کد خبر: 937501
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱
سخنگوی دستگاه قضایی خبر داد
اعلام اسامی تعدادی از محکومان اقتصادی به همراه جزئیات، محکومیت رئیس هیئت‌مدیره ثامن‌الحجج به ۱۵سال حبس، معرفی هزار و ۴۹۰ وکیل ماده ۴۸ برای دادگاه‌های ویژه، احضار برخی مسئولان، آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن، احضار رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله مهم‌ترین محور‌های یکصد و سی و چهارمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا با خبرنگاران بود.
نيره ساری
اعلام اسامی تعدادی از محکومان اقتصادی به همراه جزئیات، محکومیت رئیس هیئت‌مدیره ثامن‌الحجج به ۱۵سال حبس، معرفی هزار و ۴۹۰ وکیل ماده ۴۸ برای دادگاه‌های ویژه، احضار برخی مسئولان، آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن، احضار رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله مهم‌ترین محور‌های یکصد و سی و چهارمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا با خبرنگاران بود. معاون اول قوه‌قضائیه همچنین از تأیید حکم اعدام حمید باقری‌درمنی در دیوان عالی کشور خبر داد. این در حالی است که سخنگوی دستگاه قضا درباره علت به طول انجامیدن رسیدگی به پرونده باقری درمنی و ابهام رسیدگی در دادگاه ویژه گفت: اتفاقاً این پرونده در دادگاه‌های ویژه رسیدگی نشد و از قبل ارجاع شده بود. باقری درمنی به استناد ماده ۴ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا اختلاس کلاهبرداری محکوم شد.

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، حکم قطعی تعدادی از مفسدان مالی را اعلام کرد و در شرح جزئیات آن اظهار داشت: منوچهر پورفر به اتهام اخلال در نظام به ۱۰ سال حبس و جزای نقدی ۳۱۸میلیارد تومان، اسماعیل نصراللهی به اتهام اخلال در نظام به ۱۰ سال حبس و ۳۱۸میلیارد تومان نقدی، حسن مزارعی اخلال در نظام اقتصادی به سه سال حبس و ۳۰۰میلیون تومان جزای نقدی، مهدی رضایی به سه سال حبس و ۶/۴ میلیارد ریال جزای نقدی و نصار حبیبی‌نصب به یک‌سال حبس و ۷/۱ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده‌اند. وی افزود: همچنین عسگر براتی به پنج سال حبس و ۳۶۰میلیون تومان جزای نقدی، امیر سروستانی به ۲۰ سال حبس و ۵/۳ میلیارد ریال جزای نقدی، محمد ساقب‌پور به دلیل اخلال در نظام به هشت سال حبس و مبلغ ۳۹۰میلیارد تومان، حسین منصوری به دلیل اخلال در نظام به هشت سال حبس و مبلغ ۳۹۰ میلیون تومان، محمود پورمند به هشت سال حبس و ۳۹۰ میلیون تومان، میامحمد آخوندزاده به دلیل اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰سال حبس و اخراج از کشور و جزای نقدی، محسن رنجبر اتهامش ارتشا و به هشت سال و شش ماه حبس و جزای نقدی ۲۲۰میلیون تومان محکوم شده‌اند.

تأیید حکم اعدام حمید باقری درمنی
سخنگوی قوه‌قضائیه ادامه داد: در شیراز حکم بدوی درخصوص رئیس شورا، اعضای شورای شهر، ۱۹ پیمانکار و شهردار مرودشت هم صادر شده است و، چون قطعی نشده از بیان اسامی معذور هستم، اما تا ۱۵سال حبس هم برای برخی صادر شده است. وی در ادامه از تأیید حکم اعدام حمید باقری‌درمنی در دیوان عالی کشور خبر داد.

محکومیت رئیس هیئت‌مدیره ثامن‌الحجج به ۱۵سال حبس
محسنی اژه‌ای به صدور برخی احکام در تهران اشاره کرد و گفت: سیدابوالفضل میرعلی، رئیس هیئت‌مدیره ثامن‌الحجج به ۱۵ سال حبس و توقیف اموال محکوم و همچنین مرادعلی محمدی به اتهام اخذ رشوه به پنج سال حبس، جزای نقدی و انفصال از خدمت محکوم شده است. سیدمهدی ساجدی به اتهام تحصیل مال نامشروع به جزای نقدی محکوم و در خراسان شمالی علی مجدی‌فر به اتهام کلاهبرداری به ۱۰ سال حبس و رد مال محکوم شده است.
اژه‌ای به تعداد وکلای ماده ۴۸ اشاره کرد و گفت: هزار و ۴۹۰ نفر تاکنون وکیل معرفی شده‌اند که دادگاه‌های ویژه باید از این وکلا استفاده کنند. در تهران تاکنون ۶۳ وکیل در این رابطه معرفی شده‌اند.

مسئولان حرفی بزنند که قابل اثبات باشد
وی درخصوص آخرین وضعیت نامه‌نگاری با ظریف در رابطه با موضوع پولشویی گفت: بنده نامه‌ای به دادستان تهران نوشتم، نامه‌ای هم دادستان کل به شخص وزیر نوشتند. برخی افراد پرونده‌های مطرح در این رابطه دارند، بحثی که باید توضیح دهند این است، مطالب طوری بیان شده بود کسانی که مخالف این لوایح مطرح شده هستند، متهم به پولشویی که ایشان هم در نامه به دادستان کل اعلام کرده‌اند منظور من شخص خاصی نیست. محسنی اژه‌ای ادامه داد: در همین هفته هم سه نفر از مسئولان احضار شدند، بنابراین بهتر است مسئولان حرفی بزنند که قابل اثبات باشد.
سخنگوی قوه‌قضائیه درخصوص آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن گفت: این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است، متهم نیز قول‌هایی برای پرداخت بدهی‌ها داده و پرونده هنوز در مرحله تحقیقات است.

عراقچی در دادگاه ویژه محاکمه می‌شود
محسنی اژه‌ای درخصوص آخرین وضعیت پرونده عراقچی گفت: در دادگاه ویژه بررسی می‌شود، اما هنوز تعیین وقت نشده است.
گفتنی است، طبق استیذان اخذ شده از رهبر انقلاب، دادگاه‌های ویژه به صورت علنی برگزار خواهند شد؛ بنابراین با این اظهارنظر سخنگوی دستگاه قضا باید منتظر برگزاری علنی دادگاه عراقچی باشد.
معاون اول قوه‌قضائیه درخصوص آخرین وضعیت پرونده سیف با توجه به مفتوح‌بودن پرونده‌های ارزی گفت: پرونده‌های قضایی مربوط به آقای سیف که در دادسرا بود، هنوز کیفرخواست آن صادر نشده است.
وی در مورد ورود قوه‌قضائیه به موارد کودک آزادی گفت: در باب بازدارندگی مجازات‌ها نظر من این است که باید اگر خللی هم باشد، به سمت تکمیل مجازات‌ها برویم نه اینکه فضاسازی کنیم، البته بدانیم قانون هم الان ضعیف نیست. اژه‌ای درباره پرونده (عباس. الف) به اتهام قاچاق قطعات خودرو به میزان ۷۰۰ میلیون دلار گفت: این پرونده کیفرخواست خورده است و به دادگاه رفته، اما هنوز تعیین وقت نشده، البته من اعداد و رقم‌ها را درست خاطرم نیست.

احضار رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
معاون اول قوه‌قضائیه در پاسخ به این سؤال که رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آماری از پرونده‌های مفتوح در هشت سال اخیر داده است و دادستان کل هم دستور بررسی این موضوع را صادر کرده، آیا این موضوع صحت دارد، گفت: از جمله مواردی که باید بررسی شود همین مورد است. ما چنین چیزی را سراغ نداریم و قرار شده که مدارک خود را ارسال کنند. بخشی را ارسال کردند و گفته‌اند: ۱۴ پرونده از سال ۹۴ مفتوح است و هنوز به نتیجه نرسیده که این محتمل است، اما اینکه گفته می‌شود ۲ هزار پرونده در هشت سال، ما چیزی در این رابطه سراغ نداریم، در حال حاضر ایشان احضار شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار