کد خبر: 937515
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
چهار هفته تلاش بی‌نتیجه برای مهار اعتراضات اقتصادی در فرانسه باعث شده است کاخ الیزه دست به فرافکنی بزند و دوباره داستان اقدامات سایبری روس‌ها و اقدام آن‌ها برای بی‌ثبات‌سازی اروپا به میان آمده است.
چهار هفته تلاش بی‌نتیجه برای مهار اعتراضات اقتصادی در فرانسه باعث شده است کاخ الیزه دست به فرافکنی بزند و دوباره داستان اقدامات سایبری روس‌ها و اقدام آن‌ها برای بی‌ثبات‌سازی اروپا به میان آمده است. یک روزنامه انگلیسی مدعی سازماندهی اعتراضات اقتصادی از طریق کاربران روسی شبکه‌های اجتماعی شد و همزمان هم یک روزنامه فرانسوی از بررسی این موضوع از سوی نهاد‌های امنیتی این کشور خبر داد. به این ترتیب دموکراسی مدعیانه فرانسوی هم استعداد خودش را در مطرح کردن تئوری توطئه روسی برای ایجاد خفقان و سرکوب مخالفان نشان داد.
به گزارش روزنامه فرانسوی لوپاریزین، سرویس امنیتی فرانسه (SGDSN) امکان نقش داشتن دست‌هایی از خارج از کشور در قالب شبکه‌های اجتماعی به منظور شکل‌دهی به اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها را در دست بررسی دارد. به نوشته این روزنامه این نهاد که تحت نظر «ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر این کشور قرار دارد، هم‌اکنون با سایر سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه و به ویژه ISB هماهنگ است تا به امکان مداخله خارجی از راه شبکه‌های اجتماعی رسیدگی شود کند. تحقیقات متوجه حساب‌های ویژه و نیز فعالیت‌های مشکوک سایت‌هاست که خودسرانه اطلاعات و تفاسیر را منتشر می‌کنند. همچنین روزنامه انگلیسی «تایمز» روز شنبه مدعی شده بود که صد‌ها حساب کاربری مربوط به شبکه‌های اجتماعی در روسیه تلاش کرده‌اند تظاهرات در فرانسه را سازماندهی کنند. با این حال یک منبع فرانسوی درباره این موضوع ابراز تردید و اعلام کرد که هیچ مدرکی در این زمینه وجود ندارد.
روز شنبه معترضان اقتصادی موسوم به «جلیقه‌زردها» در فرانسه با وجود عقب‌نشینی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور از طرح افزایش مالیات بر سوخت برای چهارمین هفته به خیابان‌ها ریختند که نتیجه آن تظاهراتی با بیش از هزار و ۷۰۰ بازداشتی و صد‌ها زخمی و البته یک کشته بود تا مجموع کشته‌های این چهار هفته به پنج نفر برسد. دولت فرانسه از چندی پیش اعلام کرده بود که در چارچوب سیاست تشویق عمومی به استفاده از خودرو‌های هیبریدی و کاهش خودرو‌های متکی به سوخت فسیلی، باید از ابتدای سال آینده میلادی مالیات بر هر لیتر گازوییل را ۵/۶ و هر لیتر بنزین ۹/۲ سنت افزایش دهد؛ سیاستی که مخصوصاً طبقه متوسط رو به پایین ساکن حاشیه شهر‌های بزرگ را که در ضعف وسایط حمل و نقل عمومی به خودرو‌های شخصی دیزل خود متکی هستند، به شدت تحت فشار اقتصادی قرار می‌دهد و همین امر جرقه اعتراضات سراسری را روشن کرد. «جلیقه زردها» از ۱۷ نوامبر علیه بالارفتن قیمت بنزین در فرانسه اعتراضات خود را شروع کرده‌اند. اگرچه عموماً تظاهرات‌های گسترده در کل فرانسه، با در‌گیری با پلیس، آتش زدن ماشین‌ها، شکستن شیشه‌های مغازه‌ها و بانک‌ها همراه است، اما این دور از اعتراضات به‌رغم آنکه در مقایسه با اعتراضات گذشته میلیونی سندیکا‌های کارگری از حیث تعداد معترضان قابل توجه نیست و مثلاً تنها در روز شنبه در کل فرانسه ۱۳۵ هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند، اما از حیث پراکندگی با مشارکت مردم حدود ۴۰۰ شهر و همینطور از نظر شدت تقابل معترضان و پلیس چنان بوده است که توانسته ضرری ۳ میلیاردی به اقتصاد این کشور بزند و از زبان برونو لومیر، وزیر دارایی فرانسه این اعتراضات «فاجعه‌بار» خوانده شده است. گرچه به نظر می‌رسد دولت فرانسه عقب‌نشینی بی‌سابقه‌ای با ابتدا تعلیق و سپس لغو قانون افزایش مالیات سوخت انجام داده باشد و از این نظر خطر بزرگی کرده باشد و حتی حاضر به مذاکره با رهبران جنبش جلیقه زرد‌ها شده باشد، اما با توجه به اینکه در چند روز گذشته هم تحرکاتی همزمان از سوی دانش‌آموزان دبیرستانی در اعتراض به سیاست‌های آموزشی شکل گرفت که با سرکوب شدید پلیس روبه‌رو شده و تصاویر منتشر شده چهره دموکراسی فرانسوی را مخدوش‌تر از گذشته کرد، این عقب‌نشینی حتی دیر هنگام بود. در چنین شرایطی بعد از چهار هفته زد و خورد، نخست‌وزیر فرانسه روز یک شنبه سعی کرد چهره‌ای نرم‌تر از فرانسه ارائه کند و بگوید: زمان گفت‌وگو فرا رسیده است تا دوباره وحدت ملی را با کمک یکدیگر بازگردانیم و گفت‌وگو‌ها با معترضان صلح‌جو باید ادامه یابد. هیچ مالیاتی آنقدر اهمیت ندارد که اتحاد ملی ما را تهدید کند. همچنین به گفته فیلیپ قرار است ماکرون امروز دو شنبه صحبت کند و پیشنهادات و تدابیری را برای کل ملت فرانسه خواهد داشت تا وحدت آن‌ها را دوباره بازیابد.

لودریان: ترامپ دخالت نکند
«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه روز یک شنبه به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا در زمینه اعتراضات «جلیقه زردها» واکنش نشان داد و گفت که رئیس‌جمهور امریکا نباید در امور داخلی فرانسه مداخله کند. رئیس‌جمهور امریکا روز شنبه درباره اعتراض‌های «جلیقه زردها» اظهارنظر کرد و این موضوع را به توافق بین‌المللی پاریس درباره مقابله با تغییرات اقلیمی مرتبط دانست. وی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «توافق [آب و هوایی]پاریس آنقدر‌ها هم برای پاریس خوب کار نکرده است. در سراسر فرانسه اعتراض و شورش است. مردم فرانسه نمی‌خواهند مقادیر هنگفت پول را اغلب به کشور‌های جهان سوم بدهند تا شاید آن‌ها از محیط زیست حفاظت کنند. آن‌ها [معترضان فرانسوی]شعار می‌دهند «ما ترامپ را می‌خواهیم» «من عاشق فرانسه هستم.» این دومین بار بود که ترامپ در طول یک هفته گذشته درباره اعتراض‌ها در فرانسه موضع‌گیری کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار