کد خبر: 937630
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
در استان قم زیرساخت‌های لازم و ضروری گردشگری وجود ندارد، درحالی که ظرفیت این استان در توریسم سلامت، توریسم تاریخی و توریسم فرهنگی و زیارتی بسیار زیاد است
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: قم با وجود داشتن آب و هوای گرم و خشک، به علت داشتن جاذبه‌های دیدنی از قبیل: مذهبی، تاریخی و طبیعی توانسته گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سوی خود جذب کند. از آنجا که سالانه مسافران بسیاری به این شهر سفر می‌کنند لذا این مهم سبب شده تا مسئولان استانی و شهری نگاه ویژه‌ای به این مهم داشته باشند. موضوعی که موجب شد تا روز گذشته، سرپرست استانداری قم اعلام کند: «استان قم سالانه میزبان ۳ میلیون نفر گردشگر خارجی و بیش از ۲۱ میلیون نفر مسافر و زائر ایرانی است و این ظرفیت مهمی در گردشگری به شمار می‌رود.» لذا این مهم می‌طلبد تا زیرساخت‌های گردشگری در قم به‌شدت مورد توجه قرار بگیرد.

وجود مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه (ع) و مسجد بزرگ جمکران در شهر قم از مهم‌ترین دلایلی است که سبب شده تا زائران بسیاری از داخل و خارج کشور برای زیارت به این مکان‌های مذهبی سفر کنند. این درحالی است که علاوه بر این دو مکان مذهبی، اماکن تاریخی و گردشگری بسیاری در این استان باعث شده تا گردشگران در طول سال به آنجا سفر کنند. امامزاده عبدالله (ع)، روستای فردو در ۴۷ کیلومتری جنوب شهر قم، بازار قدیم قم، کاروانسرای دیر گچین، گنبد نمکی، دریاچه حوض سلطان، گنبد نمکی یزدان و روستا‌ها و مناطق مختلف در این استان ازجمله مناطقی است که بسیار دیدنی است.

میزبان ۳ میلیون گردشگر خارجی

تنوعی از اماکن مذهبی، تاریخی و فرهنگی در استان قم موجب شده تا مسافران بسیاری در این منطقه اقامت گزیده و از این اماکن دیدن کنند. موضوعی که به گفته سرپرست استانداری قم سبب شده تا این استان سالانه میزبان ۳ میلیون نفر گردشگر خارجی و بیش از ۲۱ میلیون نفر مسافر و زائر ایرانی باشد؛ که ظرفیت مهمی در گردشگری به شمار می‌رود. سیدمحمدرضا هاشمی می‌گوید: «با توجه به چنین ظرفیتی نباید نسبت به عملیاتی شدن پروژه‌های گردشگری بی‌توجه بود و ارائه تسهیلات به بخش خدمات و گردشگری را باید در اولویت قرار داد.» از آنجا که توسعه اقتصادی در گرو ارتقای زیرساخت‌های گردشگری است لذا با توجه به محدودیت منابع باید از حضور سرمایه‌گذاران استفاده کرد. این درحالی است که در بخش‌های استان قم باید بوم‌گردی مورد توجه قرار بگیرد که در این راستا لازم است زیرساخت‌های لازم را توسعه بخشید. استاندار قم می‌افزاید: «با وجود کم‌آبی در قم فعالیت‌هایی مانند کشاورزی نمی‌تواند در بلندمدت پاسخگوی نیاز اقتصادی روستاییان باشد. با توجه به چنین کمبود‌هایی باید به سمت و سوی رونق گردشگری در روستا‌های قم حرکت کنیم تا اقتصاد پویایی را به وجود آوریم.» از آنجا که استان قم در تولید فرش دستباف نیز توانمندی زیادی دارد و بیش از ۴۵ درصد فرش‌های دستباف نمایشگاه‌های تهران در قم تولید می‌شود، لذا حمایت مسئولان از صنعت فرش و رفع مشکلات قالیبافان می‌تواند بستری مهم در تولید داخلی و رشد اشتغال ایجاد کند. به گفته استاندار قم، از ابتدای طرح حمایت از رونق تولید در قم ۱۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۰۴ واحد تولید در قم پرداخت شده است که می‌تواند گرهگشای مشکلات تولید و اشتغال باشد.

نیاز به توسعه زیرساخت‌های گردشگری

استان قم به دلایل داشتن اماکن مذهبی، تاریخی و فرهنگی همواره مورد توجه مسافران داخلی و خارجی بوده است؛ موضوعی که به‌شدت رونق و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه را طلب می‌کند. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت فراهم کردن زیر‌ساخت‌های لازم برای جذب گردشگر در قم می‌گوید: «در این استان زیرساخت‌های لازم و ضروری گردشگری وجود ندارد، درحالی که ظرفیت قم در توریسم سلامت، توریسم تاریخی و توریسم فرهنگی و زیارتی بسیار زیاد است.» حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری با بیان اینکه برخی از کشور‌ها بیش از ۵۰ درصد از هزینه‌های خود را از طریق صنعت توریسم تأمین می‌کنند، می‌افزاید: «امروز باید این مسئله را قبول کنیم که توریسم به عنوان یک صنعت اثرگذار در همه دنیا مطرح شده است، به‌گونه‌ای که تأثیر بسیار زیادی در تأمین بودجه‌های کشور‌های مختلف دنیا دارد.» وی با تأکید بر ضرورت فراهم کردن زیر‌ساخت‌های لازم برای جذب گردشگر در قم ادامه می‌دهد: «در استان قم زیرساخت‌های لازم و ضروری گردشگری وجود ندارد، درحالی که ظرفیت این استان در توریسم سلامت، توریسم تاریخی و توریسم فرهنگی و زیارتی بسیار زیاد است.» در استان قم ظرفیت‌های بسیاری از جمله حرم کریمه اهل بیت (ع)، مسجد مقدس جمکران، حوزه علمیه و سایر اماکن تاریخی و گردشگری وجود دارد که با جذب توریسم مذهبی در استان قم می‌توانیم در ایجاد اشتغال و اقتصاد نقش مهمی ایفا کنیم و صنعت گردشگری را در استان رونق بخشیم. در کنار این مهم از آنجا که شهر قم در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار دارد لذا با ایجاد جذابیت‌های لازم برای اقامت زائران، می‌توانیم نهایت بهره‌برداری را از این مسئله داشته باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار