دارد یا در مراحل پایانی آماده‌سازی و اخذ مجوز برای چاپ و نشر است. بی‌تردید در صورت تکمیل نشر این رساله‌ها مجموعه کامل آن‌ها را باز تحت عنوان کلی «حدیث روزگار» می‌توان به صورت چند مجلد در چندین هزار صفحه و با چند صد عکس و سند، در اختیار عموم قرار داد. محتوای اغلب این رساله‌ها همان طور که اشاره شد، شامل شرح حوادث تاریخی است که بیشتر آن‌ها نتیجه و محصول گفت‌وگو با علاقه‌مندان به مسائل تاریخی از اهالی قلم و جراید است که پیش‌تر در بعضی از مجله‌های هفتگی، ماهنامه، فصلنامه یا روزنامه‌های یومیه و هفتگی به مناسبت‌های مختلف منتشر شده‌اند.

آنچه هم اکنون در اختیار قرار می‌گیرد، رساله شماره چهار از «حدیث روزگار» است که شامل خاطرات متفرقه‌ای درباره آیت‌الله سیدمحمود طالقانی آماده چاپ و نشر شده است. امید که نشر رساله‌های دیگر درباره امام خمینی، علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، شهید دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی و دیگران هم به‌زودی انجام می‌پذیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار