کد خبر: 937619
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:شورای همکاری خلیج فارس پوششی برای اعلام سیاست های چند عضو آن شده که به هزینه و نام همه اعضاء، مواضعی را بیان کند که هیچ کمکی به حرکت در مسیر صلح منطقه ای نمی کند.

جوان آنلاین: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بخش‌هایی از بیانیه نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض که ادعاها و اتهاماتی را متوجه کشورمان کرده است، ضمن ابراز تاسف از ادامه رویکرد غیرسازنده این شورا در قبال جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: متاسفانه به نظر می رسد شورای همکاری خلیج فارس تحت تاثیر سیاست ها و رفتارهای اشتباه و مخرب برخی اعضای آن، تبدیل به پوششی برای بیان مواضعی شده است که در راستای محاسبات و سیاست گذاری های اشتباه گذشته قرار دارد.

قاسمی افزود: شورای همکاری خلیج فارس می تواند با در پیش گرفتن رویکردی منطقی، مستقل از ظرفیت خود در مسیر رفع سوء تفاهمات و اختلافات درونی و بیرونی گام بردارد؛ ولی مشاهده می شود که نه تنها این رویکرد را در پیش نگرفته است بلکه، از سیاست های تفرقه افکنانه برخی کشورهای فرامنطقه ای به صورت شرم آوری تمجید می کند و در عمل، تبدیل به پوششی برای اعلام سیاست های چند عضو آن شده که به هزینه و نام همه اعضاء، مواضعی را بیان کند که هیچ کمکی به حرکت در مسیر صلح و ثبات منطقه ای نمی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه از نظر جمهوری اسلامی ایران مواضع بیان شده در بیانیه پایانی نشست ریاض الزاما موضع همه اعضاء آن نیست و ناکامی عربستان سعودی در تحقق اهدافش در این نشست را می توان در تناقض بین متن بیانیه با رویکرد عملی برخی از اعضاء آن در قبال جمهوری اسلامی ایران دید، گفت: برخی از اعضاء شورای همکاری خلیج فارس با اطلاع و درک درست از سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران و واقعیت های منطقه ای و الزامات همجواری، همواره برای کاهش سوء تفاهمات پیشگام بوده اند.

وی گفت: رویکرد امیر کویت طی سال های اخیر و از جمله در اجلاس ریاض عمدتا خیرخواهانه و در جهت حل و کاهش اختلافات از طریق ساز و کارهای درون منطقه ای بوده است؛ اگر این رویکرد بجای بیانیههای بی محتوای دبیرخانه شورا، مورد پذیرش و عمل همه سران شورا قرار گیرد هم هزینه کمتری به ملت های منطقه تحمیل می شود و هم دستیابی به صلح و ثبات آسان تر خواهد شد.

قاسمی در پایان در خصوص موضوع جزایر سه گانه ایرانی نیز اظهار داشت: تکرار ادعاهای واهی در مورد جزایر ایرانی تغییری در واقعیت های تاریخی و جغرافیایی منطقه ایجاد نخواهد کرد. جزایر سه گانه جزء تفکیک ناپذیر قلمرو ایران بوده و خواهند ماند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار